Lånelöfte, villkorat av bindande försäljning av egen bostad

Hej Kära forum!

Jag förhandlar om lånelöfte med banken och har fått följande besked.

Lånelöftet beviljas men med begränsningen av att när jag köper en ny villa så ska jag köpa med villkor att jag får sålt min egna fastighet. Jag sa till handläggaren (telefon) att det villkoret inte gör mig så attraktiv på marknaden men hon bedyrade att det var väldigt vanligt med det villkoret idag och att det gäller i princip alla som köper bostad och säljer sedan.

När jag fick lånelöftet så står det så här under rubriken vad som krävs för att få lån enligt löftet när det väl blir dags; Befintlig bostad som ska säljas har ett ovillkorat säljkontrakt och är såld innan tillträdet av den nya bostaden.

Det innebär ju att jag ska köpa med villkor om att sälja min egen bostad men tvingas välja en budgivare som inte villkorat sitt bud med försäljning av sin egna bostad.

Framförallt det sista villkoret känns väldigt vanskligt. Är detta något ni känner igen?

Det innebär ju att när vi säljer så får vi inte sälja med det villkoret som de kräver att vi ska köpa med. Det gör mig till en dålig köpare OCH en dålig säljare.

Absolut begränsande med denna typ av villkor men det gör det i alla fall tydligt vad som krävs av er.

Svårt att veta om en annan lånegivare skulle agera annorlunda, men jag skulle inte räkna med det. Istället skulle en strategi kunna vara att faktiskt börja med att sälja din nuvarande bostad så att du uppfyller bankens krav innan du börjar buda på en ny bostad.

Ja, det vore kanske ett alternativ men det tillåter inte familjesituationen tyvärr.

Bankens bedömning är att du inte har råd med två hus mer än tillfälligt. Ränta+amortering+drift på två hus blir ju en ganska stor summa. Så då måste det ju finnas ett ovillkorat kontrakt på nr 1 när du tillträder nr 2.

Jag förstår inte vad du menar med detta? Varför skulle du tvingas välja en sån budgivare?

Jag tror det kommer vara mycket svårt för er att köpa en ny bostad med dylikt villkor. Jag har personligen tvärvägrat en köpare detta när jag sålt. Finns ingen anledning för säljaren att acceptera risken, såvida ni inte är de enda budgivarna och de är smått desperata att få sålt.

Så kolla med fler banker.

1 gillning

Har många den typen av villkor kan de ju bli en ”lång kedja” där allt hänger på att sista/alla länkar får till sina försäljningar. Blir det stopp någonstans och påtvingat avhopp i köp eller försäljning så bryts kedjan och processen köp/sälj-processerna måste startas upp igen.

Alternativt att man då måste acceptera enstaka intressenter med låga bud som finns just då för att komma framåt.

Jag har samma på mitt lånelöfte och i samtal med mäklare har jag förstått att det är ett mycket vanligt villkor.

Har många den typen av villkor kan de ju bli en ”lång kedja” där allt hänger på att sista/alla länkar får till sina försäljningar

Ja, flera sådan historier har jag också hört från mäklare I en historia var det fem affärer som kunde gå i lås tack vare att det kom in en köpare som flyttade från hyresrätt och därför inte behövde sälja något innan köp.

En sorglig utveckling om detta börjar normaliseras. Om alla potentiella köpare börjar komma dragandes med dessa klausuler så har man som säljare till slut inget val annat än att acceptera.
Vem står för försäljningskostnaderna om vilkoret inte går i lås? Jobbar mäklaren gratis eller får säljaren stå för fiolerna? Köparen?

1 gillning

Ja, jag håller med.

På ett makroplan är ju detta en katastrof för bostadsmarknaden.

Alla köpare är vingklippta av kravet på säljvillkor i köpeavtalet och alla säljare är vingklippta för att det finns krav på att sälja ovillkorat.

Någon mäklare eller bolånehandläggare härinne som vill kommentera?

Jag måste ha ett ovillkorat avtal för försäljningen av min egen bostad för att få tillträda den nya bostaden och förverkliga lånelöftet.

1 gillning

Det har säkert funnits exakt samma klausuler tidigare också fast då som en säkerhetsventil, men med en trögare marknad har de faktiskt börjat användas. Gissar att bankerna bränt sig några gånger och tvingats låna ut mot reglerna och har nu skärpt kraven.

Köpa eller sälja först har ju alltid varit en fråga och i dessa tider verkar svaret bli sälja först.

1 gillning

Problemet för mig blir när jag nu lämnar en marknad som har gott om försäljningar, typiskt kanske bostadsrätt i populärt område, och ska till en marknad med färre försäljningar, villa i populärt område, där det kanske finns 2 000 tänkbara bostadsrätter för en köpare men kanske bara 400 villor. Jag måste köpa först, för att hyra i min familjesituation går det inte att bara ta en hyresrätt och villorna kan ju komma ut ett par gånger om året bara.

Då blir man tvungen att sälja bostadsrätten till någon som redan sålt, nån som har råd med två bostäder eller förstagångsköpare.

Alternativet är att bygga en kedja, den kulturen saknas i Sverige, men den kommer kanske nu?