Jag fick se det där på nära håll för 2-3 år sedan när grannarna mitt över sålde efter 45 år i huset och en ung familj flyttade in. De som flyttade hade redan köpt lägenhet. Huset var i välskött skick, men inrett av ett par som var födda på 40-talet och underhållet, men inte uppdaterat. Familjen som flyttade in behövde plats, hade bekanta i likadant hus i närheten (så de visste mycket om husen och området) etc.
Summa summarum: säljaren behövde pengarna och att slippa strul. Köparna hade bra insideinfo om vad man kunde förvänta sig och alla vara glada och nöjda med ett bud före visning.
Det enda tråkiga är väl att sådant drar ner statistiken på booli för oss andra.
Jag har köpt före visning en gång genom att lägga dolt bud. Det var en jättefin relativt stor lägenhet med enorm terrass högst upp i huset och centralt i Stockholm så det var tveksamt om vi skulle ha vunnit en budgivning. Därmed kontaktade jag mäklaren och bjöd en miljon över utgångspriset samma dag som den publicerades och lyckades köpa den redan dagen efter. Visade sig sedan att det fanns några äldre par som hade varit beredda att betala betydligt mer (träffade av en slump ett av dem så det var inte bara något mäklaren sa) så jag är glad att vi gjorde så även om det var nervöst i stunden. Anledningen till att vi ens gjorde så var att vi hade blivit ”snuvade” på några objekt tidigare och lärt oss att det inte alltid går att vänta.
Som säljare har jag också sålt till dolt bud men ångrat det lite sen eftersom vi nog fått mer vid öppen budgivning. Tycker generellt att det är ett otyg med massa dolda bud man ska ta ställning till när man ska sälja (även om jag gjort mig skyldig till samma sak).