Säljare väljer budgivare vid bostadsköp

En släkting fick köpa hus då ”han var den ende som tog av skorna på visningen” detta var för många år sedan innan budgivningar var utbrett.

11 gillningar

Har varit med i två budgivning på hus i 15Mkr klassen. Båda gångerna har säljaren blivit nöjd och sålt till en köpare som de haft någon relation till.

Säljarna i båda fallen har gjort stora vinster och varit äldre och troligen varit nöjda.

2 gillningar

Jag gjorde samma sak, jag sålde min lägenhet till en som lagt 50.000 mindre. Jag är själv utlandsfödd… Men det var för jobbig med massa små krav och önskemål ifrån en indier och en arabisk spekulant så jag sa till mäklaren jag vill sälja till en svensk…
Och det var en kvinna i 50 års ålder med fin årsinkomst.

4 gillningar

Jag förstår det helt i din situation. För min del tycker jag bara det är märkligt när säljaren inte vet något alls om köparen ifråga, och ändå inte vill kommunicera eller framföra att de tänkt skriva kontrakt med någon annan som de redan känner. Man får liksom inte ens en chans. Det enda säljaren visste om oss (det enda mäklaren frågade också) var att vi hade lånelöfte, thats it. Varför ens ha en budgivning om man redan bestämt sig?

Kan det vara så att säljaren (dödsbodelägarna) är uppväxta i bostaden och känner/känner till köpare som ju var medlem i föreningen? Någon man gärna vill ska kunna bo kvar i fastigheten och som man vet att en förälder också skulle gillat? Kanske någon som hjälpt den nu avlidne under livet? Många frågor och inga svar men jag är inte förvånad att man väljer någon man “gillar” när köpeskillingen kommit upp på en nivå som man tycker är ok

Jag har full förståelse för att man säljer till någon man gillar/känner, personligen skulle jag dock inte dra igång en hel budgivning då och slösa alla inblandades tid om jag redan hade bestämt mig från början vem jag skulle sälja till. Men kanske bara är jag :slight_smile:

1 gillning

Du har ju ingen aning om hur eller varför säljaren resonerade utöver det som mäklaren påstått. Det brukar vara ungefär 72% sanning.

Har du provat att kontakta de nya ägarna och lägga ett rejält överbud till dem?

Om inte, varför?

Nu satte du griller i huvudet på mig… :laughing:

1 gillning

Du skriver ju att du ”glatt hade kunnat betala en miljon till”…

Det stämmer!

Tror ingen kopplar in en mäklare om man vet vem man vill sälja till och priset - det kostar ju en hel det att anlita mäklare. Skulle snarare tro att i samband med att lägenheten kom ut till försäljning så visade “grannen” sitt intresse. Den personen kanske till och med började fundera först då.

I den förening jag bor i hade man förr “mjukt hembud” vilket innebar att man skulle anslå i porten veckan innan man själv eller mäklare la ut till försäljning. Vet att i vart fall ett köp kom till efter det - en person som då fick tummarna loss att flytta till en större lägenhet.
Det var “mjukt” för man hade ingen skyldighet att sälja till personen i fastigheten utan kunde hänvisa den till mäklaren och man hade kvar sin rätt att sälja till den man ville

1 gillning

Nä, det låter lite dyrt och långsökt att anlita mäklare om en redan har en köpare och är överens om priset. Samtidigt knasigt att inte låta budgivningen nå sin topp och sedan välja köpare.

Vi sålde vår trea själva efter att ha slängt ut några hintar till grannar med barn som bodde i lite mindre tvåor.

Kommer såklart aldrig få veta om en annonsering med visningar och försäljning med budgivning hade gett mer men vi slapp iaf homestyling och märklararvode samt fick efterfrågat belopp. Vi la väl 5-10 tkr på kontraktsskrivningen.

Du tror inte på att som köpare slänga upp några infoblad med vad du söker och lite kort om dig? Kanske finns det någon annan som går i säljtankar i föreningen eller området men inte känner för en försäljning via mäklare?

1 gillning

Kanske t o m nya ägaren säljer till dig om du lägger ett bra bud över om affären redan är gjord.

1 gillning

Jo, jag kan ju alltid testa! Det finns 3-4 andra likadana lägenheter i området så om inte annat får jag hoppas på att någon av dem blir lediga framöver.

Ja precis, håller med dig. Det verkar ju väldigt smidigt att sälja till någon granne och slippa alla mäklarkostnader osv! Jag ska absolut testa det, tack för tipset :slight_smile:

1 gillning

Kan också vara kontanter inblandade. Oskattade pengar.

En budgivare lägger 1500 tkr + 150 tkr kontant.
Annan budgivare lägger 1600 tkr. Säljaren väljer första.

Gynnar både köpare och säljare.
Många företagare som fortfarande hanterar kontanter och vill gärna bli av med dessa. Vet flertal affärer i framförallt södra Stockholm/förorterna senaste åren med liknande upplägg.

1 gillning

Hur menar du att ett sådant upplägg ser ut? Vad är det för “oskattade pengar”?

1 gillning

Man behöver ju inte ha alltför livlig fantasi för att drömma ihop ett scenario där någon betalar under bordet…?

2 gillningar

Nej, men bud går genom en fastighetsmäklare tänker jag att det kan vara svårt att framföra den typen av extratjänster. Min fråga vad uppriktig: hur går det till? Tar man reda på vem säljaren är och kontaktar den personen direkt? Ja, antagligen…

1 gillning