Sitter med tankarna om att köpa hus. Har idag en bostadsrätt som jag köpte för drygt 1 miljon. Det jag främst undrar över, är hur man skall kunna veta vad den är värd vid en eventuell försäljning. Har ju renoverat en del, så jag misstänker att den gått upp sedan jag köpte den.
Det som jag blir förvirrad över, är vad man skall kunna tänka sig för pris. Har kollat i samma område på liknande lägenheter, men de ligger en bra bit under det pris som jag köpte min för. Har även funderat på att kontakta en mäklare för en värdering, men dom kostar ju pengar att anlita. Jag vill helst inte lägga några pengar innan jag vet hur allt fungerar så man inte lägger några pengar i onödan. Har läst att det går att få en kostnadsfri värdering, men misstänker att det är för bra för att vara sant.
Sedan tillkommer ju en del funderingar med hus, som jag hoppas någon insatt person kan hjälpa mig med. Känns som det är 1 miljon olika saker att lära sig och man vill ju skaffa sig kunskap innan man går vidare.
Här är mina frågor:
Skall jag ta det jag köpte lägenheten för, och kolla på andras “utgångspriser” på t ex Hemnet?
Det är väl mäklarna som sätter en realistisk värdering i samma område så man kan jämföra?
Kan man få en s k kostnadsfri värdering av en mäklare, eller är det för bra för att vara sant?
Mäklarna verkar vara ett skumt släkte enligt min erfarenhet, vad skall man tänka på vid kontakt?
Hur kan jag använda pengarna jag får för lägenheten vid ett husköp, med t ex kontantinsats?
Vilka olika kostnader tillkommer vid husköp; har läst om mäklararvoden, pantbrev, lagfart mm?
Vore jättetacksam om någon insatt person kunde hjälpa mig förstå och förklara hur man skall tänka.
Kostnadsfri värdering är det inga konstigheter med. Du kan bjuda in flera mäklare, vid olika tillfällen alltså. Det här är deras marknadsföring och inget konstigt. Det är främst till för att du ska kunna bedöma mäklaren och välja en som känns bra. Du bör välja en som är stor i området, det vinner du på.
Jag vet inte om mäklare är särskilt skumma. De är relativt dyra att anlita men sitter också ofta inne med mycket kunskap som du kan dra fördel av. De har också kundregister som kan underlätta affärer, särskilt i dagens röriga marknadsläge.
Det finns flera befintliga trådar om husköp och också mycket information på nätet. Att upprepa allting här verkar inte riktigt vettigt.
Häromdagen ringde två firmor till mig och erbjöd gratis värdering av min lägenhet.
Gratisvärderingarna är ett tillfälle för mäklarna att försöka sälja sina tjänster och ger bara en indikation på värdet och inget man kan använda mot t.ex. banken för att justera bolånet och sam
Bjud in tre mäklare till olika tillfällen för att dels ge dig en värdering, dels presentera hur de jobbar och ungefärligt pris för säljuppdrag.
Tanken med minst tre är att om det skiljer mycket så vet man vem som ”avviker”. Sedan kan det vara så att den som sticker ut har mest rätt i slutändan.
Ok, jag är helt i fasen där jag vill kunna uppskatta priset, så jag har fått en ganska bra bild om vad för pris som jag kan förvänta mig. Har kollat på Hemnet på motsvarande lägenheter som ligger i samma område.
Jag vill kunna göra en bostadskalkyl, där jag tar med alla parametrar för att kunna se vad jag har råd med, eller om detta med husköp bara är att glömma för tillfället.
*Trodde man som säljare betalade mäklararvode för att de hjälper mig att sälja min lägenhet?
Kan jag använda pengarna jag fått vid försäljningen till de olika kostnaderna vid husköp, te x lösa ut den kvarvarande skulden, kontantinstas, pantbrev, lagfart mm?
*Skall jag kolla på utgångspriser eller slutpriser när jag skall jämföra lägenheter?
Det är absolut seriöst när frågan handlar om helt generiskt “hur man gör” utan att det finns några som helst individuella förutsättningar. Att förvänta sig någon ska sitta och skriva en individuell text om självklara saker som du enkelt kan googla fram är snarast oförskämt.
Du har redan fått en hel del tips och fler kommer säkert och därtill några från mig.
Ta det lugnt och sätt dig in i allt som du bör och vill veta och lämna inga frågor obesvarade. Detta kommer bli en av dina större affärer.
Bjud in tre mäklare och be dom värdera din lägenhet. Var öppen mot dom vad du vill uppnå och att du har myriader av frågor som du vill ha svar på. Tänk på att mäklare jobbar med detta hela dagarna och har hört alla frågor tidigare flera gånger och har säkert de svar du behöver. Se till att du har en skriftlig frågelista med vid mötet mer mäklarna så att du inte glömmer något.
Läs in dig genom att googla och plöj igenom vad som är skrivet i ämnet på internet och tex RT om ämnet.
Prata gärna med vänner och bekanta men tänk på att dom flesta normalt bara har begränsad information och kunskap i ämnet. Bäst att prata med proffs dvs mäklare och kolla faktasidor på nätet.
Jag håller med @Anonym
Om man vill ha hjälp och lära sig är det jättebra att fråga. Om man däremot inte orkat lägga två strån i kors för att ens söka i forumet om någon haft exakt samma frågor (så är fallet) på en ganska vanlig situation, då är det lite förmätet att först förvänta sig skräddarsydd rådgivning och sen bli putt när denna rådgivning inte matas med sked utan dröjsmål.
Här är en lista med alla självklarheter som okunniga personer behöver förstå när de ska köpa hus. Frågan kan nu anses besvarad. Ingen medlem i forumet behöver alltså slösa tid på att skriva någon generell information om att köpa hus. https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/artiklar/checklista-vid-huskop
Många frågor av generell karaktär finns det en massa information om på nätet. Forumet är ju främst för att kunna fråga om mer individuella saker. Om det handlar om “hur man köper bil” eller “hur man köper hus” finns det massor av bra information som är enkelt tillgänglig via Google. Om man sedan har olika individuella förutsättningar av varierande slag kan man förstås ställa de frågorna via forumet men det är något helt annat.
Ok trodde att man skulle få hjälp här eftersom det beskrivs som ett bra ställe där alla samarbetar oavsett kunskapsnivå. Tyvärr hade jag fel, och kommer radera mitt konto och använda mig utav Google istället. Vilket tydligen verkar vara standardsvaret här, och något jag också kan påtala.
Tack för den lilla stunden man fick vara här. Inte ett ställe jag känner att jag vill vara på tyvärr.
Vid ett tillfälle hade jag en diskussion med min far om kontanter. Han menade att det är besvärligt att använda bankomater. Istället föredrog han att gå till kassan på ett bankkontor där det då gärna skulle sitta någon ung och söt flicka som skulle ge honom kontanter i handen. Den typ av “servicenivå” som TS tycks ha tänkt sig här framstår som lite liknande.
Ja, man betalar som säljare ett mäklararvode för hjälp med försäljningen. Som en del av att de ska få uppdraget lockar de dock med gratis värderingar som ett sätt att få marknadsföra sig själva och sin process för att få möjligheten att sälja ditt objekt.
En mäklares inkomst är starkt beroende på de arvoden de drar in och därmed antal bostäder de säljer. Därmed behöver de hela tiden jaga nya uppdrag, bland annat via dessa värderingar.
Förutom tidigare erfarenhet från objekt i området så använder de även en värdering från Valueguard som underlag.
Kvarvarande skuld på gamla lägenheten kommer av banken att lösas med pengarna du får från försäljningen. De betalar skatt på eventuell vinst, men du kan skjuta fram betalningen av detta belopp räntefritt (så länge du inte redan gjort det tidigare). Resten av pengarna kan du använda för att betala de andra kostnaderna, förutsatt att de betalats ut (vilket sker när köparen får tillträde).
Säljaren betalar mäklaren för säljuppdraget på sin bostad. Tolkade ditt första inlägg som att du funderade på om du som köpare betalade till mäklaren som säljer huset du köper.
Om du menar skulden på din lägenhet så är svaret ett: Absolut ja. Då du inte längre äger bostadsrätten vill de inte längre låna ut. Om man säljer med mäklare löser mäklare och bankerna det under tillträdesmötet, hur det går till om man säljer utan mäklare vet jag inte.
Det där är ju lite “välkommen till 2023”. Köpte du 2022 och vill sälja nu och har plöjt ner pengar på renovering så ska du förmodligen se allt du lagt och lite till som förlorat. Å andra sidan har merparten av fastigheterna på marknaden också sjunkit i pris.
Prata med en eller flera mäklare. Bestäm dig därefter.
Ödmjukhet värdesätter vi högt här. Fråga är alltid okej. Att kräva svar är det däremot inte.
Apropå värdering. Boolis värderingstjänst är faktiskt helt OK, iaf i områden där det säljs rel mycket och det som säljs påminner om din lägenhet.
Deras värdering görs med någon form av automatik/statistik/AI utifrån data på tidigare försäljningar & information som finns om respektive lägenhet.
Är lägenheten väldigt speciell kan siffran förstås behöva justeras uppåt eller nedåt.
Jag kollar på Booli där det finns bra data på faktiska försäljningar. Du kan även få ett estimat på värdet på din lägenhet. Den är dock lite chablonmässig då deras frågor är lite ytliga och jag tycker dom är lite sena med att sänka när värdena sjunker snabbt. Ex skattar dom vårt hus hyfsat rätt nu baserat på granne som sålt efter lång process men dom låg ca 6 månader sent med att sänka med dom 20% priserna sjunkit här i verkligheten nu. Troligen är antalet affärer få.