Från hyres tills köpes. Köpa ny bostadsrätt nu eller vänta lite till?

Jag sålde min bostadsrätt i våras och har nu tillfälligt flyttat in i en hyreslägenheten för att ha möjlighet att köpa en ny bostadsrätt nu när priserna går ner lite. Frågan är hur länge jag ska våga vänta? Jag kan se att priserna sjunkit en del och tror att marknaden kommer vara avvaktande ytterligare ett tag framåt, men när ska jag slå till? Förstår att det är en omöjlig fråga att svara på, men är intresserad av att höra era tankar. Hur mycket kan en bostadsrätt egentligen sjunka i pris innan den når botten? Området är Göteborg.

Vänta absolut till mitten av våren åtminstone, vintern kommer bli dyr för många och det lär komma en räntehöjning i november samt en i början av nästa år. Lite beroende på hur utbredd lågkonjunkturen blir så kan det nog droppa en ganska bra bit till, vi har inte ens trillat tillbaka till där marknaden stod innan corona än.
Behöver man köpa boende eller hittar något du älskar och vill bo i på lång sikt så ska man köpa men då du har en hyresrätt att vänta i så tycker jag absolut du borde ha lite is i magen. Det finns inte mycket som talar för att bostadsmarknaden helt plötsligt skulle svänga brant uppför inom närtid. Ingenting faktiskt.

Bostäder är inte som aktier där man vill vara inne i marknaden hela tiden för att man inte vet när uppstudsen som kan vara snabb kommer. Uppfattningen att bostäder är en säker och självklar investering är bruten, FOMO-tänket är som bortblåst. Så en eventuell uppgång kommer vara långsam och inte påbörjas innan vi ser tydligt sjunkande räntor och ökade reallöner igen - och vi har inte ens sett toppen av räntehöjningarna ännu. Så väger man uppsidorna mot nedsidorna blir domen att man bör avvakta.

1 gillning

Tack för svar! Jag går i samma tankar. Får ha lite is i magen helt enkelt så får jag se om det dyker upp något objekt som inte går att motstå eller ej.

Jag tror inte på modellen att följa någon sorts statistisk metod och invänta att det ska ha gått ner X procent från toppen. När de siffrorna visas kommer det redan att vara historia.

Vissa objekt säljs för över normalpris, andra säljs under normalpris. När man går på visningar och håller koll på bud och slutpriser blir det uppenbart.

Om fokus är att göra en ekonomiskt bra affär, och inte att köpa en ”drömlägenhet” så är det bra att vara öppen för att köpa objekt i sämre skick.

För att kunna köpa en lägenhet till ovanligt bra pris behöver man gå på visningar varje helg och skaffa sig kunskap om prisbilden i det segment du är intresserad av. Det är baracken tidsfråga innan du hittar objekt som avviker nedåt i pris. Då kan du lägga bud på dem.

Jag lägger redan nu allt för många timmar på hemnet och booli, så skulle vilja påstå att jag ändå har en relativt bra bild gällande priserna och hur utvecklingen varit i området i alla fall de senaste 5 åren. Många objekt går redan nu för några hundratusen under utgångspris. Från att ha legat på kanske runt 63000kr/kvm är det några objekt som minskat till 48000kr/kvm, och i vissa fall även mer. Då kan man ju fundera på hur mycket lägre det kan tänkas bli, med kanske åtminstone två räntehöjningar till inom en snar framtid.

Självklart är det alltid kul att känna att man gör en ekonomiskt bra affär, men samtidigt vill jag självklart hitta en lägenhet där jag ska trivas. Dock behöver den inte vara i något toppskick då jag och sambon alltid gör den mesta av renoveringen själva.

Att sitta och titta på nätet är i praktiken relativt meningslöst. Att få veta vad medelpriset för en viss typ av lägenhet är eller liknande är inte så svårt. Det kan en mäklare tala om för dig om du frågar. Poängen är att konkret ha möjlighet att köpa när ett visst objekt går billigare än normalt. Det kan hända när en budgivare hoppar av eller det händer annat oväntat. Ett allmänt tips är att försöka bevaka helger när många lägenheter av samma typ ligger ute. Det blir då sannolikt mindre konkurrens om varje objekt. Det är också värt att hålla koll på om lägenheterna ligger hos olika mäklarfirmor. Normalt går inte en mäklarfirma med på att du ska delta aktivt i flera olika budgivningar som de har. Risken att du ska hoppa av blir uppenbar då. Genom att vara med i en budgivning hos varje mäklarfirma kan du “shoppa runt” och säkerställa att ingenting säljs utan att du blir tillfrågad först. Givetvis kan du hoppa av när det passar dig.

Med lägenheter mer allmänt är det väldigt väsentligt att känna till föreningens ekonomi. Det är något de flesta inte fattar så om du har koll kan du lätt göra en hygglig affär. Du behöver sannolikt inte betala något extra för “toppföreningen” jämfört med “den tveksamma föreningen”.