Hej! Har börjat följa rikatillsamans och gillar synen på privat ekonomi.
Som koppling till detta har jag en fundering kring min bostadsrätt. Jag köpte den 2020 och som vi alla vet så har marknaden gått ner sen dess. Jag och min sambo funderar på att köpa större om ca 1 år och då finns det en stor risk att jag går back på affären. Det vill säga förlorar pengar.. Hur bör jag tänka i ett sådan fall, kommer troligtvis ändån att ha råd att köpa en större och eventuellt dyrare lägenhet. Tänker att det kan vara många som är i denna situation som köpte på toppen så skulle vara intressant att höra hur du resonerar. Samt hur man i framtiden bedömer värdet på bostaden som man ska köpa? Så man vet att man inte köper för dyrt igen.
Du kan aldrig veta något om framtiden. Det vi vet är att nästan inga barn föds längre, speciellt inte i Sverige. Det kommer stå många miljoner bostäder tomma i framtiden i Sverige, fundera på vilka konsekvenser det kommer ha.
Försök bo i hyresrätt och köp guldmynt, är väl det enda rimliga egentligen.
Jag bor dock i bostadsrätt, men tänker bo här hela livet, så även om den sjunker 90% i värde så klarar jag mig.
Kul att uppgradera hemmet! Så länge helhetsperspektivet på ekonomin ser bra ut så skulle mitt fokus ligga på att sälja och köpa på samma marknad. Marknaden kommer förändras, frågan är bara vilket håll och hur mycket. Om värdet nu har gått ner så lär därmed det nya hemmet också vara billigare än om du köpt det 2020.
För att bedöma dagens rätta värde så kan du jämföra med tidigare försäljningar av liknande lägenheter i området. Bl.a på booli ser du tidigare priser, men notera att marknaden varier mellan åren. Därtill är det alltid bra att gå på flera visningar och se hur budgivningen går på liknande objekt ni fastnar för. Framtiden är däremot alltid oviss. Bästa tipset är att vara lugn och analyserande när mäklaren kan försöka spela på känslor och få till ytterligare bud.
Ja, jag håller med föregående talare. ALLTID om man skall byta UPP sig så är det BRA att priserna fallit.
Jag håller dock inte med om att priserna fallit. det beror kanske på var i landet. Min granne har tjänat 100.000 i månaden på sin lägenhet han just sålde och köpte för ett år sen. Det är toppriser i sthlm.
Du behöver förstå din lokala marknad. Bor du på ort med tillväxt och inflyttning? Hur ser arbetsmarknaden ut? Hur ser bostadsalternativen ut (radhus, villor, hyresrätter mm), dvs hur står br sig ekonomiskt mot alternativen?
Jag tycker egentligen att rådet ”det alltid är en bra idé att äga sitt boende” är rätt vanskligt. På vissa orter finns en fungerande och vettig hyresmarknad och då står sig en br inte särskilt väl om inte konjunkturen är på topp och bostäderna är riktigt bra. Ibland kan det vara så att folk söker sig till en ort och driver på priserna för att andra orter är överhettade. Då tenderar de att flytta när det finns andra möjligheter.
Så försök ta reda på vilka drivkrafterna är på din ort, vad många vill ha och i vilka områden. Där hittar du de tryggare valen som står sig bättre prismässigt. Kanske är det exempelvis bättre att köpa ett radhus istället för en större br?
Om frågan handlar om att köpa ”för dyrt” borde fokus läggas på att göra en bra affär. Det gör man på följande sätt.
Identifiera det/de områden som är av intresse.
Börja kartlägga objekttyper, lägen och priser. Fokusera både på vad marknaden värderar och vad du själv värderar.
Gå på många visningar under en längre period. Samla prospekt, ta bilder och gör anteckningar. Koppla dessa till slutpriset.
Försök hitta objekttyper som det finns många av. Undvik unika eller udda typer om det går.
Delta i budgivningar i strukturerad form. Bestäm slutbudet på förhand. Koppla bort känslorna. Acceptera att förlora många budgivningar.
En viktig del av processen är också att prata med mäklare. Fråga om gata X är dyrare än gata Y eller vilka objekt som är särskilt eftertraktade. Gör detta i form av vardagliga samtal men där du egentligen är kalkylerande och systematisk. Anteckna vilka svar du får från olika mäklare.
Skriv gärna upp dig i mäklares kunddatabaser och passa på att samtidigt ställa olika frågor. Mäklare som är starka i området sitter inne med mycket kunskaper och delar gärna med sig av den.
Om marknaden har gått ner så säljer du billigare, men du köper också billigare. Det som faktiskt spelar roll är prisskillnaden mellan din nuvarande bostad och den du vill köpa. I många fall har den skillnaden minskat, vilket gör uppgraderingen billigare idag än tidigare – trots att du “förlorar” på din egen bostad.
Tex
Din lgh 3 M - större lgh 5 M (skillnad: 2 M)
Din lgh 2,5 M - större lgh 4,2 M (skillnad: 1,7 M)
Du har “förlorat” 500k på pappret
Men uppgraderingen har blivit 300k billigare
Beroende var du bor är jag dock inte säker på om marknaden inte redan återhämtat sig.
Sen undrar jag varför “du” kommer gå med förlust, är ni inte 2?
Gjort några större bostadsaffärer. Kommer göra ett par till. Vi bor typiskt länge på samma adress. > 10 år.
Väldigt mycket letande innan man hittar boende som är bra nog tycker vi. Tar ofta flera år. Det absolut viktigaste är inte att få ett riktigt bra pris har vi kommit fram till numera.
Om man fått betala säg 10% över vad som är rimligt pga andra sugna budgivare på ett bra objekt är det inget att hänga läpp för utan något man får räkna med kan hända.
Om man avser bo länge är det ok. Efter ett mindre antal år inflation löser det sig.
Det vi retat oss på är istället om man förlorar budgivningar på bästa objekten och boendet man till sist köper har nackdelar som stör år ut och år in som inte går att åtgärda.
Sist vi köpte fick vi ett mycket bra pris i dåliga tider men boendet ligger lite väl långt ifrån bra kommunikationer. Tar en störande extra halvtimme att ta sig kommunalt till huvudorten jämfört med vad som varit mer rimligt. . Två bilar eller skjutsande är ett måste
och parkering ofta ett trist problem.
Idag är det vi “tjänade” på det bra priset nu många år senare en liten peng i sammanhanget.
Det är väl bättre om priserna har gått ner i er område om ni vill köpa dyrare/större sålänge ni klarar kontantinsatsen.
Säg att du köpte för 2M.
Nu kan du sälja det för 1.8M och köpa något större för 3.6M.
Alternativet är att du väntar tills att priserna är tillbaka på ditt ort, säljer för 2M och köper för 4M. Du ‘vinner’ 200k på att sälja på högre pris, men samtidigt förlorar 400k på att köpa dyrare.
Vi uppgraderade till större förra året och ångrar inte att vi gjorde det i lite sämre marknad.
Hittar ni drömlägenheten där ni vill bo långsiktigt, så köp den och stå ut med en eventuell mindre förlust på er nuvarande. Man vet aldrig vad händer med priser ändå. Bättre en fågel i handen än tio i skogen.
Nästan alla mellanstora städer är på runt 2016-2017 års nivåer. Det är Stockholm, Malmö med omnejd plus några få andra städer som drar upp statistiken för riket!
Min stad är i genomsnitt ner ca 30% från absoluta toppen 2022. Värre i vissa områden där det är 40-50% fall, bättre i vissa med kanske bara 10%.
I genomsnitt har mitt brf-område fallit från i genomsnitt 35 k/kvm → 25 k/kvm, ca 30% fall.
Men då är det nog en av de absolut värst drabbade städerna i hela Sverige med
Ett allmänt (möjligen onödigt?) tips för de som vill förstå sin lokala bostadsmarknad: be tex ChatGPT analysera vilka områden och föreningar som gått bäst på era orter. Fråga vilka områden som stått sig bäst prismässigt. Man kan ju också fråga efter en analys av ortens framtidsutsikter, tex om det är vissa utvecklingsprojekt (kommunikationer mm) som kommer att förändra situationen för vissa områden framöver.
Man bör naturligtvis dubbelkolla detta med mäklare och liknande men denna typen av analyser av data är AI relativt bra på.
Är inte detta sanning med viss modifikation? Exempelvis har ju villor inte fallit i närheten lika mycket som bostadsrätter på de flesta platser. Därav inte bra läge att byta från brf till villa? Men absolut om man byter inom samma föreningen kan det vara tillämpligt.
Jo, det kan såklart skilja från objekt till objekt. Men på det stora hela tänker jag ändå att det är ganska vettigt. Särskilt då jag förstod det som att det här handlade om ett byte från en bostadsrätt till en annan.