Köpa villa med försäljningsklausul, börjar det bli vanligare?

Hej! Jag och frun vill till villa. Vi bor i bostadsrätt och vi har satt igång mäklarprocess för att sälja. Men banken ger bara lånelöfte om vi säljer först, eller köper med en försäljningsklausul om att vi får vår bostadsrätt såld innan tillträde till något nytt.

Jag hittade några inlägg från ett par år sedan om att sådana klausuler förekommer men de är ovanliga, framför allt i storstäderna. Vi ska köpa i Göteborg så jag tänker att vi nog får dämpa våra drömmar, en potentiell köpare som kommer med en sådan klausul blir ju sista alternativet.

Men vi hoppas att det blivit ännu vanligare nu för tiden, vi kan ju inte vara ensamma i denna situation. Så hur ser marknaden ut idag, någon som har erfarenhet?

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag misstänker att det blivit vanligare eftersom all utlåning baseras på KALPen och med stigande räntor krymper ju marginalerna och banken inte bara vill veta att ni har råd utan måste veta det så att de inte lånar ut ansvarslöst och får skit för det.

Men nu är ju räntorna på väg ner igen, så fortsätt ha kontakt med banken och se vilka lånelöften och vilket svängrum de kan ge er.

Det finns ju också fler banker att fråga.

Lånelöfte kan ni få oavsett. Utbetalda lån utan säljkontrakt är dock en annan femma.

Prata med en annan bank.

Tackar för svaren! Jo jag tänkte först att det var just vår bank, LF, som kanske var lite hårda. Men kollade med SBAB och samma gäller i praktiken där. Kan såklart ringa runt lite mer men det lutar ju åt att detta är det som gäller för folk i vår situation.

Vi har nyss köpt och sålt i Göteborg. Utan klausul.
Skulle vi köpa idag så skulle banken med stor sannolikhet kräva klausul. Pratade med en mäklare häromdagen som bekräftade att bankerna nu ställer krav på klausul.

Men som tidigare inlägg påpekade; lånelöfte kan ni få ändå. Men det är baserat på er och mäklarens gissning av försäljningsvärde. Kommer ni inte upp till önskat försäljningsvärde, vilket är vanligt nu, så behöver banken en exit i form av klausul.

Vi har sålt och köpt nyligen.

Andra sidan av myntet då är ju att som säljare ser man kanske inte alltid så positivt på budgivare med klausul.

När vi sålde var det några av budgivarna som ville buda med klausul. Men vi insåg att det gick ju bort direkt. Så länge det finns annan budgivare som inte kräver klausul så väljer man ju det budet alla dagar i veckan.

Annars beror hela ens viktiga försäljning på någon man inte känner och på deras försäljningsobjekt och hur bra deras pimpning av boendet går igenom till potentiella köpare och hur bra deras mäklare är osv.

1 gillning

Har flera vänner nu som försöker sälja och köpa på samma marknad, förbehållet är att sälja innan köp som är närmast en standard idag.
Utbudet av bostäder är högre än på mycket länge vilket tyder på att marknaden inte är i balans ännu.

Cash is king!

Vi fick inte lånelöfte för både lgh + hus när vi väl hade hittat rätt hus. Då hade vi LF. Mäklaren hade dock två kontakter som skulle se över det, Nordea ringde upp inom 30 minuter och kunde erbjuda lånelöfte vid husköp trots lgh. Handelsbanken tog 3 veckor på sig så de gick bort. Vi lyckades sälja innan tillträdet så det var aldrig något strul.

Testa mao. att höra med mäklaren :slight_smile:

Som folk säger är det nästan standard.

Ofta kan man få en fördel som köpare om man frångår förbehåll eftersom säljaren väljer vem den säljer till. Budgivningen är inte alltid det som avgör.

När jag sålde efter min far så hade vi en högsta budgivare som trissade upp lägenheten. Det slutade med att jag valde ett lägre bud efter att ha pratat med vår mäklare. Köparen hade sitt boende ute för ATH priser under raset. Och bostaden låg inte i det attraktivaste området. Kontentan var att 6månader efter tillträdet för köparen utan förbehåll så var den andra budgivarens bostad fortfarande inte såld.

Med det sagt så är det skillnad på om er lgh ligger innanför vallgraven eller i angered. Det kommer avgöra om jag som säljare drar öronen åt mig vid förbehåll.
Samma sak gäller om ni står mot någon utan förbehåll på samma prisnivå i budgivningen.

Det borde väl ligga i ens eget intresse att sälja först så man inte riskerar att sitta med två boenden?

Det beror ju på hur ens livssituation ser ut. För det är ju inte så kul att riskera stå med 0 boenden heller.

Som singel-student boendes på 28m² med begränsat bohag som i värsta fall antingen kan säljas och man kan flytta hem till mamma och pappa ett tag alternativt bo på något tillfälligt ställe man lyckas ragga upp i sista sekund medan man letar nytt boende - ja.

Som familj med småbarn i plural och dagisplats boendes i en överbelamrad 4:a och har behov av en villa, kanske inte är så sugna på eller ens ha möjlighet till ett annat tillfälligt boende någon annanstans. Inte lika självklart att de vågar sälja först.

1 gillning

Hej!
Vi tog steget i Stockholmsområdet i december att flytta från lägenhet till hus. Vi körde då med försäljningsklausul när vi köpte mest för vår egen skull men banken hade nog inte godkänt att vi köpte innan vi hade sålt annars. Jag skulle säga att det är mer vanligare nu när man måste lyckas sälja först.

Bankerna räknar på risker, dels relaterat till förmågan att betala och hur skuldsatt man är.
Men även inkomsten är väldigt avgörande.

Har vänner som arbetar med rådgivning på en av de större bankerna.
Deras ärendehantering har ökat kraftig varje gång RB ändrar något.

KALP är det som slutligen avgör och detta har minskat kraftigt.