Mäklararvode, vad är rimligt?

Finns det någon diskussion här på Forumet om mäklararvodena? Vad är rimligt att betala ? Nu är ju större delen baserad på procent av försäljningspriset och med de senaste årens uppgång så blir det ju kraftiga höjningar utan att det behöver motsvara arbetsinsatsen för en mäklare. Finns det andra bra alternativ?

Väldigt intressant fråga. Jag är själv nyfiken på detta och vad som anses vara normalt och även ifall någon här på forumet lyckats förhandla någon riktigt bra deal.

1 gillning

50kkr utan något procentuellt påslag över visst pris är rimligt för lägenhet nu när försäljningstiderna är så korta.

1 gillning

Jag har alltid fast lägre grundpris sedan procent på allt över överenskommet belopp. Tänker att mäklaren arbetar bäst då.

Så het som marknaden är nu skulle jag påstå att mäklarens insats är mycket begränsad i hur priset blir. Slänga upp en annons på Hemnet och ha en visning och sen öppen budgivning är ju snudd på att en apa skulle klar av.

4 gillningar

Finns ju studier på att det blir i princip lika bra priser om man gör det själv. Har kompisar som använt tjänster som Hemverket med framgång.

2 gillningar

Vad skiljer en Apa och en Homo Sapiens Sapiens som mäklare då? Kunde inte låta bli…

@janbolmeson Har du tips på sådana studier? Hade gärna velat läsa.

Levitt och Syverson (2008), Benefield et al. (2011), Rutherford och Yavas (2012) och Gautier et al. (2017) har visat genom tidigare forskningen att den traditionella fastighetsmäklartjänsten och
nätmäklartjänsten inte skiljer sig nämnvärt åt när man jämför försäljningspriser.

Från sammanfattningen i C-uppsatsen “Varför väljer inte fler konsumenter anlita en nätmäklare?”. Det intressanta är dock studierna som de refererar till.

4 gillningar

Personligen har vi kört fast arvode upp till vår miniminivå och procent på allt över det.
Lite sura pengar är det ju då det känns som att man ändå får göra det mesta jobbet själv. Dvs. styling, städning etc.
Men, vi har fått valuta för pengar på så sätt att våra mäklare lagt mycket tid på försäljningen.
Förra lägenheten sålde vi mitt i stora dippen 2017. Vår mäklare hade säkert 12 unika visningar av lägenheten innan vi fick ett bud som vi kunde acceptera.

Vår nuvarande lägenhet kommer vi att sälja så snart vi hittat en nytt större boende. Vi har en mäklare som arbetat med förberedande försäljning av vår lägenhet i åtta månader. Vi har redan haft en förhandsvisning bland annat. Det enda jag känner är att jag borde förhandla om priset nu då priserna stigit en del under denna tid. Och det kan man ju göra då man skriver kontrakt om ensamrätt på tre månader.

Det känns som att många har en längre försäljningsfas för tillfället. En stor del av försäljningarna görs dessutom via kundregister, kommande försäljning, förhandsvisning etc. Då är det bra att ha en mäklare med bra kundbas.

Så, jag är lite kluven. Jag skulle önska att systemet med mäklare som tar en stor del av kakan var utformat på ett annat sätt. Å andra sidan så känner jag själv att bostäder som säljs via hemverket inte känns lika attraktiva. Jag är tyvärr inte beredd att lägga ett lika högt bud då.

Har för mig att jag även såg någon studie som konstaterade att den stora skillnaden mellan mäklare när de säljer sitt eget boende och andras är tiden. De håller längre på sitt eget objekt och väntar ut rätt köpare och att det tydligen är en av de starkaste faktorerna som korrelerar med högt pris.

Det kanske gäller storstäderna i första hand. Förtroendet för mäklare är stor men varför kommer inte fler alternativ fram?

Intressant tanke, det ligger nog mycket i det. Oftast vill dem ju avsluta då gott som möjligt.

Det finns alternativ, men det finns sällan någon som har intresse att marknadsföra dem. Ungefär som indexfonder förr i tiden. :slightly_smiling_face:

Tror jag får gå in i mäklarbranschen :joy: 50 papp för vad som inte kan vara så många timmars jobb. T.o.m. i Malmö säljs 30% före visning enligt Erik O, åtminstone just nu.

Jag skulle vara försiktig med att använda utländska studier för att försöka utröna hur det fungerar på den svenska marknaden. Den svenska mäklarrollen är väldigt annorlunda från den i andra länder. Dels har vi bara en mäklare, inte två som är normen internationellt, dels så sköter svenska mäklare sådant som jurister och andra hjälper till med utomlands. De studier som finns på svenska marknaden är utförda av Mäklarsamfundet, och de är såklart part i målet, men de visade att skillnaden är premien för att använda mäklare inte är obetydlig.

2 gillningar

Tror att den studien fins med i antingen Freakonomics eller The undercover economist. Jag skulle säga att den bästa lärdomen från den studien är att inte ta den mäklaren som omsätter mest och att istället hitta en mäklare med färre transaktioner. De lägger mer tid på varje objekt. Nackdelen är att de ofta är dyrare.

2 gillningar

Det har jag också läst för ett par år sedan, men vet inte var.
En mäklares egna boende ligger ute igenom snitt en vecka längre än när hen säljer kunders bostäder. Detta var i USA, men det lär vara liknande här och anledningen är logisk.

Om en mäklare säljer sin egen lägenhet och lyckas krama ur 50 tkr på priset på grund av att hen har låtit den ligga ute en vecka extra. Då tjänar hen 50 tkr extra, skattat och klart (beroende på hur hen gör med uppskov etc).
Men när samma mäklare säljer din lägenhet och låter den ligga ute en extra vecka och lyckas krama ut 50 tkr till. Då tjänar hen bara 1000 kr extra till mäklarfirmans ksssa , för en veckas extra jobb,

1 gillning

Har en kompis som jobbade åt Hemverket (=partsinlaga) som bekräftade uppgifterna. Ingen större skillnad för deras kunder eller kunder som anlitade vanliga mäklare. Att göra själv och inte använda tex Hemverket eller liknande skulle jag avråda från till följd juridiken.

1 gillning

Vid en kurs om förhandlingstekinik via jobbet nämndes det en srudie (vet tyvärr inte namnet) där de jämförde vilka som fick bäst betalt. De som hade mäklare som satte priset eller när ägarna satte priset/sålde själva. Resultatet visade att när ägarna satte priset så blev det högre slutpris.
“Logiken” var att ägarna tenderar att “övervärdera” sitt boende och ju högre utgångspris desto högre slutpris (förenklat) det förväntade värdet var satt och köpare anpassar bud efter det värdet.

Sen är detta kanske svårare att applicera i verkligheten då man vill nå ut till många via ex annonsering via hemnet. Det är ju något privatpersoner inte kan göra på egen hand, vilket är synd.

Jag har både köpt och sålt fastighet som privarperson utan mäklare. De behövs inte mer än i marknadsföringssyfte tycker jag. Och vad som är rimligt för mig är då just den aspekten. Att lägga ut annonsen (avtalen kan jag skriva själv).

1 gillning