Vi var väldigt nära att köpa ett hus för ett par månader sen. Inga som helst problem för oss att köpa först och sen sälja vår nuvarande villa. Men då har vi bred marginal i vad vi tänkt ha råd med och räknat extremt konservativt på vad vårt hus är värt. Det finns ju faktiskt andra som oss.
Tyvärr är det inte nödvändigtvis så att mäklaren är varken naiv eller okunnig. Däremot kan hen ha sett ett värde i att locka in er både som köpare och säljare för att tjäna arvode samt försöka ha kontroll över affären.
Att du inte ”hittat på” priset på ditt hus är ju en sak, men nånstans måste man ju göra en rimlighetsbedömning. Jag hade inte blint litat på en mäklare att göra en sån bedömning åt mig, när det handlar om mina pengar.
När det gamla kontraktet går ut saknar det all betydelse. Ni börjar ni från noll igen. Säljaren vill en sak och du en annan. Kommer ni överens, bra. Om inte så går ni skilda vägar.
Ett råd. Se detta rent affärsmässigt och blanda in så lite känslor som möjligt.
Jaa jag såg ju också det som en fördel att ta samma mäklare som säljer då hon har större incitament att sälja huset till oss. Vi hade ju kunnat lägga ett bud men sagt vi vill ha annan mäklare som tar hand om vår försäljning men då kan ju hon lika gärna sälja till vem som helst.
Så tänker oavsett så spelar jag o mäklaren samma spel, så förstår inte varför man inte försöker stänga två affärer istället för en? Varför inte lägga fram det som de är från början?
Nej det var ju inte en blind bedömning, utan vi gick på historiska priser, deras egna data etc etc. Men klart båda kan haft fel och det är väl rent krasst fel prissättning då inte bjudits på en. Däremot så tror jag fortfarande timing är dålig, jag tror helt klart de finns statistik på att försäljningen minskar kring jul.
Ja nej jag har inga känslor i det. Jag vill inte ens ha huset så mycket. Min sambo däremot är väl redo och offra en tumme för det… Så får hålla henne lite lugn med att vi kan inte ge upp allt för huset.
Jag ser det som att vi vill köpa huset men inte till vilket pris som helst, sen om de är självsäkra med att de kan sälja det så skiter de ju i våra bud men om de inte är säkra i det så kanske de ger efter.
Jag tänker inte sitta och leka desperat för mäklare och säljare, jag vill visa att vi är redo att lämna och gå vidare.
Det finns ingen logik på bostadsmarknaden mer än att alla vill tjäna pengar.
Men efter att marknade gått bananas
är plötsligt svårare får både säljare/köpare.
Stökig marknad nu…
Det har ju precis med pengar att göra, förstår inte vad du menar.
Det jag menar är att köpa/sälja boende handlar övervägande om känslor.
Mäklare som inte vill jobba gratis brukar se till att få sitt arvode från handpenningen.
Ibland undrar man, har ett par exempel i vår bekantskapskrets som inte får dit en kotte på visningarna. Sagt till dom att priset är fel (för högt), folk blir otroligt provocerade av sådana uttalanden, det är allt annat än priset som det är fel på.
Själv resonerar vi som er, räknar i underkant och med lite tur blir man positivt överraskad.
Som sagt, känslorna styr värdet.
Man har svårt att realisera en utebliven förväntad vinst.
Fast det eg inte värt mer än det marknaden säger.
Man väntar tror att någon ska inse det du hoppas på
Om det saknas köpare på marknaden spelar priset ingen roll.
Ett tillräckligt lågt pris kanske kan locka fram köpare. Ska man sätta lågt pris för att försöka locka fram köpare eller ska man vänta på att en köpare kommer?
Har en bekant som håller på att sälja sitt radhus.
De har haft många intresserade spekulanter på visningarna
men spekulanterna får inte lån !!!
Befolkningen har ökat fortare än antalet bostäder, så köpare lär finnas, frågan är bara hur mycket de är villiga att betala och där har vi nog en diff mellan köpare och säljare.
Javisst. Om köparna är obefintliga. Tekniskt har du rätt.
Men sänk priset till en krona så går det nog att skaka fram både en och två köpare…
Det är förbehåll som gäller idag, en ny marknad skapas och frågan är vad som händer när allt släpper.
Den tilltänkta köparen kommer att hållas skadeslös om det inte blir affär. Arvode är något mellan mäklare och säljare
Pröva lägg ut er försäljning till fast pris är mitt tips.
Ja den kan vara en diff mellan köpare och säljare, men den brännande frågan är om säljare kan vänta ut diffen eller om de faktiskt måste sänka priset.
Om befolkningen ökat fortare än antalet bostäder borde de inte behöva sänka priset om brist råder.
Ja tekniskt sett.
Ska säljare behöva sänka priset orimligt mycket idag för att locka fram säljare eller kan de vänta tills det kommer fler betalningsvilliga köpare på marknaden?