Är en mäklare verkligen värd pengen?

Jag har länge funderat på den här frågan. När man säljer bostad så tar mäklaren ofta 2–3 % av försäljningspriset eller ett fast arvode på tiotusentals kronor. Det kan alltså handla om 50 000–100 000 kr eller mer i avgift.

Frågan är:
:backhand_index_pointing_right: Är mäklare verkligen värda den kostnaden?
:backhand_index_pointing_right: Vad är det ni tycker att man faktiskt får för pengarna? Är det kontaktnät, trygghet, juridik, förhandling – eller är det mest en bekvämlighet?

Jag började själv känna att systemet är lite skevt, och därför byggde jag en plattform där kan man som privatperson lägga upp sin bostad helt gratis, utan mellanhänder. Tanken är att fler ska kunna sälja eller hyra ut på egen hand, utan att tvingas betala dyra mäklararvoden eller annonsavgifter.

Jag är nyfiken på era tankar:

• Skulle ni kunna tänka er att sälja själva för att spara pengar?

• Eller tycker ni att tryggheten med mäklare alltid är värd kostnaden?

• Vad skulle ni vilja se för funktioner om man säljer utan mäklare?

Tar gärna emot både ris och ros :folded_hands:

4 gillningar

I mitt enskilda fall säger jag 100% absolut värt det.

Där jag nyligen sålde boende för närmare 20 mkr där mäklaren fick 2% arvode.

Dom bra mäklarna har rätta kontakterna, håller uppe priserna på marknaden.

Dom lever på att få bra betalt och tar därmed bra betalt för sin tjänst.

5 gillningar

När jag för över 20 år sen skull köpa en kompis lägenhet, hade min bank som krav att en mäklare skulle sköta affären.

Dom är i maskopi :grin:

1 gillning

Ja, de är värda pengen. Speciellt i en marknad som just nu där det går jättetrögt att sälja.

1 gillning

Jag förstår hur du menar och håller delvis med, särskilt i dagens marknad.

Men om det fanns en plattform som hade samma räckvidd som Hemnet – fast riktad till privatpersoner som vill sälja själva och slippa mäklararvodet – hade du ändå valt att gå via mäklare, eller hade du kunnat tänka dig att sälja själv?

1 gillning

Jag har haft visningar själv med hjälp av en mäklartjänst, så jag har testat båda vägarna. Jag hade ändå valt att anlita en mäklare.

I detta fall så misslyckades jag sälja huset när jag själv visade det. Efter mycket om och men lyckades mäklaren sälja det 100k över utgångspris så jag fick igen både arbetsbelastning och pengar med råge. Kommer inte göra om detta misstag.

4 gillningar

Självklart mäklare alla dagar i vecka. Du får igen om du säljer ett någorlunda attraktivt objekt.

Dessutom kräver många banker (b la SBAB att affären görs upp med mäklare, annars får man inte låna av dem).

1 gillning

Man har ju prövat detta förut och ett levande exempel på detta är ju hemverket.se eller blocket bostad vilket ju mer eller mindre har ju fallit i glömska.

Det är väl inte omöjligt att du lyckas med detta, men jag tror inte det blir lätt med tanke på de försök som har gjorts tidigare.

Förr var det vanligare att bostäder såldes privat via annonser ofta via dagstidningar eller andra plattformar, men det har mer eller mindre dött ut med tiden.

Mäklare har tagit över mer av marknaden pga. de har listor över potentiella köpare av olika typer av objekt och i vilka områden potentiella köpare är intresserade utav.

Jag skulle aldrig någonsin försöka sälja min bostad utan mäklare. Saknar kunskapen, orken, drivet, projetledaregenskaperna - allt som behövs för en lyckad försäljning. Har sålt en bostad (bostadsrätt) och var extremt nöjd med den mäklaren.

EDIT:

Har även, via mäklare, sålt en fritidsfastighet som tillhörde ett dödsbo där jag var dödsbodelägare. Även den upplevelsen var mycket positiv.

1 gillning

Okej tack för svar! Även om allt du behövde göra var att knäppa bilder på bostaden och publicera dom på en bostadssajt?

Kan tillägas att de 2 bostadsrätterna jag har köpt är via privatförsäljning (1:a via annons i dagstidning och 2:a via direkt kontakt av ägaren).

När jag sålde ett dödsbos bostadsrätts lägenhet så gjorde jag det via mäklare, men det berodde på att jag bor i en annan stad 50 mil bort vilket gjorde det problematiskt att ta hand om visningar m. m. på distans.

Bilder tagna med en mobilkamera funkar möjligen för ett torp i Norrlands inland för 75 000 men glöm det på alla andra objekt.

vill du har maximalt betalt (vilket de flesta vill), anlita mäklare. Punkt.

1 gillning

Det kan omöjligen vara “allt” man behöver göra för att sälja en bostad.

1 gillning

Vi sålde vår “uthyrningsvilla” i våras och anlitade mäklare. Det var verkligen guld värt. Vi träffade tre olika mäklare och bara den erfarenheten gjorde det tydligt vad en bra mäklare verkligen kan tillföra. Som ett befintligt kontaktnät och en fingertoppskänsla för marknaden som i princip hade stått still i ett år. Affären gick sjukt fort och vi blev otroligt nöjda. Det jobbet vi själva behövde göra var att städa och piffa inför fotograferingen. (Det var jobbigt nog! :sweat_smile: )
Annonsen låg enbart på Booli så vi behövde inte betala för Hemnet (vilket hade varit steg två om det inte blev sålt).

Inom områden där det tagit enormt mycket av min tid och energi att förstå och bemästra tycker jag det så värt att ta hjälp av proffs!

Som spekulant på ett objekt där säljaren använt sig av Hemverket kan jag säga att jag skulle dra mig för att ge mig in i det igen. Inte för att Hemverket gjorde något fel (vad jag vet) utan för att säljaren var förbaskat svår att ha och göra med till den grad att det kändes oprofessionellt. T.ex. fiskade han efter kontakter till privata hyresvärdar (som vi hade en del) för att få en attraktiv hyresrätt. Detta som en del i budgivningen. Hade en mäklare gjort detta lär det få väldiga konsekvenser.

Så som säljare, även om ärlig sådan, tror jag att man kan riskera en hel del av att köra allt utan mäklare. Både gällande slutpris men även utifrån exempel ovan där det som köpare känns säkrare med mäklare.

De få gångerna jag har varit och sett på ett objekt som kommit via hemverket har jag fått märkliga vibbar av säljarna, så det har inte blivit några affärer med dem då jag inte har fått något förtroende av dessa säljare.

När en mäklare har visning på intressanta objekt har Jag mycket lättare att få förtroende av dem än av hemverktets säljare.

Men TS undrade om man är intresserad av någon typ av plattform att sälja bostäder privat utan mäklare, så då drog jag fram parallellen med hemverket (samt blocket bostad) som redan finns i dagsläget där privatpersoner kan sälja sina bostäder privat.

Det man får tänka på att hemnet är den stora plattformen för att sälja och/eller marknadsföra bostäder i dagsläget, vilket kan vara svårt att slå.

Bara det är ju en utopi, hur skulle det över huvud taget gå till?

1 gillning

Ja, 80.000 inkl moms och avdragsgillt är ju billigt. Jag sålde mitt hus för drygt 8 miljoner så det var 1%.

Nej..

Han tog några bilder och la ut på en hemsida.. Skulle ha 10k€.. Man får gratis information från lantmäteriverket om priser osv och några bilder klarar man nog av att ta själv, banken hjälper med köpeavtal osv..

Vi sålde till ett par grannar i samma förening och där skötte mäklaren kontraktskrivningen vilket gick på nånstans runt 5000-10 000kr. Det är förvisso en bra timpenning men jag tror att de flesta lånegivare vill att affären sköts så.

1 gillning