Otåliga säljare?

Visst. Om man inte är petig.

Väldigt lite.

Sänk bara priset tills någon köper det, förstår inte vad problemet är.

4 gillningar

Precis, det är stor risk att man bara är tillbaka på ruta ett igen om man säljer först. Dvs. att man inte lyckades hitta det man var ute efter i en ny bostad. Men det beror ju mycket på hur låst till område/storlek/pris/andra faktorer etc. man är.

I nuläget behöver du själv fundera på vilket scenario som gynnar er bäst, givet att marknaden varit otroligt seg under en längre period antar jag att ni fått det “nya” huset till ett bra pris. Kanske är det värt att sänka priset ytterligare för att få iväg boendet och därmed fullfölja affären.

Huruvida säljaren är otålig eller ej är egentligen inte relevant, vet inte heller vilken situation dom befinner sig i.

Vad är straffavgiften? Om det finns någon sådan? Alternativet är att ni inte kan köpa huset och får bo kvar för ni inte kan sälja ert.

Ja tänker de måste finnas en genomsnittstid för vad bostäder säljs och det jag undrar kanske är om vi är under eller över den. Så då kan man ju lite mer objektivt säga om det är otåligt från säljare eller vi som ligger för högt i pris eller liknande.

Men ja klart sänka priset är ju ett alternativ om man bara vill ha det sålt.

Säljarna har redan ett par bostäder så jag tolkade de som att de inte var så stress från deras sida men det ser visst ut som de verkligen vill sälja snart.

Men jag ser också problemen med de. De behöver ju hitta nya köpare utan förbehåll.

Kan tilläggas att vi pressa ner priset med 500k och detta var alltså utan en enda annan spekulant som lade ett bud. Men om de känner att de kan hitta nya köpare så får de väl testa. Funderar på sätta hårt mot hårt då och helt enkelt inte gå med på förlänga 2 veckor i taget, så mycket behöver vi inte bostaden och då står de i dagsläget utan köpare. Jag kan inget om mäklarbranschen men i slutändan ser jag det som vilken förhandling som helst. De vill sälja och jag vill köpa och där för man hitta varandra på mitten…

1 gillning

Det är det ni måste fundera på, även säljarna inser säkert att räntesänkningar och en förhoppningsvis bättre marknad är på ingång.

Att i detta läge sälja med förbehåll till ett “underpris” och sedan låta nya köparna invänta marknaden och få sålt till önskat pris ser jag inte varför någon skulle göra.

Personligen hade jag försökt göra vad som går för att få iväg boendet idag och sy ihop affären (ifall jag hade möjlighet, tolkar det dock som att ni har det i och med att behålla båda objekten är på tapeten).

1 gillning

De gynnar kanske mer dom att sälja till någon annan, om räntesänkningarna kommer snart så lär de få fart på marknaden. Så kanske dom hoppas på. Sen kan ju även ”förtroendet” vara förbrukat så att säga, då vill man inte göra en affär alls med er. Eftersom ni inte höll vad som lovades. Och väljer hellre någon annan.

Straffavgift för vem? Man skriver väl inte ett avtal där köparen villkorar köpet med försäljning av egen bostad samtidigt som han skall betala straffavgift om han inte kan sälja bostaden. Jag skulle vilja se den mäklare som skriver ett sådant avtal.

För köparen…Nej jag vet inte därför jag frågade. Har inte koll på vilka klausuler som kan läggas in vid olika förbehåll.

“Höll vad som lovades”. Det är inte fråga om att lova någonting. Detta är en rent affärsmässig överenskommelse. I en svår marknad kan köparen få igenom ett sådant villkor. I en marknad där allt pekar uppåt är det desto svårare.

När kontraktstiden har gått ut kan köparen träffa en ny överenskommelse med säljaren. Han behöver exempelvis inte stå kvar vid den gamla köpeskillingen.

1 gillning

Låter som ni lägger för stora förhoppningar/förväntningar på mäklaren. Om ingen vill köpa ert hus för priset det ligger ute för så är priset för högt för marknaden.

Ja förutsatt de hittar en köpare från hyresrätt till en bostad med väldigt svalt intresse.

Förbrukat förtroende? Får köpare inte sätta krav? Det är en förhandling som allt annat i livet. Var är det vi inte hållt som lovats? De säljarna pratar om är att förhandla ett nytt kontrakt vid slutet av Feb till 2 veckors intervaller. Är vi illojala som inte följer allt säljaren vill? Får inte vi lov o förhandla det menar du?

Ni får naturligtvis förhandla, men en förhandling kräver ju att det mynnar ut i att båda parterna till slut kommer överens om ett upplägg.

Säljaren kanske behöver få sålt nu snart pga omständigheter som du inte delgivits eller har med att göra.

Kan tycka mäklaren har varit lite naiv eller vilseledande. Från att i December säga “Det här kan vi sälja för 3.3 miljoner innan jul!” till att 300k mindre och 3 månader senare fortfarande inte kan sälja.

Jag hade ju hellre velat att mäklaren sa som de var från början. Så antingen är ju mäklaren naiv eller okunnig om marknaden. Jag har ju inte suttit och hittat på priset själv.

Jaa och jag är helt med på de. Och som sagt känner de att de kan sälja hur lätt som helst till andra så får de ju ta chansen på de.

Med förbrukat förtroende menar jag att får de bud på samma pris från någon annan med förbehåll så kanske de hellre tar det, och väljer bort er.

Jag tycker ändå de varit snälla mot er som är villiga att fortsätta med 2 veckors intervall. De hade ju lika gärna kunnat skita i det.

2 gillningar

Ja när en mäklare säger att hon/han kan sälja ett radhus så snabbt (3v) före jul i dessa tider, så håller jag med dig låter inte bra i mina öron,

1 gillning