hyran du sätter är ju beroende på värdet? Sen får man väl inte hyra ut hur som helst i sverige?
Problemet med Waymo är att bilarna kommer behöva trängas på vägarna oavsett om någon sitter vid ratten eller inte. (Även om man samtidigt delvis tänker sig att antalet bilar då kanske borde kunna minskas) Så har svårt att se det utkonkurrerar t ex tunnelbanan i Stockholm.
I trafiken blir dessutom förändringar ofta en slags “självreglerande” företeelse. Byggs det nya vägar och kommunikationerna förbättras/för bilar börjar FLER köra bilar där och snart är det trafikstockning igen. Har för mig att jag läst att forskningen ofta stödjer det mönstret.
Sen kan man fundera på hur mycket distansarbete påverkar också.
Personligen är jag dock ganska övertygad om att “bra kommunikationer” värdesätts för olika ställen oavsett om det är i storstaden eller i ett sommarstugeområde. Observera att med kommunikationer menar jag både kollektivtrafik, bra genomfartsleder för bilar, cykelbanor osv.
Många svenskar skulle inte hålla med dig!
Men, på samma sätt som aktiemarknaden har toppar och dalar så är inte ALLA vinnare på bostadsmarknaden DN -artikel
Verkligheten har kommit ikapp väldigt många Svenskar!
https://www.booli.se/kunskap/statistik-bostadsmarknaden-i-september-2025
Sedan våren 2022 har fallet varit brutalt i reala termer.
Många har belånat sig tungt och med dåligt riskspridning ger en inlåsningseffekt, det kostar att underhålla och driva,
Men som boende i Sthlm skulle jag säga att det har aldrig varit en bra idé att köpa precis vad som helst. Den period då en br i Hallunda möjligen kunde beskrivas som en investering som skulle gå upp måste ha varit oerhört kort. Dessutom gäller detta mindre bra föreningar som har behövt höja avgiften en hel del. Det där kan inte under någon period ha varit ett smart köp.
Erfarenheten från alla uppgångar och nedgångar är att de säkra(re) korten är och förblir i väletablerade attraktiva områden där många vill bo, i en stil och med egenskaper som många vill ha.
Sen kan det ju vara så att man behöver köpa billigt men då bör man välja ett område som är hyfsat mysigt och gärna lite undervärderat.
Om man tittar på specifika områden och efter 2022 så kan man hitta hitta exempel som stöder din tes.
Men om vi tittar på t.ex. fem, tio, femton år så har bostäder och fastigheter generellt inte resulterat i några brutala fall. Desto oftare i raka motsatsen.
Jag är som referens ute efter en lägenhet för ca 9mkr. Tänker att de dyrare lägenheterna fortfarande kan vara en bra investering
Så är det, illikvida tillgångar ger ofta avkastning på lång sikt.
Men stora uppgångar leder ofta mot stora nedgångar, långsamma rörelser och återhämtningar sker med skog fastigheter.
Där är vi nu!
Finns fördelar med reella tillgångar som faktiskt är ett skydd mot inflationen och även att lånet då tenderar att minska I värde.
Just därför ska man inte se bostaden som en investering utan snarare en konsumtion på kort sikt.
Klarar man inte att ta en förlust på 20% där och saknar buffert har man en dålig riskspridning.
En investering genererar intäkter. En bostadsrätt genererar bara kostnader och är inte en investering. Har bott 13 år i vår bostadsrätt och enligt marknaden har den gått upp 1,2 miljoner i pris men våra kostnader under denna period är definitivt högre.
Riktigt topprenoverade lägenheter och riktigt slitna renoveringsobjekt tenderar att bli dyra. De förstnämnda lockar till sig kapitalstarka köpare och de sistnämnda lockar till sig köpare som vill göra kap alt. hantverkare.
Min erfarenheter är att småfula lägenheter som är dåligt inredda på visning/bilder kan vara riktigt lönsamma. Några lager av en smakfull väggfärg kan ge ett rejält lyft.
Det beror nog på hur man räknar och var lägenheten ligger. I mitt fall är jag dubbelt upp.
En ägd bostad ska måhända inte ses som en investering. Den torde dock innebära ett billigare boende än en hyrd bostad.
Min fars hus ökade under perioden 1969 till 2022 med 1% över inflationen. Mitt hus har ökat lika mycket i reala termer från 2006 till nu.
Så långsiktigt tror jag att värdestegringen på bostäder ligger där någonstans, dvs 1% över inflationen.
Vad har ni haft för kostnader som överstiger 1.2M i en bostadsrätt på 13 år? Låter mer som lyxrenovering och inget måste
Räntor, föreningsavgift, försäkring, el och allt annat som hör till boendekostnader. Ingen lyxrenovering.
Inte alls farligt om du har räknat in alla möjliga kostnader ![]()
@Sparsamma_pappan
Delar du 1200000 på antalet månader så landar du på ca 7692 kr/mån. Bara räntan och avgiften är mer än så. Lägg på allt fix man behövt göra under 13 år etc.
Dom saker du tar upp ser jag faktorer som påverkar utgångspriset. Det som i slutändan påverkar slutpriset är mycket slumpfaktorer. Är det bara en seriös spekulant händer inte mycket. Då kan det till och med gå att pruta. Är det däremot 2,3 eller fler spekulanter som till varje pris vill ha den där lägenheten ja då kan det ibland dra iväg en del
Varför vill ni ha bostad som investering? Ska ni hyra ut eller något barn bo där? Varför inte köpa en större till er själva istället? Finns det en poäng med att ha fler lägenheter? En större kommer ju exponera er mot större eventuell värdeutveckling.
Jag är inte mäklare, men en av mina nära vänner driver egen mäklarfirma. Som insatt i marknaden delar jag hans åsikt om att marknaden kommer bli mer polariserad än den varit. Alltså att attraktiva lägenheter i stan och populära områden runt omkring kommer gå upp mycket mer än allt annat som kan få bra mycket sämre utveckling jämfört med senaste tjugo åren. Sekelskifte i innerstan kommer gå upp mer än annat, men där finns ju också en inprisad premie i kvmpriset.
Personligen tror jag priserna i utkanten rör sig mest procentuellt. De går upp mest i uppgång och rasar mest i nedgång. Centralt belägna bostäder har klart mer stabila priser.