Kan/ska vi erbjuda säljaren en större handpenning?

Hej,
Vi planerar en flytt tillbaka till Sverige från USA och skulle då behöva köpa ett hus. P.g.a. svårigheten med att få bolån när man är ny i landet - ingen betalningshistoria, inkomsthistoria etc. - tänkte vi köpa huset kontant (utan bolån), vilket våra finanser tillåter.

Jag kan förstå att det ur en säljares synvinkel kan kännas riskabelt att sälja huset till någon som inte bor i landet. Jag tänker mig att risken för kontraktbrott är större och vid kontraktbrott kan det vara svårt att driva in pengar utöver handpenningen. Kan det vara en bra idé för oss att försöka “sockra budet” med ett erbjudande att betala säg 20 % eller 25 % i handpenning istället för 10 % som verkar vara brukligt? För säljaren betyder det att det finns en betydligt större buffert vid ett kontraktbrott, som inte behöver drivas in från någon som inte bor i landet. För oss skulle det inte innebära någon större merkostnad och vi har hursomhelst inte för avsikt att bryta något kontrakt. Dessutom minskar det valutarisken något.

Om det är vettigt, hur och när meddelar man säljaren (via mäklaren) ett sådant erbjudande? Innan budgivningen eller vid slutet av budgivningen för att undvika att säljaren väljer någon ur deras synvilkel mer säker köpare (som kanske inte är högstbjudande)?

Personligen hade jag inte nämnt något, hade bara meddelat mäklaren att vi planerar betala huset kontant utan bolån.

Tror inte det kommer göra någon större skillnad för säljaren. De vill bara ha den som betalar mest.

5 gillningar

Instämmer med tidigare inlägg. Som säljare skulle jag tvärtom bli väldigt misstänksam. “Vad är det för lurigt med detta? Varför betalar man mer än nödvändigt, när man inte behöver?”

Jag tror inte att detta upplägg skulle vara positivt för er.

5 gillningar

Kanske det räcker med att säga att man har finansieringen ordnad.
Att säga att man betalar kontant kan kanske vara en fördel men det är något man kanske kan vänta med tills man kommit längre fram i processen.

1 gillning

Ja det är också ett alternativ.

Tänkte mer på att många mäklare vill se lånelöfte vid budgivningsprocessen redan. Då kan man nämna det.

Dom frågar bara om du har löst finansieringen. Tänk på att bud i Sverige är inte bindande

1 gillning

Okej, så får det bli. Får hoppas att det räcker. Annars meddelar dom säkert det på något sätt. Tack!

Detta inlägg blev flaggat av andra medlemmar i forumet och är dolt för tillfället.

Jag har tvärtom varit med om mäklare som fått fullständigt syntax error när jag meddelat att anledningen till att jag inte har något lånelöfte är att jag inte bestämt mig för om jag tänkt låna till köpet eller ej… värst är ju de mäklarfirmor som har ”samarbete” med nån bank vars representant står och flåsar en i nacken under pågående visning. Sist var det Nordea som hade en pimpinett nyanställd med glättiga broschyrer. Jag blev inte av med flickstackarn förrän jag bad henne uttryckligen att lämna mig ifred så jag kunde fokusera på visningen. Vill jag prata med en bank gör jag inte det inför tjugo andra husspekulanter på en altan i augusti…

2 gillningar

Handpenningen betalas till mäklarens depositionskonto fram till tillträdet. Blir inte lika lockande för säljaren.

1 gillning

Intressant!

Har gått på en massa visningar ( och både sålt och köpt bostadsrätter ) men aldrig mött någon från banken. Visserligen erbjuder de seriösa mäklarna lånemöjigheter men det brukar vara en förteckning över de stora relevanta aktörerna.

Jag brukar säga att jag löst finansieringen och det har mäklaren nöjt sig med. En mäklare har som jag uppfattar det bara två mål i livet - att få ett uppdrag och sedan få avslut på det så man kan fakturera.

Eventuell kickback från en bank tror jag är bara marginellt.

Som andra skriver så är det mer lockande att medela att ni inte behöver ha några förbehålla om att sälja själva innan tillträde.

Idag så vill folk ha till slutförsäljningen snabbt och smidigt till ett acceptabelt pris. Vi sållade bort vissa köpare förra året då de behövde sälja hus/lgh som enligt mäklaren låg ute till ganska höga priser rellativt marknaden.

Kort så är det viktigas att visa att man är en trygg och okomplicerad köpare.

2 gillningar

Det är lite av köparens marknad idag. Om ni förklarar situationen för mäklaren att ni avser betala kontant och har inga förbehåll om att sälja först så kommer nog ni ses som en väldigt bra kund.

En del budgivningar idag hickar till pga köparen får problem, därav kraven på lånelöfte.

Om ni har bra koll på VAR ni vill bo, kontakta mäklarfirmor redan idag om att ni är intresserade av att köpa om det dyker upp intressanta objekt. Så intresanta som köpare för avslut skulle jag säga att ni är på marknaden.
Det kan handla om att mäklaren sparar många timmars arbete om hen hittar en match. Beror såklart på hur populärt område det handlar om.

Börja inte jiddra med högre handpenning. Det ser konstigt ut.

1 gillning

10% som är förbetalt borde täcka de flesta kostnader och mer därtill för säljaren vilken mer risk tar säljaren menar du? så länge det inte rör sig om något hus som har haft 10 budgivare som budat som galningar där säljarna inte tror att de kommer få samma peng ifall ni hoppar av.

Tack - ska se till att verka okomplicerad. Egentligen behöver vi väl egentligen sälja nuvarande hus för att ha råd men köpet men det går säkert att hitta en lösning ifall vi mot all förmodan inte skulle ha köpeskillningen från nuvarande hus (säg om en tilltänkt köpare för vårt nuvarande hus skulle dra sig ut). Så det är okej om det inte är ett villkor i kontraktet.

En nödlösning kan vara att använda pengar från våra (amerikanska) pensionskonton eller involvera mina föräldrar (som har två avbetalade hus i Sverige).