Hej!
Jag skulle gärna vilja få råd från personer som har erfarenhet av bostadsaffärer, bolån och att köpa en ny bostad innan den gamla är såld.
Jag bor idag i en 94 kvm stor lägenhet med 5 rum . Jag köpte lägenheten för cirka 2,1 miljoner kronor 2021 på toppen av marknaden:) och har idag ungefär 1,6 miljoner kronor kvar i bolån.
Jag bedömer att jag kan sälja den för ungefär 1,9 miljoner kronor kanske i bästa fall nu.
Jag har nu hittat ett kedjehus i samma område, cirka 143 kvm, 5 rum, med garage, parkering och tomt på cirka 240 kvm. Priset är 2,65 miljoner kronor.
Problemet är finansieringen mellan de två bostäderna
Jag har redan pratat med banken om detta.
Banken har sagt att jag kan få lånelöfte, men att ett viktigt villkor är att min nuvarande bostad måste vara såld senast fyra veckor innan banken ska betala köpeskillingen till säljaren av huset.
Om jag inte har sålt min nuvarande bostad vid den tidpunkten har banken sagt att de kan ta tillbaka lånelöftet.
Det gör att jag känner att risken blir ganska stor om jag skriver kontrakt på det nya huset innan min nuvarande bostad är såld.
Min ekonomi i korthet
Nuvarande bostad:
Köpt för: ca 2 100 000 kr
Kvarvarande bolån: ca 1 600 000 kr
Möjligt försäljningspris: ca 1 900 000 kr
Skillnad: ca 300 000 kr före mäklararvode och andra försäljningskostnader
Nya huset:
Pris: 2 650 000 kr?
143 kvm
5 rum
Garage
Parkering
Tomt ca 240 kvm
Det jag är mest orolig för
Om jag skriver kontrakt på huset behöver jag normalt betala handpenning, ofta omkring 10 % av köpeskillingen. På 2,65 miljoner skulle det motsvara cirka 265 000 kr, även om det exakta beloppet bestäms i avtalet. �
Svensk Fastighetsförmedling
Om jag sedan inte lyckas sälja min nuvarande bostad i tid och banken därför inte längre står bakom finansieringen, kan jag hamna i en situation där jag inte kan fullfölja köpet.
Jag har förstått det som att säljaren då i vissa situationer kan ha rätt att behålla handpenningen som ersättning och eventuellt kräva ytterligare skadestånd, beroende på vad som står i kontraktet och vilken ekonomisk skada säljaren drabbas av. �
sbab.se +1
Det är därför jag vill vara väldigt försiktig innan jag skriver på något.
Hur skulle ni göra?
Jag ser ungefär tre alternativ:
- Köpa huset först och direkt lägga ut lägenheten till försäljning.
Då har jag möjlighet att få huset jag verkligen vill ha, men jag tar risken att lägenheten inte blir såld inom bankens tidsgräns. - Förhandla om ett långt tillträde på huset.
Exempelvis 4–6 månader, så att jag får gott om tid att sälja lägenheten innan banken behöver betala säljaren. - Sälja lägenheten först och därefter köpa huset.
Det är ekonomiskt säkrare, men då finns risken att huset hinner säljas till någon annan.
Min fråga till er
Vad hade ni gjort i min situation?
Finns det något annat sätt att lägga upp affären som jag missar?
Är det vanligt att man förhandlar om ett långt tillträde just för att hinna sälja sin nuvarande bostad?
Och skulle ni våga skriva kontrakt i min situation innan den nuvarande bostaden är såld, med tanke på att banken uttryckligen har sagt att lånelöftet kan tas tillbaka om bostaden inte är såld fyra veckor före betalningen?
Jag vill framför allt undvika att hamna i en situation där jag måste sälja min nuvarande bostad snabbt till ett mycket lägre pris bara för att hinna uppfylla bankens tidsgräns.
Jag är tacksam för erfarenheter från personer som har varit i samma situation eller arbetar med bolån, mäkleri eller bostadsjuridik.
Mvh