Finns det någon tumregel att följa när man ska köpa lägenhet?
Självklart är nya lägenheter dyrare, men även oftast bättre kvalité och kanske lite finare område, men man kan ju hitta äldre lägenheter som är duktigt renoverade.
Vad är värt att ha i åtanke när jag gör mitt beslut? Hur hade ni själva gjort om ni fick välja?
Garanti och allt är nytt, så inga “riktigt dåliga” överraskningar och stora renoveringar i 10-15 år
Bra isolering (ljudnivå/värme) och modernt värmesystem/värmepump
Bra energiklass = grönt bolån
Att kunna hyra 2 parkeringsplatser direkt (ingen kö)
Inga gamla strukturer/styrelse i BRF än, bra chans att vara med i styrelsen själv om man vill
Nackdelar:
Inflyttning redan försenad från juni 2022 till oktober 2022, kan försenas mer (så om du vill eller behöver flytta snabbt är det bättre att få något som finns)
Hög belåningsgrad i BRF (ca. 66% insatser 33% bottenlån) vilket gör att potentiell räntehöjning slår dig två gånger
Det går inte att kontrollera grannarna för att få känsla med vem man bor i området
Vad du alltid bör kontrollera:
Mark/fastighet måste vara friköpt, annars potentiellt dyrt
Kalkylränta i den ekonomiska planen borde vara rimlig (vår är 2,8% vilket jag tycker är ok, lämnar bra utrymme för ökningar eller extra armortering)
Kontrollera i allmänhet den ekonomiska planen om den låter rimlig för dig. Trygg BRF är bra.
Detta är att lura sig själv. Det finns flera exempel på nybyggen där man behövt göra mycket stora renoveringar redan de första fem åren, t.ex. helt byta ut fasaden. Byggen idag är tyvärr inte bättre per definition än de var för 50 år sedan.
Jag hade absolut valt äldre hus, främst pga dessa två skäl:
Beprövad konstruktion som uppenbarligen hållt i 50-100 år och där eventuella stora fel som behöver åtgärdas med hög sannolikhet redan identifierats förutsatt att föreningen är välskött
Möjlighet till mycket låg belåningsgrad, vilket ger den trygghet som krävs för att våga stå belånad med sin egna bostadsrätt och därmed äga bostaden med viss hävstång, och investera sitt övriga kapital diversifierat dvs aktiefonder osv.
Dessutom har du med äldre lägenheter möjligheten att förhandla priset. Budgivning är inte ett måste för äldre objekt. Ofta kan du gå in med ett fast, dolt pris och få lägenheten till precis det pris du själv tycker är rimligt, utan någon stressad budgivning. Titta bara på alla de objekt som försvinner i förtid från Hemnet. Många av dem har sålts till dolt, fast bud.
Vad är flera exempel? Har du någon statistik, pratar vi 1%, 5% eller 50% av nyproduktioner som drabbas av stora problem inom 5 år?
Jag tror att det också beror på byggföretaget, om det är ett väletablerat företag ser jag inte så stor risk:
Om hustypen redan använts i tidigare projekt finns referens, till ex. visningshuset för vårat projekt har också varit i ett av de tidigare projekten så att du kan se “live” vad du kommer att få (och jag frågade 2 grannar till visningshuset kring hur nöjda de är med huset när jag var dit).
Byggföretaget vi valde erbjuder 5 års entreprenadgaranti och ytterligare 5 år för dolda fel. (min. 2 år på vanliga vitvaror, 3 år för värmpump + 6 års gratis trygghetsförsäkring för den, kan välja att köpa upp till 18 år efter (ersätter självrisken i hemförsäkring))
Nya krav angående till ex. ljudnivå, ventilation, isolering, energiförbrukning, säkerhet, mm är mycket högre idag. Det betyder inte att alla nybyggda hus är “bättre” an gamla eller renoverade, men i alla fall kan man ju kolla vilka krav de måste uppnå och om de inte göra det måste byggentreprenaden fixa det
Oavsett om du köper gammalt, nyrenoverat eller nytt, är det viktigaste att begära/läsa alla viktiga dokument (ekonomisk plan/årsredovisning/energiberäkning eller -deklaration, försäkringar, garantier, köpvillkor mm) och (om möjligt) fråga andra om deras upplevelse (för gamla hus ringer bara vid några granndörrar när efter din visning).
Belåningsgraden och den ekonomiska planen är väl “bara” det som skavde när jag tittade på nyproduktion. Det handlar i snitt om cirka 15K/kvm i lån som man får lägga till på priset så att säga.
Visst lär underhållet vara billigare men om man väljer äldre förening med omsorg så har de redan utfört större underhåll och sparat inför kommande.
Så i slutändan blev det ett 50-talshus i en löjligt solid förening för min del då jag ville minimera motpartsrisken mot föreningen i min ekonomi.
Jag känner mig personligen bekväm med att hantera mina egna lån men andra människor kan ha helt andra uppfattningar om amorteringstakt osv. Jag tycker t.e.x inte att 1-2% amortering är OK med belåning runt 10-15K/kvm. Det har jag märkt att väldigt många nya föreningar tycker
Det här är inte alls givet. Under en mycket kort period i närliggande historisk tid har det varit en självklarhet att alltid få höga ut priser vid försäljning av bostäder. Under andra perioder har det istället varit vanligt med lägre bud. Det kan också variera mellan olika områden hur marknaden ser ut. Det är inte självklart att det ska vara på ett visst sätt överallt samtidigt.
När jag köpte lägenhet var det för mig en självklarhet att välja att bo i en äldre etablerad förening, alltså inte i en nybyggd förening med tidigare hyresgäster som velat göra “ett klipp”. Det är förstås en annan fråga än att köpa bostad i en nybyggd fastighet. Det verkar dock tydligt att mygel kopplat till skuldsättning i nybyggen är ett väldigt utbrett fenomen. Det kan man iofs kontrollera så det vore därmed fel att kategoriskt avskriva nybyggen enbart därför. Däremot skulle jag aldrig acceptera några som helst sämre ekonomiska förutsättningar i ett nybygge, oavsett hur vitt och fräscht det är i övrigt.
Du får inte se lägenheten innan du köper den. Du köper grisen i säcken.
Du har ingen aning om vilken ekonomisk eller politisk situation det är vid inflytt. Oftast skrivs kontrakt för 1-3 år fram i tiden och ingen vet om en ekonomisk härdsmälta, cancerbesked inom familjen eller en ny pandemi sker under samma tid.
Jag har köpt nyproduktion men skulle inte göra om det med allt jag vet idag.
Såklart kan du inte se “din lägenhet/ditt hus” innan den byggs, men med visningshus från tidigare projekt, planritningar, beskrivningar av material som används, etc. skulle jag inte kalla det grisen i sacken.
Jag tror det är standard för de väletablerade byggföretag att har garantier och försäkringar för såna fall, vi har till ex:
Rätt att frånträda förhandsavtalet om bostaden inte upplåts med bostadsrätt senast vid tillträde, eller om de insatser och avgifter som ska betalas för bostadsrätten är väsentligt högre än vad som angivits i kostnadskalkylen och förhandsavtalet.
Om det skulle finnas några bostäder som är osålda när du och dina grannar flyttar in, täcker Nordr månadsavgifterna för de osålda bostadsrätterna. De tar också ansvar för försäljningen av dessa. Osålda bostadsrätter förvärvas av Nordr senast sex månader efter färdigställande.
Avbokningsskydd: Ersätter de kostnader som du är skyldig att betala om du frånträder köpet, om du som köpare eller hemmaboende barn under 18 år, under tiden från det att du skrivit på köpekontraktet, förhandsavtalet eller upplåtelseavtalet för din nya bostad fram till inflyttningen, drabbas av kritisk sjukdom, avlider eller blir heltidssjukskriven under en sammanhängande period om mer än 30 dagar och på grund av detta väljer att inte genomföra köpet. Försäkringen ersätter upp till 300 000 kronor av de kostnader som du är skyldiga att betala på grund av att du frånträder.
Bokostnadsskydd: Ersätter månadsavgiften till bostadsrättsföreningen samt nettokostnaden för räntor (upp till 70 % av räntekostnaden för bolånet) för din nya bostadsrätt med upp till sammanlagt 10 000 kr/mån under maximalt 12 månader. Om du har köpt ett småhus av Nordr, ersätter försäkringen kostnaderna för det nya småhuset med ett fast belopp om 10 000 kr/månad, under maximalt 12 månader. Bokostnadsskyddet avser dubbel boendekostnad om du inte lyckats få ditt gamla boende sålt vid tillträdet av din nya bostad eller om du som köpare blir långvarigt sjukskriven eller arbetslös.
Prisfallsskydd: Om du som köpare, efter att du tillträtt din nya bostad drabbas av kritisk sjukdom vilket leder till att du väljer att sälja ditt nya boende, inom 6 månader efter inflyttning, ersätts du för en eventuell realisationsförlust, dock max 300 000 kr.
Bostadsrättsföreningen har en femårig entreprenadgaranti, räknad från godkänd slutbesiktning med en efterföljande femårig ansvarsperiod för dolda fel. Alla vitvarorna i bostaden har dessutom minst två års garanti.
Finns såklart andra risker kvar, men om man inte köpa utan några buffertar kvar i sin ekonomi är det väl inte så farlig tycker jag.
Det kan vara bra att bilda sig en uppfattning om föreningens ekonomi baserat på några nyckeltal i årsredovisningen.
När jag själv gick på visningar använde jag mig av beräkningstipsen från borattsupplysning.se: http://www.borattupplysning.se/wp_brskola/rantekostnader/
På avsnitt 20-22 finns några konkreta beräkningstips man kan använda sig av. På hemsidan finns även en del andra bra tips. (Jag har ingen anknytning till sajten, bara stötte på den när det var aktuellt för mig själv back in the day…)
Stämmer ej. Dels kan du buda under utropspris, beroende på situation, läge, och tid. Dessutom kan du buda över, men med mindre än vad en budgivning skulle riskera att ge.
Knappast ovanligt, enligt den här artikeln t.ex. ~20% av alla bostäder, och då är den från 2015. Huruvida Stockholm avviker från det normala i detta ungefär som i allt annat har jag ingen aning om. Det finns säkert statistik över det om man letar.
Det du kallar en premie kan ju vara betydligt billigare än de budgivningar du nu ser. Utifrån ditt första onyanserat påstående att man “inte får köpa bostäder för rimligt pris genom att lägga dolda bud” verkar det som att du aldrig sett den verkligheten, och inte litar på oss som berättar om den heller?
Det finns ingen logik i att det skulle vara omöjligt i storstäder men möjligt på andra ställen. Alla utropspriser är inte “korrekta” i meningen att de ligger på den nivå som den lokala marknaden förväntar sig. Det är inte heller så att alla objekt lockar stora skaror spekulanter. Om vi pratar nyrenoverade lägenheter i premiumlägen i Stockholms eller Göteborgs innerstad så är det sannolikt mindre vanligt med bud under utropspris eller rena skambud, åtminstone i meningen att de skulle accepteras. När marknaden viker är det dock fullt tänkbart att det även där kommer att bli en realistisk möjlighet. När priserna går ner dröjer det innan säljarna anpassar sig till den nya verkligheten. Då kan man som köpare hjälpa dem på traven lite, så att säga. När det uppenbart inte går att sälja med budgivning blir man mer benägen att acceptera de priser som erbjuds. Alla som säljer gör det inte för att göra bostadskarriär utan det finns dödsbon, folk som flyttar utomlands etc. Även när det gäller Stockholm och Göteborg i stort finns alla möjligheter att lägga bud på alla nivåer. Frågorna kopplat till detta är främst:
Är du villig att bo lite var som helst?
Är det ok att en lägenhet är ordentligt sunkig eftersom du bara tycker det är kul att renovera alt. har några svartjobbande kompisar som du kan plocka in i en vecka för att fixa till lägenheten.
En vän till mig håller just nu på och säljer en fin och renoverad lägenhet i en Stockholmsförort. Det kommer nästan inga på visningarna. Enligt statistiken på Booli har priserna gått upp sedan hen köpte men det verkar tydligt att det har hänt något på senare tid. Min teori är att den huvudsakliga köpargruppen lokalt är invandrare som gör klassresor och flyttar dit från sk. utsatta områden. När sådana klassresor uteblir på grund av att de branscher där dessa personer jobbar går dåligt uteblir också köparna. Det är förvisso ett lokalt fenomen i ett visst segment men det handlar inte om den specifika lägenheten. Det kommer inga på visningarna på de övriga lägenheterna av motsvarande storlek heller.
Visst kan de vara så att du får de billigare men måste ändå anses vara en premie om de är över utgångspris. Annars är de ju så att mäklaren satt ett lägre pris än marknadsvärde. Vilket inte är tillåtet.
Är smått ironiskt angående utgångspriset, detta är ju alltid satt för lågt då mäklarbranschen är ett skämt som enbart är där för den som betalar honom (säljaren) och fullständigt struntar i reglerna.
Tar inte ställning till nytt eller gammalt men…
Köpte nytt 2018 på mindre ort i mindre förening, 30 lgh, med en byggherre som var helt novis i sammanhanget. Var med i styrelsen och det var MYCKET problem med byggaren dvs han som sålde lägenheterna. Det handlade om både pengar och avtal. Mycket strul även med förvaltningen. Allt har nu landat ungefär tre år senare. Och krävde mycket kunskap som jag skulle påstå att de flesta mindre föreningar inte besitter eller har förmåga att reda upp utan att bli uppskörtade/få framtida problem.
Skulle säga att det kan vara bra med en etablerad firma t.ex. HSB om man vill köpa helt nytt.
Om budgivning ger i snitt 30% över utgångspris, och dolt bud läggs 10% över och går igenom. Hur vet du då att det är en premie? Dessutom kan dolda bud läggas under utropspriset.