Hej! Jag och min fru är inne i processen att köpa vår första bostad, så allt är nytt för oss. Jag vill därför kolla hur våra chanser ser ut.
Vi väntar just nu på bouppteckningen, och dödsboets lägenhet är till salu. När allt är klart kommer vi att vara skuldfria, förutom mitt CSN-lån. Vi planerar att lägga ungefär 70 % i kontantinsats och ta ett bolån på cirka 2 miljoner kronor.
Vår nuvarande situation är följande:
Jag har en tillsvidareanställning sedan mars med en bruttolön på 38 500 kr.
Min fru har permanent sjukersättning på 15 300 kr i månaden.
Vi har två barn i hushållet.
Enligt bankernas kalkyler används schablonvärden för levnadskostnader, och för två vuxna och två barn verkar det ligga runt 28 000 kr per månad – vilket känns högt i mina ögon. Kalkylen går ihop, men det är på gränsen för ett lån på 2 miljoner.
Det som oroar mig lite är att jag har 7 UC-förfrågningar från mindre kreditgivare (jag var tvungen att ta tre veckors obetald semester tidigare i år).
Så min fråga är: hur ser våra chanser ut att få lånelöftet?
Vi har hittat en villa vi verkligen vill köpa för 2,9 miljoner, och mäklaren säger att vi kan skriva ett förhandskontrakt med klausul om att det bara gäller om vi får sålt lägenheten till ett visst pris och får bolån beviljat. Men jag känner mig osäker på om det är klokt att skriva på något innan vi har lånelöftet klart.
Lånelöfte får man väl digitalt på en minut? Har ni fyllt i era uppgifter hos någon bank för att räkna på vad ni får låna, och för att få lånelöfte?
Förstår heller inte vad ett “förhandskontrakt” är, antingen skriver man ett kontrakt eller så gör man inte det, tänker jag. Så berätta gärna mer om det. Klausuler om att sälja bostad och få bolån brukar inte uppskattas men de förekommer.
I min värld kan lånelöfte ge en falsk trygghet eftersom det just INTE innebär ett löfte att få låna. Som jag förstår det är det först när du fått en beviljad låneansökan som du vet om/hur mycket du får låna.
Och i alla fall jag köpt bostad så har jag haft godkänd bolåneansökan innan jag skriver på kontrakt. Lånelöfte är bra att ha under budgivning dock så man har fått ytterligare en reality check vad man har att röra sig med.
Ja det är fel av mig, 30% kontant insats stämmer. Jag vet ordningen, lånelöftet, budgivningen och bolån sen. Problemen är att det är ingen mening att söka lånelöftet nu innan arvskiftet. Som du märkt hushållets inkomst är ju rätt så låga, så vi behöver betala av krediter och blancolån på 300k innan vi kan gå till banken. Men mäklare påstår att vi kan komma överens att skriva sådant kontrakt och om allt löser sig köper vi huset. Det finns ingen andra budgivare och ägarna rätt så desperata att sälja och bli klara med sin egen arvskifte.
Men ett kontrakt som ni utan nackdel kan dra er ur när som helst är väl också inget värt för säljaren, varför ska mäklaren bestämt ha bråttom att skriva kontrakt om det ändå behövs ett nytt kontrakt sen. Jag är lite cynisk men hade trätt försiktigt på mäklarens område. Läs noga vad du skriver på och kom ihåg att det är tillåtet att spela in ljud i samtal/konversationer som du själv deltar i.
Vi ska kolla huset igen imorgon och ska träffa mäklaren nästa torsdag. Jag känner mig lite skeptisk. Säljare vill gå ut på Hemnet om vi inte skriver sådan kontrakt, och andra sidan mäklare tycker att det dålig ide och vänta till februari - mars på grund av att det är trög marknad just nu.
Det var allt stressad fram från mäklarens sida vi har skrivit på kontraktet med klausul så vi kan dra ut oss om vi blir nekade bolån. Och det blev så att vi fått inte tillräckligt stor bolån då och drog ut oss från köpet. Fast forward till February min bank Swedbank godkände bolånet för samma villa och samma kontant insats, tillträde 1 April.