Buda 700k under utgångspris?

Vi blev kontaktad av en stressad mäklare som hade “hittat” vårt drömhus. Ägare hade bara kontaktat honom för värdering…han hade en annan mäklare egentligen vilket vi inte visste då! Vi googlade lite och bjöd 2.6M. Vilket inte var rimligt tyckte mäklaren, säljaren trodde 3.5M, vi höjde till 3M med inte heller det var tillräckligt. Nu hade ju inte denna mäklare kontrakt med säljaren så då blev det ju lite konstigt och vi drog tillbaka vårt bud. Man kan verkligen ifrågasätta mäklarens etik här.
I alla fall kom huset ut till försäljning tillslut, gissa utgångspriset :grinning: 3M… inga bud…sänktes efter någon vecka med 25k! Nu har det gått två veckor och inga bud så vårt första bud var kanske realistiskt.

1 gillning

Rätt. Men om marknadsvärdet går ner så ska ju också taxeringsvärdet gå ner. Men den diskussionen med Skatteverket går sakta.

Så sant…
Förut när de va fastighets skatt samt även förmögenhets skatt så såg många till att hålla nere taxeringsvärdet… Dvs. man va inte saninghets ärlig i ifyllnaden av taxeringen…

Ser många som säger “skambud”, vilka belägg finns för att TS’s bud som då ligger ca. 700k under det begärda priset inte är det “korrekta” marknadsvärdet?
Och att det inte är säljaren som har lagt ut för ett “skampris” (dvs. värderat alldeles för högt vs. vad marknaden är villig att ge).

Nedan ett exempel, säljare som själv sänkt priset med 3.5MSEK (!!!). Hade jag startat en tråd på Rikatillsammans & rådfrågat om det är OK med ett bud på 3.5 miljoner SEK under begärt pris hade nog många skrattat & pekat ut som “skambud”.
Helt plötsligt är det nu ett pris som är accepterat av säljare, där de själva sänkt priset.
image

Lycka till TS, lägg fram ditt bud seriöst & konkret - sedan är det upp till säljarna att avgöra.

Mvh,

2 gillningar

Buda på bara. Lågt är rätt nu. Viktigast är hur utgångspriset är satt. Varierar från lockpris på riktigt till löjligt högt. Gör lite research. Även Boolis skattningar kan vara helt fel nu. På gata i vårt område såldes ett hus nyligen som först hade utgångspris som om det vore 2021. Sänktes sedan 20% ! och såldes after ganska lång tid med visningar för ungefär det priset. Säkert en hel del låga bud. Tänk på att en del äldre hus numera behöver en hel del investeringar i energibesparing. Försök få lite dialog med mäklaren. Vissa är relativt pratglada med hur säljaren tänker och ev tidigare bud och försäljningsförsök.

Självklart är det bara att buda och se vad reaktionen blir.
Säljaren ska sannolikt själv buda på något annat objekt i nästa steg och får då hämta hem lite av den upplevda ”förlusten”.

Tidigt 90-tal när vi hade en riktigt djup svacka på bostadsmarknaden bjöd jag 25% av vad säljaren startat annonsering med 10 månader innan, en lägenhet som var prissatt till 1,2 miljoner fick jag för 310.000kr.
Säljaren hade själv köpt lägenheten när den var nyproducerad för 17.000kr (!) samtidigt som hon var väldigt angelägen att få loss kapital för att buda på ett radhus i ett mycket eftertraktat område i en annan del av Sthlm.

Även mäklaren var rätt trött på objektet och erbjöd sig i sin tur att sälja min lägenhet gratis om jag la ett bud - sagt och gjort så bjöd jag 310’ och vi skrev kontrakt och gjorde upp affären nästa dag.

Mötte säljaren 3-4 år senare och hon var mycket nöjd med affären med några års perspektiv - hon hade bytt upp sig för en betydligt billigare peng än hon ursprungligen hade räknat med…

Lycka till.

2 gillningar

Ett bud är ett bud. Det är varken högt, lågt eller mitt emellan. :grin:

Sen kan ett bud vara för lågt för säljaren. Säljaren vill inte sälja till det priset för den tycker det är för lågt.
Frågan är bara hur du ska veta om säljaren är villig att sälja till det priset om du inte frågar?

En annan aspekt är om du verkligen vill köpa villan och du lämnar ett “skambud”. Då kan det vara så att du blir stämplad som oseriös av säljaren och denne vill inte sälja till dig överhuvudtaget även om du skulle komma in med ett högre bud senare.

Men är du villig att ge upp objektet om du inte får igenom ditt bud så är det bara att buda vad du vill.

En fastighet här i vårat område låg ut för 4,2. Första budet var 3,0. Budades upp till 3,65 och såldes för detta sedan.

Det är inte fel att lägga skambud och sen skriva att man kan ha en dialog och mötas under utgångspriset.

1 gillning

Mycket svårt att värdera marknaden nu eftersom den sjunker i takt med räntehöjningarna.

Har man inte fått ett bud efter några visningar är det dött, om man fått ett bud finns det hopp för säljaren.
Köparna blir färre och säljarna fler.

Du är marknaden! Du har rätt att buda med vilket pris du vill. Bostäder såldes för 1kr på 90-talet!

Lägg budet bara och låt marknaden ha sin gång. Det är inte förrän efteråt du vet om det handlar om ett skambud eller ett skampris.

Du har noll att förlora och flera hundra tusen att vinna. Optimala förutsättningar. :slightly_smiling_face:

Om jag skulle vilja ha huset skulle jag budat 3 miljoner om det inte är helt off i pris.

2.9 → 3.0 motsvarar mer än 100k i de flestas hjärnor :smile:

Sålde mitt förra hus underhand 2022 Q3 för 6,0 samtidigt som jag hade köpt hus för 16,4 och prutat ner detta från 18,4.
Prövade sälja med 6,5 det var heldött, jag gav 5,4 2020 Q1.
Enligt booli är det nu nere på 5,2 :grimacing: och det kommer inte stanna där tror jag, marknaden är inte redo för säljarna.

Svaret är inte direkt till TS utan överlag till diskussionen.

Jag tror det beror mycket på läget. Jag har nu försökt kolla på tre bostäder och alla har sålts innan visning, till 1-200tkr över utgångspriserna. Men andra områden så ser jag att bostäderna ligger ute i månader / får mycket lägre bud.

Du har inget att förlora så buda.
I och med att de flesta tar lån när de köper hus sätts priserna på hus egentligen av hur mycket bankerna är villiga att låna ut till olika objekt mer än vad husets läge och ingående komponeneter de facto är värda.
Minskad utlåning av bankerna ger sjunkande priser.

1 gillning

Hur har ni gjort? Lagt något bud?

1 gillning

… och hur gick det. :slight_smile:

Att lägga ankare är ett gammalt beprövat förhandlingsknep.

Gillar att tänka på det som att man ankrar priset! :+1:t2:

Är också i bostadsköpartagen så denna tråd var intressant! Kikar i Stockholms innerstad och där envisas många säljare/mäklare med att gå ut med det all-time-high-pris som gällde som slutpris förra våren som utgångspris nu, förmodligen för att väga upp att folk budar under. I den situationen har man ju att välja mellan att buda 11mkr på en lägenhet som har utgångspris 12 mkr eller att ”vara trevlig” och snällt betala vad den var värd innan priserna gick ner 10%.

Riktigt många säljare som köpte för ett par år sedan som vägrar ge upp tanken på att sälja för mindre än förra årets all time high.

2 gillningar

Utgångspris är oftast bara ett satt önskemålspris. Klart att ni ska buda långt under det.
Jag har, när olika objekt dykt upp, kollat hur mycket det finns uttaget i pantbrev. Addera sedan 15% kontantinsats och då fått fram en lägstanivå som säljaren kan bli tvungen att gå med på. Lägg bud utifrån det och vad marknaden just nu värderar objektet till. :sunglasses: