När är det läge att köpa bostad?

Apropå räntor, inflationen etc, när tänker ni att det är läge att köpa bostad om man inte äger i nuläget - köpa fort nu eller vänta till våren, alt senare?

Frågan gäller småstad med ca 40- 45 000 invånare (ej exklusiva storstäder) - med tröga mäklare som delvis är ovilliga att acceptera lägre bud (FORTFARANDE övervärderade bostäder och flertalet har köpt för endast ca 2% (!) under utropspriset). Finns många objekt till salu, väldigt många har varit till salu i flera månader och närmare 1 år, men extremt få intressanta (gäller alla typer av bostäder).

Villornas priser ligger oftast från ca 2 miljoner (orenoverat, konstig planlösning/utbyggnader etc) och uppåt, lägenheterna från ca 3-400 000. Orenoverade små ettor, med avgift på ca 2500 kr, börjar ofta på ca 400 000 kr - trots maxvädet är ca 500 000 kr (dvs inget utrymme för att låta hantverkare renovera kök/badrum och sen tro att man kan få igen några pengar inom närmaste tiden) :joy:

I grannkommunens city har priserna däremot rusat (anser jag) och min ”drömgård”, lite längre bort från stan är idag värderad till (ca) 7 hela miljoner (gick för omkring 1,3 miljoner, orenoverat, för ca 10 år sen - men då hade jag inte heller råd att köpa den….).

Men, gäller ”just keep buying” även här, i småstaden (där priserna ökar långsammare)? Eller när tror ni är ”bäst” läge att köpa i småstaden? :sweat_smile:

Svårt att tajma marknaden, många mäklare hävdar förstås att det är köpläge.

1 gillning

Köp för att bo så spelar det ingen roll

6 gillningar

På makronivå är det inga problem att köpa nu. Sedan innebär ju inte det att varje objekt är köpvärt.

Det låter som att du gjort förarbetet hyggligt och tittat på olika objekt. Om du har koll på den lokala marknaden borde du kunna lägga bud på ett antal olika objekt. Du lär inte gå lottlös ur den striden.

1 gillning

Den största trenden på bostadsmarknaden är urbaniseringen. Det finns ungefär lika många kommuner som river sina kommunala bostäder eftersom ingen vill bo där, som det finns kommuner med bostadsbrist.

Den andra trenden är att det föds färre och färre barn.

På den lilla orten går marknaden trögt eftersom priserna inte har satt sig än. Räntorna är fortfarande så låga att alla säljare har råd att vänta på bättre tider, för en chans att kamma hem miljonkovan.
På sin höjd går de ner 2% eftersom det är ungefär vad deras kalkylränta ligger på.

På den större orten så är priserna högre men de har också redan gått upp mer. Skulle räntorna dra iväg uppåt så har de också en större väg att falla. Mellanstora städer kan också ha det litet halvdant med barnafödandet, många av dem stänger sina skolor nu. Så de orterna kan om några år gå från inflyttningsort till avbefolkningsbygd. Om en ort inte fortsätter att växa så kan det bli trögt att sälja framöver.

1 gillning

Man kan ha olika strategier beroende på vad man vill uppnå. I en mindre stad skulle jag välja att köpa ett attraktivt objekt, men med förnuft. Om ett hus legat ute länge skulle jag inte köpa det. Det som är svårt att sälja nu är sannolikt svårt att sälja sen. Går marknaden ner (tex mer utflyttning) så blir det ännu svårare att sälja objekt som inte är är så omtyckta. Man måste dock vara förnuftig nog att inte betala för mycket för mycket, man måste kunna marknaden och förstå vad man betalar för. Skulle heller inte satsa på nyproducerat, svårt att veta hur värdet står sig på dessa.

Våren brukar fler vara intresserade av att skaffa hus, särskilt när trädgårdssäsongen kommer igång. Det bästa kan vara att köpa när färre letar men är säljarna beredda att vänta så spelar det inte så stor roll. Kan dock vara bra att undvika att köpa hus när det är snö eftersom det kan vara svårare att se skick på tak och liknande.

Sen kan man spekulera i om priserna ökar om räntorna går ner här framöver. Men det beror ju på hur het marknad man är på, i ditt fall är det inte säkert att det blir så stor skillnad.

1 gillning

Att något legat ute länge kan ju vara ett tecken på att priset är fel. Att då lägga ett bud 15-20% under det uppblåsta priset behöver inte vara fel.

1 gillning

Ja, sant. Samtidigt är jag rätt skeptisk till säljare som kraftigt övervärderar sitt hus. Känns som om de sällan vill ge sig utan vill förhandla om allt. Tänker att det ska bli som för Ebba Busch…

Vissa anser sig inte vara desperata. De typ bor där och tänker att om någon vill köpa till “rätt pris” så visst, annars får det vara. Sedan ramlar de i trappan veckan efter och inser att det inte håller att vänta. Detta funkar knappast för att köpa specifika objekt men att lägga bud på kanske fem objekt och räkna med återkoppling från en eller två är rimligt.

Ekonomin i att renoveringen och renoveringsobjekt är bortkastade pengar gäller de flesta marknader.

På hetare marknader har du kanske lyxen att ägna dig åt självbedrägeri. Pengarna du förlorat på renoveringen har du tagit igen på allmän marknadsuppgång.

På billigare marknader kan du tjäna in pengarna till renovering på lägre månadskostnader istället för spekulation.

1 gillning

Tack för bra svar! Ska försöka avvakta ytterligare, tills det förhoppningsvis kommer ut något man verkligen fastnar för och vill bo länge i.

1 gillning

Hmm. Köpa objekt i BRA skick nu kan vara vettigt där du bor.
Jag har en bekant som hade “tur” och köpte ett mycket välrenoverat objekt där en händig pensionär renoverat i ett par år med energi och sen avled varvid änkan sålde och flyttade. Bingo för min bekant då priset inte var mycket högre än normalt.
På mindre ort får man inte igen någon större del av kostnaderna för renovering speciellt om man anlitat hantverkare.
Motsatsen förekommer också.
Har ett par andra bekanta som köpte halvsunkiga 60-tals hus med platta tak, usel isolering. Skabbiga fönster, Inte sällan renoverade på sätt som inte är rimligt idag. Ex platta med dålig isolering på mark och golvvärme i hall och nykaklade badrum som går på EL… Vettigt för 20 år sedan när el var billigt. Kanske gammal emaljerad varmvattenberedare och självdrag mm kvar också. Drar massor med EL eller numera dyr fjärrvärme om man är en familj på säg 4 personer. Vårt orenoverade 60-talshus drog 31.000 kWh på 80-talet. Att göra ett sådant hus vettigt för en familj nu drar jobb och pengar.

1 gillning

Jag håller på att sälja hus och kan definitivt säga att det är köparens marknad just nu, hur länge detta består är svårt att svara på. Min gissning är att det balanseras under våren. Hittar man m.a.o rätt objekt och köper för att bo skulle jag säga att det är bra timing.

Det svåra är såklart att bedöma marknadspris när det är så trög marknad med få budgivningar. Men det låter som du kan den lokala marknaden väl.

Klipp kan säker göras på enskilda objekt men man skall ha lite tur där med en säljare som inte kan eller vill vänta in bättre tider.

1 gillning

Hoppas det går så bra som det kan med försäljningen! :house::pray:

Som jag misstänkt så blir nog utmaningen för mig att hitta en bostad som är renoverad - så att det faller mig i smaken (ja, jag är tyvärr kräsen och inte så förtjust i ”standard”, utan letar alltid något utöver det vanliga). Hittade ett radhus nyligen, precis vid området där ”gräddhyllan” börjar, med supersnyggt kök (så är det få som renoverar här, det är mer ”standard”), men den gick för över 4 miljoner om jag inte minns fel (och så mycket får jag tyvärr inte låna själv - även fast jag jobbar på detta som Jan pratar om - att öka inkomsterna). Sparar vidare så länge.

En granne sålde sitt hus helt nyligen. De fick inte mycket betalt för det. Huset ser ut attt vara i helt reko skick och har inga uppenbara brister. Jag hade väntat mig en annorlunda prisbild. Vi pratar nu om Stockholm och villa i lägre prisklass.