Bästa budgivning strategi för att köpa en lägenhet till bästa pris?

Precis! Du ger ett bra bud men villkorar det med en tidsfrist samt krav på inställda visningar samt kontraktsskrivning.

2 gillningar

Intressant! Vet flera i vår bekantskapskrets som gjort så - lagt bud innan visning, såklart högre än tänkt utgångspris, samt med “krav” på snabb kontraktsskrivning & inställda visningar.
Frågan är bara, hur vet man att man har fått lägenheten till bästa pris?

2 gillningar

Det vet dom först om ett par år när dom säljer lägenheten :wink: @A_nonym

2 gillningar

Vilken strategi varierar beroende på vart man bor och vilket objekt man bjuder på.

1. Om det är ett attraktivt objekt med många budgivare (stor stad, strand tomt, unikt läge osv)
    Här skulle jag rekommendera förhandsbud en bit över utgångspris. Inte säkert säljaren kommer acceptera detta dock och det anses i vissa fall som lite “ful-spel” av vissa vilket kan göra att man i värsta fall kan hamna i lite dålig dager hos säljare/mäklare.

2. Lite mindre attraktivt objekt, till exempel du vill köpa för att hyra ut, är inte så kräsen eller vill bo i en mindre stad.
    Här skulle jag rekommendera att vänta ut budgivare och avvakta tills du hittar ett objekt som ser ok ut men som ingen annan vill bjuda på. Det kommer krävas ett antal visning, men förr eller senare brukar detta inträffa och då har du möjlighet att få ett ganska bra köp. Försök leta efter objekt med fula tapeter, dålig planlösning (se till att det går att flytta innerväggar) och andra liknande saker som ser dåligt ut men som är relativt billigt att åtgärda.

3. Om det är ett mellanting mellan ovan, du kanske bor i en medelstor stad där det inte går att hitta objekt utan budgivning eller objekten kanske är halvattraktiva
    Här skulle jag nog välja antingen bud innan visning, men kanske inte lika mycket över som i fall 1), eller att höja blixtsnabbt med en lite större summa än 10k. 10k bjuder bara in till budgivning och kommer inte få någon att hoppa av. 50k-100k blixstnabbt för att avskräcka andra tror jag är effektivare.

Tack för bra sammanfattning!!

Jag bor i Stockholm så jag tror min strategi kommer att bli:

• När möjligt, buda innan visning men en bud över utgångspris
  • När icke möjligt, buda med 100k i början (beroende på utgångspris) så att jag avskräckar andra, och senare med 50k när vi når gransen om vad jag kan/vill betala.

Buda upp 5k varje gång, finns inget störigare. Kom ihåg att du kan använda dolda bud för att vara extra störig. Lycka till :slight_smile:

Tror många missuppfattar hur det fungerar, jag bruka ringa direkt till mäklaren samma dag objektet kommer ut, säga jag är intresserad, på så sätt släpper mäklaren sälla iväg objektet i förskott, dvs innan visning.
dolda bud får jag även veta om, dvs det finns ingen lag som stoppar en mäklare från att berätta vad budet ligger på, jag har sagt till mäklaren att meddela sista bud till mig.
När stora bud läggs 100k brukar jag bara öka med 5 tusen, ökar dom igen samma 5 tusen, princip direkt efter, dessa budgivare brukar då falla bort ganska snabbt.
Har sålt där en budgivare lagt 500 k direkt, men mäklaren har redan koll, var lugn vi har 20 st som är intresserade, han driver budgivning med dessa andra tills mäklaren nått dessa 500k överbud och för då bara in budet som en i mängden i den naturliga budgivnings stegen.(dvs han skrämmer inte iväg andra budgivare)

1 gillning

Det är ju den spelteoretiskt optimala utvecklingen så det är inget konstigt med det. Om alla budgivarna är rationella så borde buden höjas ca 10t kr åt gången den sista halvmiljonen eller så.

För att buden ofta hamnar omkring det förväntade kvm-priset alldeles oavsett vad startbudet var satt till. Om lägenheter drar iväg över det man förväntade sig så fanns det minst två som var beredda att gå back på affären. Det behöver inte vara ett tecken på irrationella budgivare. Om det kommer stora bud i början så är det för att budgivarna inte orkar vänta på 10t-inkrementen på ett för lågt lockpris.

Oftast är dessa lägenheter i sämre skick än vad det ser ut som i annonsen. Så antingen har de lockat fel intressenter (som ändå inte var intresserade av det sämre skicket) eller så har de satt för högt utgångspris (bostaden är inte värd pengarna).

Ja, detta är mest larvigt om alla inblandade vet att det är ett skambud. Ska man få privat visning innan den öppna så brukar mäklarna be om ett indikationsbud innan (åtmisntone där jag bor). Det visar att man vet vad lägenheten är värd.

Om man kan den lokala marknaden så är det inga problem. Typ om man tittat på flera lägenheter redan. Oftast tror jag inte att man får ett “bra” pris innan visning, det handlar mest om att minska risken både för sig själv och säljaren. Under de stora säsongerna i mitt område så finns det ingen direkt mening med att sälja innan visning, så vill man ändå köpa får man se till att ge ett vettigt pris och vara beredd att gå lite back på affären.

Vår strategi är snarare att försöka hitta ’hidden gems’. Med de nuvarande priserna är det ofta billigare att bygga om/renovera än att betala toppris. Min erfarenhet är att topprenoverat och nedgånget är dyrast. Kan man hitta något som är ”fräscht” nittiotal kan man i vissa fall hitta fynd med mindre tryck i budgivningarna. Folk verkar ha svårast för detta. Så formulera några grundkrav och bli bra på att se bortom ytan och magkänslan. Om man själv har svårt att se alternativa planlösningar, ta med sådan person.

Vad det gäller själva budgivningarna tror jag sällan att taktik är så avgörande, folk är för pålästa.

5 gillningar

Två verktyg som kan skapa stress hos säljaren och därmed förbättra förhandlingspositionen är Dolt bud (hemligt) och Tidsbestämt bud (ex. gäller om kontraktet skrivs inom 24 t)

Skapar FOMO och är effektivt

2 gillningar

Folk är inte rationella, alltför många går på magkänsla och av den anledningen finns det ingen taktik som är överlägsen.

Jag tror det bästa du som budgivare kan göra är att fastställa ett “fundamentalt pris”, dvs där du utgår från värden såsom våning, antal fönster, golv, föreningens ekonomi, location, avgift osv. Och därefter lägga till “charmfaktor” på beloppet, typ jag kan lägga 200tkr extra på just den här läggenheten för den passar så bra att bjuda hem många middagsgäster i , eller kanske den passar mina hobbies…

1 gillning

Det här med budgivning är inte riktigt så binärt som man vil få det till att vara. Men att köpa före visning kan absolut vara billigare om omständigheterna är rätt för köparen.

Jag fick erbjudande om att köpa en lägenhet för cirka 1% under vad den senare alltså gick för i en öppen budgvining, där jag aldrig var med. Hade jag varit med i budgivningen hade den antagligen gått några procentenheter till.

Men istället köpte jag en annan lägenhet i bättre skick för samma pris strax innan dess. Jag hade intresseanmält lägenheten sedan tidigare och när säljaren precis hade köpt nytt så blev jag erbjuden visning och klippte till, med vetskapen om vad den andra (enligt mig sämre) lägenheten hade för pris på förhand, och med 3 månader till tillträde.

Så med facit i hand sparade jag pengar på ett förhandsbud. Men det är riktigt svårt att avgöra i stridens hetta :slight_smile:

2 gillningar

Vad är skillnader mellan dolda bud och bud innan visningar?

Det fattar jag inte. Vad är strategi med dolt bud? Att någon tror att han har vunnit, men då de upptäcker (efter att de tror att de har vunnit för att de har högst offentlig bud) att det är någon som har ett högre bud?

Notera alltså att detta är relativt andra motsvarande lägenheter i samma bostadsrättsföreningar i ett mindre område. Samma storlek och där jag varit på visningen i samtliga fall. Samtliga som har enligt mig haft högt pris i relation till skick, läge, storlek, förening (med dess respektive ekonomi) o.s.v. har haft många småbud.

Relativt skick o.s.v. så har samtliga som gått “billigt” har några få bud med hyfsade höjningar.

Detta inkluderar renoveringsobjekt (doftade rök och kattkiss, med förstörd orginalparkett) som budades med 10k intervall på slutet till pris långt över vad en renoverad i samma hus gick för bara 1 månad före och efter.

Det inkluderar också topprenoverade som stack i pris med 10k bud på slutet.

Konsekvent har jag sett det (där jag varit på visningen) som jag sett som mest prisvärda varit såna med ett fåtal bud med hyfsade höjningar. Ibland från lågt utgångspris, ibland från högt utgångspris.

Ju färre det varit på visningen jag varit på verkar vara den korrelation jag upplevt som tydligast. Få på visning → lägre pris relativt skick o.s.v.

Känner du till marknaden du köper på är det säkert ingen dum idé att lägga ett bra, men inte överdrivet, förhandsbud.

Hur sen säljaren värderar förhandsbudet är ju helt utanför ens kontroll :slight_smile:

1 gillning

Verkar svårt att köpa bostad i Stockholm. Jag har än så länge köpt 1 tomt, 1 bostadsrätt och 1 villa, samtliga 3 till utgångspris. Inga trix, öppna bud på alla tre, dock med en del påtryckningar på tomten och villan att jag ville ha till en affär.

Känns som om Stockholm är en helt annan marknad…

Har iaf varit senaste året (covideffekt) när sjukt många velat uppgradera till större och gjort extrema vinster på sina bostadsrätter i innerstaden. Allt har känts överprisat med minst 10-20%. För ett par tre år sedan var det dock helt annorlunda, då kunde man pruta på villorna tom.

Hur hittar man ens objekt innan visning? Finns det andra sätt än Booli och Hemnet?

Nja, det är främst Booli som gäller. Det är oerhört populärt med “Snart till salu” på Booli sedan ett par år tillbaka.

Men det händer att mäklarna endast annonserar vissa bostäder på sina webbplatser. Särskilt om de är just “Snart till salu”. Men om det blir öppna visningar så läggs de ut på Hemnet i 9/10 fall och på Booli i princip 10/10 fall.

2 gillningar