Buda 700k under utgångspris?

Hej!

Är intresserad av en villa som har utgångspris på 3.6 miljoner. Taxeringsvärde 2.4 miljoner. Verkar inte vara särskilt många intresserade, om ens någon, då det inte inkommit bud på en månad.

Jag funderar på att lägga ett bud på 2.9 miljoner, alltså 700k under utgångspris. Det är köparens marknad, allt är dyrare idag och vi vet inte hur högt räntan kommer gå. Min sambo tycker jag är galen som överväger detta och har sagt att hon inte kommer våga vara hemma när jag lägger budet.

Vad anser ni? Är budet alldeles för lågt eller är det värt att chansa?

Du lär inte få köpa för den summan men det är ju alltid ett sätt att inleda en dialog. Du vet (förmodligen) inte bakgrunden till försäljningen. Om förutsättningarna är ”rätt” kan säljaren vara beredd att, efter en tid, gå ner i pris. Att ”rabatten” skulle bli i enlighet med ditt skambud tror jag inte men det kan ju bli en bra affär i slutänden ändå.

9 gillningar

Tanken med taxeringen är att de ska vara 75% av värdet… I de här fallet skulle priset vara 3,2…

4 gillningar

Ja, precis. Där finns det ju en typ av logik. Är säljaren ett dödsbo eller att de behöver sälja efter viss tid för att finansiera ett nytt köp vore det ju en nivå att sikta mot.

Vad menar din sambonatt hon inte vågar vara hemma?

Många skäms för att buda för lite. Vem bryr sig, det värsta är att ni får ett nej då går livet vidare. Det bäste så accepterar säljaren. Finns inget att förlora.

Kör på säger jag.

25 gillningar

När jag letade hus minns jag att jag var på en visning av ett ”hus med skambud”. Budet redovisades alltså öppet på mäklarens sida. Eftersom de inte var beredda att sälja för den priset körde på med visningar ändå.

De som inte upplevt annat än uppgång för bostäder förstår inte att priserna går ner.
Från 4,6 mille till 3,7 i vårat område nära Stockholm. Då kommer det inte folk på visningarna ens.
Förstå att många kommer gå minus

2 gillningar

Helt rätt!
Problemet är att folk inte förstår att det gått ner. Inte ens yngre mäklare förstod att det var på g
Vi som fick uppleva detta runt 1990 vet bättre

4 gillningar

Min far har sitt hus till salu och på tre visningar så har det bara dykt upp folk till en. Huset ligger ute för 3 miljoner men han säger själv att han skulle acceptera ett bud på 2,2. Men marknaden är död och ingen lägger ens ett skambud. Gör säljaren en tjänst och lägg ett bud och även om det är lågt så är fortfarande det värsta som kan hända att ni får ett nej.

Det är ju så en marknadsekonomi fungerar att något är värt precis så mycket som någon är beredd att betala för det och inte en krona mer.

11 gillningar

20% är lite varning skambud men om dom tar det så är det ju bara bra. Jag tror du dock får vara beredd på ett nej eller ett motbud. Kan du tänka dig att mötas halvvägs? Det säljs en del hus nu för 20% under utgångspris så det är inte alls omöjligt.

Ring och prata med mäklaren, dom känner säljaren och har en idé om det är lönt eller inte

Vi är i ett läge att man får ha acceptans för skambud.
Vi är snart där då man inte ens får ett bud.
Bara det att säljaren har svårt att acceptera detta.

4 gillningar

Värdet på huset är ju det pris som någon är villig att betala, oavsett taxeringsvärdet eller vad mäklaren tror.
Vissa mäklare på min ort lägger fortfarande ut objekt för priser långt över vad köparna är villiga att betala.
Så det är bara att buda på, tids nog kanske dom hör av sej om det inte blir sålt.

3 gillningar

Hej,

Jag skulle säga att du budar vad du känner att du vill buda.
Jag hittade mitt radhus på Hemnet ute för 1,4mnkr, säljarna hade redan nekat ett bud på 1,2 men jag valde att i vilket fall buda 1,1.
Jag trodde att säljarna skulle titta på budet och se det som ett hån, men de startade en dialog och försökte alla möjliga knep för att jag skulle öka mitt bud varpå jag svarade att jag inte var intresserad att betala mer än 1,1. Antagligen var tidigare budgivare inte längre intresserad eftersom att mitt bud en vecka senare accepterades.
Det är såklart skillnad på 300k under utgångspris och 700k under utgångspris, men du vet ju inte vad du får för respons förrän du provat?

Sen är det lätt att, efter mitt fall, tänka efteråt “men oj, nu vann jag detta, hade jag kunnat lägga ett ännu lägre bud och fortfarande vunnit?”
Men det gick över ganska fort, det är som sagt köparens marknad just nu och jag är övertygad om att jag får igen pengarna och mer därtill när jag väljer att sälja.

3 gillningar

Kör på! Inte en omöjlighet. Vi köpte vårt fritidshus till 1 miljon under det första utgångspriset i oktober förra året. Huset kom först ut för 3,3 miljoner, men sänktes till 2,6 efter 2-3 månader utan bud. Vi valde att buda 2 miljoner varpå säljaren kunde tänka sig att mötas vid 2,3. Det var i begynnelsen av all ränte- och bostadsprispanik och fritidshuset var delvis ett dödsbo så lite flax hade vi nog allt.

4 gillningar

Vad kan den rimligen vara värd? Utgångspriset kan lika väl vara för högt som för lågt. Om utgångspriset är ett lockpris som ligger 30% under vad säljarna vill ha så lär de bara bli förbannade. Men visst kan man chansa, om man tror att den är prisad för högt.

Lägg ett bud på 2,5 spelar ingen roll om du får nej, säljaren kommer med ett bud tbx och så är ni gång och diskuterar pris. Jag köpte hus 2012 och då var det också köparens marknad, jag la ett skambud mäklaren blev förbannad och sa att hen inte kan ens säga detta till säljaren men det måste du sa jag det är ett bud och hen gjorde det, hur som helst så fick jag ner priset 500000

Där är inga regler för hur mycket/lite man får ge i bud, och överlag är där ingen som blir så förolämpad för det heller. Huset jag bor i låg ute för 1.6 och jag köpte för 1.3, d.v.s. ungefär lika stor procentuell skillnad. Är intresset lågt för en fastighet så kanske utgångspriset helt enkelt inte är ett bra pris. Säljare och mäklare vill ju gärna trissa upp priset så långt det går. Det är väldigt olika hur bråttom folk har att köpa/sälja och därför kan slutpris variera mycket både upp och ner. Buda vad du vill buda och skäms inte för det. I sämsta fall säger de helt enkelt att de inte tar ett så lågt bud. Då får du antingen buda högre eller shoppa vidare på andra hus.

3 gillningar

Vad är det som säger att det ens är värt detta?

Det är marknaden som bestämmer, jag skulle ta reda på vad andra fått i samma områden och gått ner till 2015 års prisbild.

3 gillningar

En fråga, hur vet du att 2,9 är ett skambud? Vad har liknande objekt gått för de senaste 3 månaderna? Det kanske är säljaren så har ett orimligt högt pris.

Jag hade absolut lagt det budet, jag tror många idag lägger ut bostäder till ett högre pris än vad de räknar med att få. Det är iaf vad jag har hört av de få jag känner som ska flytta och sälja nu.

3 gillningar

Det är bara att lämna ditt bud, det är upptill säljarna att ta ställning till det sedan.

När vi köpte vårt nuvarande hus 2018, så låg det ute för 10,9 legat ute mer en ett halvår, det var ganska svårt sålt pga högt pris så klart, kändes lite pinsamt att lägga ett bud på 8,5 men vi fick igång dialogen, mäklaren trodde aldrig de skulle släppa det för under 10 vi gjorde tillslut affär på 9,38 under mellandagarna.

Köpte även ett fritidsboende i Sälen nu i juni, låg ute för 5,3 och vi gjorde affär på 4,8, nu ville vi gärna ha just detta objekt så var en dålig förhandlare, hade fått det för 4,7 annars (de hade tidigare bud på 4,6 sen 2 månader tidigare) men 0,1 hit eller dit kändes som det spelade ingen roll.

Ett tips är att försöka göra research på vilka säljarna är, i det första boendet hittade jag efter googling att de hade sålt ett halv stort företag, så jag tänkte att någon miljon hit eller dit spelar troligtvis ingen större roll för säljarna. För fritidsboendet kunde jag via Linkedin se att båda hade ett jobb med höglön, så troligtvis så var de inte desperata att sälja för att räntan gått upp, men de ville sälja men inte till viket skambud som helst därav mindre utrymme att buda lågt.