Är en mäklare verkligen värd pengen?

Med det sagt hade jag vid en framtida försäljning eventuellt gjort samma sak igen. Dvs slängt ut trådar i området om någon är intresserad och gjort upp affären själv men skrivit papper hos mäklare.

Du betalar inte bara för att förhoppningsvis få ett högre pris, utan även för att allt relaterat till köp/sälj ska gå smidigt. Köpare och säljare får en 3e part som är ansvarig för att koordinera saker och iallafall delvis juridiskt ansvarig för att sakerna sker korrekt.

1 gillning

Ja, jag tycker att en bra mäklare är värd pengarna.

Det som är svårt tycker jag är att veta vilken mäklare är bra. Kanske en niche att utveckla en plattform runt? T.ex. visa var hamnar slutpriset jämfört med värderingen (säg Boolis, men vore bäst att jämföra med värderingsintervallen mäklaren gav när man anlitade denne), hur snabbt mäklaren säljer objekten, osv.

Jag har lagt en hel del tid på att hitta bra mäklare i mitt område (jämföra försäljningar i området, kolla recensioner, osv), men jag hade gärna haft bättre inputs för att välja.

Jag har en del kompisar som var väldigt missnöjda med sina mäklare. Jag var relativt nöjd, men hade gärna anlitat en annan person (kanske t.o.m. för lite högre arvode) om jag visste att denne är bättre.