Skambud på nyproduktion?

Kikar på en nyproducerad lägenhet med ett accepterat pris i Stockholmsregionen. Hur mycket kommer de att skratta om man ger ett skambud? Någon som köpt en nyproduktion på ett lägre pris än utgångspris/accepterat pris?

Tror inte på skambud på nyproducerat men att bottenfiska bland olika erbjudanden låter sig rimligen göras.

Det är väl bara lägga budet och se vad de säger? Vad har du att förlora på att någon mäklare fnissar lite åt dig? Lyckas du får du köpa en lägenhet billigt, misslyckas du så har du inte förlorat något.

18 gillningar

Bara att skambuda på det är köparens marknad.
Det värsta du kan få är.ett nej och att du får gp vidare till nästa objekt.

Det är i dessa tider man kan göra bra affärer.
Nu kollar du nyproduktion men jag skambudade på en lägenhet för ett tag sedan där jag visste att säljaren var desperat då hon redan hade köpt ett nytt boende men ej fick sina gamla såld :sunglasses::ok_hand:

3 gillningar

…och du fick lägenheten? :slight_smile:

Aa nu är jag dock i tankarna om att sälja den för o köpa en annan jag hittat så får se hur det går :sweat_smile:

1 gillning

Håller med. Men en gång la jag ett rejält skambud och den mäklaren blev riktigt sur och skällde ut mig i sms :sweat_smile:
Vågade inte buda något mer på hennes objekt närmsta månaderna.

Vilken idiot till mäklare.
Hon hade enkelt kunnat säga att budet ej accepteras och sedan gå vidare väldigt oproffsigt att låta sina känslor styra en på det sättet som mäklare.

6 gillningar

Köpte osåld, färdigställd, nyproduktion i höstas.

Byggbolaget har redan sänkt priset med 10% från ”listpriset” när säljstarten hade varit för ett par år sen. Sen accepterade de mitt bud på 4% lägre än det nya priset. Så totalt 14% lägre än ”listpriset”.

Dock inga fria avgiftsmånader eller andra rabatter.

1 gillning

Jag lade ett skambud på en lägenhet för nån månad sedan där mäklaren sa att budet var oseriöst. Jag sa “okej, så får det vara”. Två dagar senare ringde han och berättade att han förmedlat mitt bud till säljarna. Jag tog det som att han ändå tog budet lite seriöst!

4 gillningar

Ja generellt skulle jag säga att påminn mäklaren att de har en skyldighet att framför ALLA bud de får, högt som lågt. Det här är ingen välgörenhet ifrån någons sida, inte heller från dig som köpare. Man har rätt att erbjuda det man anser bostaden är värd.

3 gillningar

Då ska det anmälas till mäklarsamfundet så hon får en varning

3 gillningar

Du förstår ju att “listpriser” är ju bara ett sätt för försäljare att säga till potentiella kunder: titta, du får rabatt!

Det du borde ha tittat på är ju priser per kvadratmeter i området med liknande belåning per kvadratmeter på föreningen.

Att få 14% rabatt på ett pris som är taget i luften, särskilt i den här ekonomin, känns som att det var väldigt högt.

Vissa säljare som mig själv tex. Säger ett minsta pris till mäklaren så att han inte behövde höra av sig om skam bud. Enklast för alla

Nja. Säljaren har säkert meddelat mäklaren var smärtgränsen ligger. Så har det varit i de få fall med osålda lägenheter som jag har varit inblandad i. Jag har extremt svårt att tro på att Mäklaresamfundet har några synpunkter på detta.

Exempel. Om pris enligt Ek. Plan är 1 3 miljoner, och entreprenören släpper den för 1 miljon, så lär inte ett bud på 500 000 kr som inte framförs betyda någonting.

1 gillning

Att en mäklare beter sig så där, skäller ut dig, är naturligtvis något som de kommer att ge disciplinpåföljd för.

Visst, men det är ju inte det som diskuteras här. Jag antar att du inte är en byggherre?

Lite firmalia .Vid upplåtelse av bostadsrätt finns inga listpriser. Likviden bestämms av den Ekonomiska planen. Föreningen är garanterad att få in exakt belopp.

Osålda lägenheter får entreprenören ta över och betalar då den summa som står i Ekonomisk Plan. Sedan kan entreprenören sälja till ettt pris som hen bestämmaer.

1 gillning

Hmm. Nja. Inte riktigt så det praktiskt sätts, men ok.

Listpriser betyder att det finns en lista på priser som är förutbestämda.

Att de är bestämda av brf utifrån något annat än byggherrens vinstmarginal är ju inte riktigt korrekt.

Läs det Nestor skrivit. Det är helt korrekt.

Lite utveckling av det: Bolagen vill bli av med lägenheterna så du kan säkert få den lite billigare än accepterat pris. En bekant till mig köpte en nyproducerad lägenhet för några år sedan där det var Skanska som inte fått den lägenheten såld. De fick ner priset från 4 990 000 till 4 700 000 då. Så visst går det att pruta på nyproduktion.

Observera att detta är möjligt när byggbolaget köpt de osålda lägenheterna av föreningen. Det finns ingen anledning för föreningen att gå med på ett lägre pris om de är garanterade att byggbolaget köper de osålda lägenheterna på avräkningsdagen.

1 gillning