Vad är viktigast - Pris/Inträde på bostadsmarknaden?

Hej,

Vad är viktigast, priset på bostaden eller att komma in tidigt på bostadsmarknaden? Vi båda är 25år.

Ja, frågan ovan är något jag funderat på senaste tiden då vi är i startgroparna om att köpa vårt första hus. Eller sanningen är egentligen att vi varit med på ett par budgivningar men där priset trissats upp högt, många gånger 1miljon över utgångspris, vilket i min normala hjärna inte är motiverat och mitt beslut om att fortsätta hänga med uppåt i prisstegen inte skulle vara ett rationellt beslut.

Dock har vi princip insett att ska vi få ett hus inom snar framtid så kan det krävas att vi får lämna vad som är rimligt bakom oss och istället fundera på att priset kanske inte är allt, utan att det är viktigare om vi kommer in på marknaden i vår ålder.

Så, vad är viktigast? Priset på bostaden eller att komma in på marknaden?
Självklart är tanken att bo länge i det hus vi köper.

Nicklas

Jag tror inte att det går att ge sådana generella svar. Det viktigaste gällande bostadsköp, särskilt husköp, är att vara extremt systematisk. Om du identifierat en eller flera hustyper (standardhus) så kan du lätt lära dig vad som är dyrt och billigt.

Att ha som strategi att sitta och vänta på en förändrad prisbild är rent vansinne men det ska heller inte behövas. Det finns ett betydande spann mellan objekt som säljs över eller under marknadspris. Om du rent hypotetiskt upplever att precis alla hus säljs för ”toppriser” så bör du nog bredda ditt sökande.

Det ligger ett värde i att, om du kan, köpa billigare än vad din ekonomi klarar av. Då kan du få låg ränta och det påverkar ekonomin långsiktigt.

Att fokusera på utropspris som någon sorts värdering och all prisökning däröver som ”överpris” är en helt felaktig analys. Det kan finnas sådana exempel men det är inte självklart. Kan du inte själv avgöra vad som är dyrt eller billigt för ett visst objekt så behöver du gå på många fler visningar. Du behöver fokusera på vissa typer av hus så att du lär dig systematiken i marknaden.

1 gillning

Hej Jens,

Ser vad du skiver och absolut är det först och främst viktigt att lära sig vad som är billigt och vad som är dyrt, samt inte ha utropspriset som någon form av värdering. Håller helt med dig. Och i slutändan är det ju marknaden som bestämmer priset på bostaden.

I de fall där vi varit med så har en uppgång över utgångspris absolut varit motiverat, men inte den uppgången som det tillslut har landat på. Och det får mig att ställa frågan ovan. Om det i ung ålder är viktigare att komma in på marknaden än att stirra sig blint på priset?

Det jag främst skulle skicka med är att även om det känns hopplöst att läsa “Bostadspriserna rusade 2% på en månad” i tidningen så är det stora regionala skillnader och det gäller ner på både stadsnivå och gatunivå.

Hus finns det färre av och samtliga har sina väldigt unika förutsättningar. De är därmed mycket svårare att prissätta än lägenheter i föreningar där det säljs en med ungefär likvärdigt skick varje vecka. Så ta er tid och fundera främst på var ni verkligen vill bo. Priset spelar mindre roll i nuvarande ränteklimat om ni verkligen bor kvar i många år och inte flyttar.

1 gillning

Det blir väl samma sak? Dvs om man tror att priserna kommet forsätta upp så blir det viktigt att komma in på marknaden tidigt men om man tror att de kommer stagnera eller sjunka så blir priset idag viktigare. Rekommenderar att inte betrakta boendet som en investering utan som just ett boende som ni ska trivs i. Ekonomin måste förstås gå ihop men utöver det är det ett hus och område att trivas i som är viktigast. Rekommenderar också att kolla upp vilken näraliggande skola ni tillhör och närliggande förskolor. Vem vet vad som händer med skolvalet och då vill ni antagligen inte vara hänvisade till en kaosskola.

1 gillning

Man ska absolut “stitta sig blind på priset” men inte i bemärkelsen sitta och vänta. Det enklaste är att fokusera på hus av en viss typ och fokusera på områden där denna typ är den dominerande. Det ska alltså inte vara något unikt som det bara finns 2-3 stycken av totalt utan hellre att det finns 200-300 likadana hus. Då kommer det regelbundet ut nya hus och det blir lättare att förstå prisvariationerna.

Har bostäderna sålts högt över marknadspriset i området, eller är det bara så att budgivningarna börjat lågt? Strunta helt i utgångspriset är mitt råd, man ska känna området/marknaden man letar på så väl att man vet vad som är ett bra pris och vad som är för högt.

På en het marknad så kan man inte räkna med att göra en “bra deal”. Marknaden är tillräckligt effektivt för att man kommer att få betala ungefär marknadspriset. Det man kan göra är att se till att man väljer objekt där man inte betalar för sådant man inte vill ha, men som andra kanske tycker är viktigt och drar upp priset. Men att sitta och vänta på att den typen av hus man vill ha plötsligt ska dyka upp billigt är lönlöst.

2 gillningar

Man kan vänta in veckor när det finns fler objekt i “samma klass”. Om/när det blir färre köpare per objekt är det mer sannolikt att priserna håller sig på rimliga nivåer. Det är då också mer sannolikt att något sämre objekt kan framstå som sämre än de egentligen är.

1 gillning

På lång sikt så kommer förmodligen priserna att gå upp, så då kanske svaret är rätt enkelt på min fråga? Men om vi leker med tanken att jag nu betalar ett “överpris” för en bostad så kommer det ta x-antal år jag behöver bo i min bostad för att hämta in den skillnaden. Men då kanske man börjar spekulera för mycket och inte ser det viktiga i boendet som du säger. Att det är ett ställe man ska trivas i. Bra input.

Det är nog lite där vi har hamnat och är en av anledningarna till att jag börjat fundera i frågan. Och precis som du säger så måste man först lära sig marknaden innan man kan göra en noggrannare analys. Problemet kanske lite ligger i att vi kollar endast på den lokala marknaden där det långt ifrån kommer ut likadana hus regelbundet. (Vi bor i stad om ca 50k invånare och där priserna senaste tiden har ökat nästa mest i Sverige).

De flesta budgivningar har börjat på utgångspris men sedan stigit till omotiverade nivåer i jämförelse vad man får i många fall. Jag vill ändå påstå att vi har relativt bra koll på hustyper, standarder, områden och kostnader för renoveringar. Men i slutändan har vi insett att slutpriset beror helt på vilka personer som är med i budgivningen och ibland finns det ingen koppling mellan det du säger tex, område och andra parametrar.

Absolut, så är det. Tack för dina åtsikter. Det låter ju som att det är lönlöst att sitta och vänta på bättre priser.