Otåliga säljare?

Hej! Vi är i processen att köpa nytt hus. Vi skrev på kontrakt i början på December om att köpa huset med förbehåll och vi har nu fram till Februari att sälja vårt. Vi har redan gått ner 300k på vårt radhus och är under i pris mot de liknande radhusen i längan som också ligger ute. Det går så klart trögt på marknaden och hjälper ju inte heller att vi har haft den ute under December månaden.

Vi har utöver sänkningen köpt dyrast paktet på hemnet, flera raketer och mäklaren verkar inte vara särskilt engagerad, eller ja hennes idé är att vi ska köpa fler raketer på hemnet…

I alla fall. Nu verkar säljarna otåliga och vill förlänga 2 veckor i taget, vet inte exakt vad de innebär rent praktiskt. De vill även lägga ut huset som kommande i Mars, antagligen för ragga nya spekulanter.

Jag säljarna vill spela båda spelen med att ha oss kvar på kroken men ändå öppet för andra. Men då måste de hitta en spekulant och denna ska då köpa utan förbehåll gissar jag, annars är de ju i samma sits som vi är. Om man inte bedömer vårt objekt som osäljbart.

Hur ska man ställa sig till allt detta?
Vad kan vi göra/ bör vi göra?

Surt att det går trögt med din försäljning. Fundera på att byta mäklare tycker jag det låter som.

Men i övrigt är det ju inte mycket att göra åt att säljarna börjar ragga nytt. Det är ju fullt förståeligt om man väntat snart 3 månader.

Det är bra att ni skrev ett avtal med förbehåll iaf. Annars hade det ju varit aktuellt med skadestånd nu!

3 gillningar

Jaa vet inte hur vi kan göra gällande mäklare. Vi tänker de fanns en win win där med att samma mäklare som säljer deras hus ska sälja vårt, dubbla försäljningar. Men nu känns de lite som de slänger oss under bussen, kan vi ju lika gärna ta en annan mäklare men de kanske svårt då hon även som står som säljare på det huset.

Ja jag förstår ju säljarna, hade väl också gjort så. Men är 3 månader så lång tid i dagens läge + över julledigheterna? Tycker man kan lite översikt gällande tidpunkten?

Sambon tycker vi borde hyra ut vårt radhus och stå med dubbla bostäder men det låter rätt risky tycker jag.

Vad menar du med skadestånd?

Klarar ni detta? Alltså får ni låna till 2 bostäder samtidigt för banken?

3 gillningar

Stor risk att banken inte accepterar dubbelt ägande/lån, inte ens under en övergångsperiod. Så checka med banken innan ni planerar vidare för uthyrning som “brygga”!

2 gillningar

Aha. Nä det är inga konstigheter egentligen. Även om jag förstår att mäklaren sålde in det som smidigt :slight_smile:

Jag tänker att de siktade på utflytt i februari av någon anledning? Har de också köpt nytt är det ju ännu mer förståeligt.

Men i grund och botten är det ju helt upp till er båda vad som är rimlig tid. Det är svårt att spekulera i varför de har bråttom men 3 månader är ändå ett tag…

Är det en bostadsrätt? Tänk i så fall på att det kan bli stopp pga styrelsen.

I övrigt beror det på hur siffrorna ser ut tänker jag. Men jag skulle inte vågat på dagens marknad om ni inte har väldigt låg belåning.

I fall ni inte hade skrivit ett avtal med förbehåll där ni ska få erat sålt först. Då hade ni blivit skadeståndsskyldiga på tillträdesdagen.

1 gillning

Hur är förbehållet skrivet? Blir ni av med handpenningen kan det vara värt att titta på dubbla boendekostnader och andrahandsuthyrning. Medans om ni får tillbaka handpenningen verkar det mest vara säljaren som helt har förhandlat bort sig.

1 gillning

Vi har överbryggslån så “lånat” till kontantinsatsen om vi får igenom försäljningen.

Men ja vi måste kolla med banken och styrelse gällande hyra ut ens, just nu är jag nog mer den som sätter stopp för det då jag tycker de känns risky.

Förstår säljarna fullt ut. De vill självklart ha försäljningen klar. I det här fallet skulle jag säga att ni är problemet, ni har inte lyckats fullfölja er plan. Sen kan man skylla på marknaden och mäklare etc men det är ni som inte har uppfyllt er del av dealen. Säljarna har ju inte gjort något som helst fel.

12 gillningar

Hehe jasså det tycker du? Vad har en mäklare för ansvar i det hela då?

Vi har sänkt 300k utöver utgångspris och puttat in en hel del i hemnet, vilket vi står själva för. Det ska även tilläggas att mäklaren tyckte utgångspriset var rimligt, kan verkligen inte säga vi har suttit käppar i hjulet kring försäljningen då.

Det hade varit en sak om vi inte rubbat på priset eller sagt nej till visningar eller nej till budgivningar. Men vi har haft 1 visning med 1 person. Det är inte vårt ansvar som säljare av bostad att hitta köpare.

Och ja det är klart jag förstår säljaren, de skiter ju i vem som köper huset det vill bara ha det sålt.

1 gillning

Vad mäklaren tycker är egentligen inte avgörande. Det är marknaden som slutligen bestämmer och det finns alltid en risk att er bostad ligger ute till ett för högt pris, även efter er prissänkning. Att andra hus i längan ligger ute till ett ännu högre pris kanske också är irrelevant så länge ingen får sålt. Ni kanske behöver sänka med ytterligare 300k före det börjar dyka upp folk på visningarna?

2 gillningar

Tänk efter! Hur hade du reagerat om du varit i säljarens situation? Självklart vill säljaren att en försäljning skall ske snarast.

Du kan givetvis inte klandra säljaren för någonting. Pacta sunt cervanda, avtal är till för att hållas. Om du anser att mäklaren har misslett dig, så är detta givetvis inget som påverkar avtalet.

6 gillningar

Mäklaren har i vanlig ordning i princip inget ansvar. Det är liksom hela yrkeskategorins signum.

Du däremot har skrivit avtal om att köpa ett hus som du inte har råd med om inte vissa förutsättningar uppfylls. Det är förvisso trist om så inte sker men det är ju ännu jobbigare för säljaren som behöver starta om sin försäljningsprocess.

6 gillningar

Det är väl inte så konstigt, mäklarna vill få igenom affären samtidigt som säljarna vill få så bra betalt som det möjligtvis går.

Har ni haft ett förbehåll sedan Dec, vilket är länge.
Ni har sänkt 300 och inget händer.
Säljaren börjar se andra möjliga köpare, helt naturligt

Men hoppas ni lyckas sälja till slut.

1 gillning

Tror det kan bli svårt även om ni hittar köpare, kan ju vara så att de också vill ha förbehåll precis som ni, och deras eventuella köpare osv, så helt plötsligt så har man en hel kedja med förbehåll som sänker allting, detta visar att det är viktigare än någonsin att inte köpa något innan man sålt sin bostad först.

Inte fan säljer man sitt hus som barnfamilj på ren chans att hitta sitt drömhus… om man har några former av alternativ undviker man det. Ett bra alternativ, i vanlig ordning, är att ha marginaler.

5 gillningar

Klart man kan göra, finns massvis med hus nu, värre att hitta köpare, får man inte sålt så sitter man ju med svarte-petter på hand,

Givetvis är det marknaden som sätter priset. Men klantigt av mäklare att inte kunna marknaden då. Eller det kanske inte heller något en mäklare ska jobba med?

Vem klandrar säljaren? Jag är helt öppen med att att jag hade gjort samma sak.

Jag ifrågesätter om säljaren är otålig och jag ifrågesätter vad mäklaren faktiskt ska jobba med om det inte är försäljning av hus eller ge oss rekommendationer för prissättning. Vad är det jag kan förvänta mig utav en mäklare.

Incitamenten är ju att samma mäklarbyrå får två försäljningar istället för potentiellt en försäljning. Så kan ju tycka ett logiskt skulle mäklaren vilja få båda våra objekt sålda?