Hej!
Har nu ägt 2 bostäder i totalt 5 år, en 1a utanför city och nu en 2a inne i city. Har köpt 2 stycken “prisvärda” bostäder hittills, bra läge, 1 våning upp och helt ok skick. Vi bor idag centralt också men i en något mörk lägenhet och också våning 1.
Vi kollar på att köpa bostad 3 nu och jag vill gärna göra ett bra köp. Vi köper en lägenhet centralt och siktar på en liten 3a (drygt 70kvm) och lägger in ca 2/3 av vårt kapital som insats för att nå 70% belåning.
Har ni kommit fram till något som gör att en bostad sticker iväg i pris? Vår lista innehåller nu följande:
Högt upp i huset
Bra skick på badrum & kök
Vi kan tänka oss renovera
Öppen planlösning (social)
Gott om förvaring
God ekonomi i föreningen
helst runt 5k/kvm
Bra läge (gång avstånd till city)
Sekelskifte
Högt i tak
Vi tänker att ljusinsläppet är en sak som vi “snålat” på. Är balkong något som är viktigt också?
Har ni hittat vad som gör att vissa lägenheter sticker? Fattar att såklart går de högst upp i huset väldigt bra, men verkar finnas mer saker som gör att de bara fortsätter uppåt. Lite frustrerande att jag gjort “felköp” 2 gånger nu.
Min upplevelse är att man får vad man betalar för, men att man inte alltid vet vad man betalar för.
Det man kan optimera:
Köpa en mer attraktiv och dyrare lägenhet som kommer vara lättare/snabbare att sälja.
Inte köpa en lägenhet där man får betala en massa extra för saker marknaden värderar högt men som man själv struntar i.
Jag håller dock med om att inte gå in i fällan att alltid köpa ”prisvärt”. En bostad som bara kan beskrivas som prisvärd och som saknar någonting unikt kommer aldrig att få en spekulant att bli exhalterad.
Menar väl främst att jag letar efter saker som gör en bostad attraktiv och lättsåld. Men är väl kanske enkelt bara högt upp i huset, bra läge, bra ljusinsläpp, högt i tak och renoverad
Mitt bästa tips är att rikta in sig på lägenheter som i grunden har alla rätt men som är tråkigt inredda. Det ska inte vara renoveringsobjekt eller ge vibb av mormor, utan renoverade runt typ 1995-2005. Tänk typ stilen som ens trista och inredningsointresserade faster med man har. Den stilen ger fel känsla för många och där kan man hitta fynd. Att fixa till trista ytskikt är ofta oerhört mycket billigare än att köpa något som är färdigt från början.
Tips två är att använda tex chatgpt för att visualisera hur rummen kan bli med annan inredning om man har svårt att se sånt.
Det beror på vad man värdesätter, alla är ju olika och på olika platser i livet. Vi prioriterade läge och ljusinsläpp, sydväst, balkong och öppen spis. Det som gjorde den “billig” var katastrofalt inredd, första våningen och nära motorled, dvs mkt buller vid öppen balkong. Sånt skrämmer bort många. Dock hörs inget vid stängd dörr, och sovrum är i norr utan buller med öppet fönster. Inte barnvänligt område. Även ekonomin kan skrämma bort då det är hög belåning men vad som inte skrivs är många lokaler som hyrs ut och dolda tillgångar i hyreslägenheter som ännu inte är omvandlade til BRF i föreningen. Dvs bra cash flow.
Har bott i mörker innan och det tröttnar man på, även öppen planlösning, föredrar flera gånger om separat kök.
Tror tiden för snabba värdeökningen är över. Bostäder som investeringsobjekt var undervärderade på 90-talet. Idag har de blivit i princip så dyra som folk har råd med.
Undantaget är väl bostäder i områden som är på vippen att gentrifieras. Men att avgöra vilka områden som kommer ändra karaktär är väldigt svårt.
Min åsikt är att bostaden man bor i aldrig skall betraktas som en investering. Det är en tillgång man använder. Man kan inte få inkomst från den. Man spenderar pengar på underhåll, uppvärmning etc. långt förbi den värdeutveckling man eventuellt kan få.
En bostad man hyr ut kan vara en investering, eftersom man får en inkomst från den som man kan balansera mot utgifter. Dock är det ofta väldigt dålig avkastning när man betraktar alla dolda kostnader.
Nej vill man investera pengar så skall man sätta dem i fonder eller liknande. Visst kan man tjäna pengar på en uthyrd bostad, men Länsförsäkringars globalfond behöver aldrig ett nytt tak, eller stambyte. Om man inte är väldigt intresserad av att mecka med hus så är det bättre att investera på börsen och behandla sin bostad som ett bruksföremål.
Det här är en väldigt vanlig åsikt på forumet. Tycker dock att den behöver nyanseras på ett ekonomiforum(!). Precis som med allt annat kan man lära sig vad som krävs för en god affär. Många här vill eller kan inte se bortom siffror och hårda värden och då är det svårt att göra en bra affär när det kommer till bostäder. Man behöver, förutom bostadens objektiva värden, förstå marknaden och lite om de olika kundsegmentens behov, man behöver förstå vad som händer i staden och man behöver ha ett öga för vad som är undervärderat i marknadens ögon och förstå varför. Det är heller inte omöjligt att spekulera i vilka områden som är under uppgång. Det handlar oftast om områden där det sker någon form av utveckling, som ligger hyfsat bra till men varit förbisedda och som är tillräckligt trevliga. Däremot är det svårt att förutsäga exakt när rycket kommer.
Sen håller jag med om att tiden då det konstant gick uppåt är över men det går fortfarande att göra bra affärer.
Min erfarenhet är lägenheter som det går att förändra planlösningen och göra ett rum till kan göra stor skillnad på priset. Alternativt lägenheter där man kan riva väggar och ta bort stora hallar och andra utrymmen som ”äter” känsla av rymd och yta.
Förutsättningen är att det blir vettigt och inte bara ett barnrum i en garderob.
Det är förhållandevis enkelt att sätta upp en vägg och ta upp för en dörr.
Det mer komplicerade alternativet är att flytta kök och koppla in sig på badrumstammen istället. Det är en dags jobb för rörmokare.
Trist badrum med plastmatta eller ful klinker? Det finns produkter som gör att man kan lägga klinker på plastmattan eller klinker på klinker.
Personligen skulle jag aldrig köpa en lägenhet med balkong
Argument:
Anses i Svenssonsögon vara exklusivare o därmed blir dyrare.
Är ett evigt torkande för att hålla räcket, golvet, möblerna etc fria från pollen, smuts och fågelskit.
Blir ett stressmoment när övriga pyntar med blommor o gör sommarfint. Blir lite outstand om man inte håller jämntakt med grannarna.
Om man nu förser balkongen med blommor är man snudd på mer låst än att äga ett husdjur.
Extra många stora fönster att tvätta samt balkongdörrar har en tendens att dra in kallluft på vintern.
Evig “vinterbonande” med möbler, blomkrukor och lådor över vintern. Presenningar som lossar pga stormvindar. Snö som ska skottas bort och, ja vart??
Ja, min lista med nackdelar väger definitivt inte upp fördelar med att kosta på lägenhet en balkong.
Friheten, sommar, natur och sol, ja den söker jag upp utomhus.
Jag är minimalist och älskar det enkla.
Jag som även älskar mörker, vintertid och rutiner vet, är van och medveten att folk går i taket när de hör min inställning .
Men sån är jag .
Är dock tacksam att andra gillar balkonger . Dels för att det blir billigare för oss som inte värdesätter balkong o dels för att det är en njutning för ögat att sommartid ta en promenad och spana in allla fina blomsterarrangemang ni balkonggillare så passionerat arrangerar
Jag håller helt med om detta. En annan planlösning kan optimera ytan och höja värdet rejält. Dock vill jag bara tipsa om att man bör ta hjälp av någon om man inte är så van vid att inreda och planera. Tittar man på lägenhetsannonserna så ser man ibland en del väldigt märkliga lösningar (ffa för kök, men även märkligt avdelade fd pampiga paradrum) som känns onaturliga för utrymmet. Då riskerar man att bostaden blir svårsåld.
Jag tror att statistiskt sett så är den bästa investeringen att köpa fastigheter som är så billiga som möjligt, underhålla så lite som möjligt, och sedan hyra ut till folk som har dåligt ställt så de blir efter med hyran och får betala förseningsavgifter stup i ett.
Men att köpa en bostad man bor i själv tycker jag inte är en investering, det är en levnadsomkostnad.
Sekelskifte är väl något som brukar vara en rejäl värdehöjare..
Avsaknad av balkong, bottenvåning, trafikstörningar drar ner priset.
Föreningens ekonomi undervärderas generellt i priset.
Renoveringsobjekt övervärderas generellt.
Jag upplever också att skillnaderna mellan olika lägenheter i samma/liknande hus undervärderas. I min förra förening skilde det ca 10% mellan bästa (högt läge sv med balkong) och sämsta (utan balkong och insyn från trottoaren) lgh. Jag tycker skillnaden borde varit betydligt större än så.