Uttjatat ämne kanske - och jag vet att det inte finns ngn “rätt” strategi då varje situation är unik. Skulle dock verkligen uppskatta era tankar här då jag velar väldigt mycket med hur jag ska gå vidare. För att sammanfatta läget:
Jag är intresserad av en bostad. Mycket fint skick - ett av badrummen behöver dock renoveras (inte akut). Jag är beredd att gå en ganska bra bit över utgångspris, men vill naturligtvis få det till ett så bra pris som möjligt. Objektet låg ute ca 1 månad som “på gång” innan de annonserade ut visning. Ganska mycket folk på visningen. Jag bedömer att minst 3 andra är seriöst intresserade (baserat på hur de agerade under visningen).
Vad hade ni gjort? Lagt första budet? Väntat? Gått in högt? Lågt? Vara öppen med mäklaren om hur intresserad jag faktiskt är? Hålla korten nära kroppen?
Hur intresserad är du? För en annan kan när som helst ringa och säga “jag budar X men bara om ni tar budet direkt”. Hänt för fler än 1 bekant. Så om du är väldigt intresserad, vänta inte.
Jo, det är det jag är rädd för… tycker väldigt illa om det här med dolda bud, det känns som om det ställer till det för både köpare och säljare. Jag är dock väldigt intresserad av denna bostaden så nu känner jag mig nästan tvungen att köra ett dolt bud själv just för att inte riskera att bli utmanövrerad på samma sätt av ngn annan.
Meddela mäklaren att du är väldigt intresserad, och lägg ett bud. Om du är tydlig med att du är intresserad och dessutom lägger bud så är det osannolikt att lägenheten skulle säljas innan mäklaren i alla fall kontaktat dig angående motbud oavsett hur bra bud säljaren får.
När skedde detta? För just nu är marknaden väldigt sval, och vad jag sett på de områden jag bevakar så säljs mer än varannan bostad utan en budgivning. Bostaden säljs till en ensam spekulant, som kanske bearbetats lite för att få upp slutpriset.
Och vad betyder ens “ta budet direkt”? Inga bud är bindande, och därför är inga villkor på bud heller bindande för någon part. Mäklaren kan fortfarande ringa ett snabbt samtal till den näst högsta budgivaren och kolla läget, innan mäklaren ringer säljaren och förmedlar budet med villkoret.
Det finns inget som gör det så roligt för en mäklare att höra av sig till andra köpare och begära in motbud, som när en köpare förbjuder dig att komma med motbud.
Däremot kan du kanske använda metoden för att sätta press på en oerfaren förhandlare. Du kan kanske kontakta säljaren direkt? Men det kommer inte fungera på en mäklare.
Skulle bara vilja lägga in idén att olika hetsiga villkor kopplade till budgivning kan vara ganska Stockholms-inriktade.
Jag hjälpte en bekant att sälja en lägenhet i en småort för ett tag sedan och klev in med storstadsmentalitet. Mäklaren förstod inte riktigt vad vi höll på med utan berättade mest att: Nej, nu är det fredag och vi får höras igen på måndag. Hur blir det med budet? Skulle jag notera det eller vill ni vänta och fundera över helgen?
Lite frustrerande där och då, men egentligen en betydligt sundare inställning till hela förfarandet.
Det är nog fortsatt trögt på marknaden!? Beror naturligtvis på var bostaden ligger och om det är lgh/villa. Utgångspris, mkt har sålts under detta pris. (Västkusten.)
Om du/ni är bra köpare upplys mäklaren om det. Ni behöver inte sälja något och har inga förbehåll ifrån banken, flexibla ang inflyttning, lånet hyfsat klart etc.
Jag hade därefter lagt ett bud, gärna under utgångspriset. Med hänvisning till badrummet. Därefter höjning med typ 5000 vid budgivning. Fungerade för oss vid förra husaffären. Dock några år sedan. Lycka till oavsett strategi!
Uppskattar verkligen alla svar, tack! Det handlar om ett parhus (bostadsrätt), inte i Stockholmsområdet. Marknaden här är ganska varierad - vissa objekt ligger ute hur länge som helst, andra går fort - även via dolda bud. Så det är svårt att spekulera i läget. Fördelen jag har är väl kanske att jag är en okomplicerad köpare - har ingen annan bostad att sälja först, 100% flexibel vad gäller tillträdesdag.
Håller med ovanstående, om du är intresserad men inga andra bud finns än så lägg utgångspriset (om det är rimligt) eller lite under och poängtera ditt seriösa intresse och att du vill ha snabbt avslut. Tydliggör att du ska kontaktas innan avslut om du inte dragit dig ur. Se till att svara i mobilen eller ringa upp om du har missat samtal från mäklaren.
Att andra verkar seriöst intresserade på visningen behöver inte betyda så mycket.
Vid ev budgivning visa inte dina kort, höj med samma belopp hela tiden eller samma som föregående budgivare. Bestäm innan vad du är beredd att betala men berätta inte detta för mäklaren.
Vid budgivning höj med absoluta minimum hela tiden. Du vill inte betala mer än nödvändigt och det är jobbigt för en del att se dig konstant höja med exakt samma belopp, särskilt när du passerar beloppsgränser, ex. 50.000, 100.000 osv.
Och lägg dig själv inte på en sån nivå. Om du är beredd att bjuda 5 miljoner, ställ in dig mentalt på kanske 5.035000
Var precis på väg att skicka ett bud med frist för helgen, men såg precis att ngn annan budat nu. Så jag testar väl ‘höja-lite-men-snabbt’ strategin istället! Berättar hur det går
När jag köpte min lägenhet så budade jag först en bit innan jag försökte vända på det istället. Låg en bit över utgångspriset när jag sa att jag inte budar mer men fortsatt är intresserad. Att säljaren får komma med ett motbud istället. Då kunde jag vara flexibel med flytten o.s.v. De återkom med att jag får den om jag matchar vad den andre hade lagt för bud. Så blev det! Tyckte det var ett schysst sätt att komma till avslut och inte behöva krypa upp med bud.
Skulle kunna vara “för vilket pris hade ni sålt den till mig nu utan vidare budgivning?” eller liknande också tänker jag om ingen lagt bud än. Bra att få ett erbjudande från den andre parten som man kan tacka ja eller nej till, eller förhandla utifrån.
Det blev till ett litet budkrig men jag vann! Höll mig till min maxgräns (lite över, för att inte ha gränsen vid runda tal) - även om denna ju var en del över utgångspriset. Jag tycker (hoppas) dock huset är värt det. Har varit väldigt petig med vad jag vill ha när jag tittat på bostäder - detta är den första jag överhuvudtaget lagt bud på.
Nu kommer då nästa problem istället: istället för att bli jättelycklig när de accepterade mitt sista bud, infann sig en panikkänsla. Tankar och tvivel om huruvida detta beslut är “rätt” surrar i huvudet på mig.
Blir irriterad på mig själv att jag inte bara kan njuta av det hela utan måste hitta problem. Bostaden passar min ekonomi. Jag kan bo bra, leva gott och ändå ha en hyfsad sparkvot (ca 35%). Men detta är mitt första bostadsköp, och helt plötsligt kändes allt väldigt läskigt.
Japp. Helt normalt. Det är ju ofta den största affären man gör i livet. Klart man vill fundera på om man gjort rätt till 100 %. Det där släpper sedan så ingenting att oroa sig över.