Jag har sålt några hus genom åren, om man funderar på värdering så finns det två olika, om du ska skriva om lån så ta en bankvärdering, dvs den brukar bli högre. var inte rädd att kohandla , jag har haft mäklare som värderat boendet upp till 30% fel, där mäklare senare ringe och bad om ursäkt till fel värdering, hände i Uppsala, det var 1 av deras tre största mäklarbyråer. (sålde i Gottsunda gipen)
Sedan sälja beror helt på köparna, jag har backat i två fall, det kom helt enkelt inte bra bud, för att vid nästa försök få en bra budgivning.
Värdet kan man snabbt kika via Booli vad som sålts i ditt område, men även här ska man vara uppmärksam, Hos mig sålde grannen för 1 månad sedan, Booli visa att bostaden gick för utsatt pris, men både mäklare och hemnet bevisa att bostaden hade gått 605 tusen högre.
Både jag och vänner har efter budgivning visat lite “besvikelse”, där vi nämnt att jag trodde den skulle gå lite högre, där vi framfört att för 100 tusen till så får ni ta bostaden, för mig har det lyckats två gånger, köparen har accepterat dessa 100 extra direkt.
Sedan försäljning, där sätter man själv priset, inte mäklare eller någon annan, har man gott om tid, då kan man starta på ett högre pris ifall man tolkar marknaden som lite slö, får man inte utsatt pris så behöver man inte sälja, vid stark marknad kan man välja lite lägre start, få igång bud, där sista klämmen är dessa extra 100.
Bästa rådet, gå ut i god tid, får man inte vad man tänkt så kan man bo kvar, får man mer än vad man kunna tänka sig sälj, två bostäder har varit lite trög sålda, men efter jag dragit tillbaka och sedan startat om ca ,0,5 till 1 år efter så har bostaden ökat markant i värde, dvs väntan med försäljning har ökat värdet med 3-500 tusen mer under denna tid. Års tid har inte haft någon betydelse, det har mer handlat om att rätt köpare varit i farten.
Kan tillägga att dessa köpare som betala extra efter budgivning, man gör en snabb sök på personen, ser du att dom sålt sitt boende så vet man att dom sitter i en liten rävsax, vägrar man sälja så måste dom snabbt söka en ny bostad att bjuda på, varav dessa extra 100tusen lyckas med gott resultat, går man sedan och tittar när dom senare själva har sålt så har dom fått 1 milj mer på bara något år, det uppstår ingen hard feealings, bara en fin sälj strategi.