Jag är på väg att köpa en ny bostad. För att denna bostad skall kunna köpas måste den bostad jag nu bor i säljas för en viss summa (för att kalkylen skall gå ihop med lån etc).
Har någon här lyckats få köpa en bostad med en försäljningsklausul och hur gjorde ni i sådana fall?
Det är inte aktuellt att sälja nuvarande bostad innan köp av ny bostad.
Har du funderat på att belåna nuvarande boende max för att få ut pengar att köpa nya bostaden med? Sedan kan du sälja i lugn och ro. Förutsatt att du kan låna upp tillräckligt för att köpa det nya boendet vill säga.
Högst osannolikt att få igenom det om du är på någon av marknaderna i Sverige där försäljningarna går snabbt och det finns många spekulanter.
Skulle själv aldrig råda en säljare att ta en köpare som kräver det villkoret (om det finns andra köpare att tillgå, tex en budgviare nr 2 med enätt något lägre bud).
Men är man ensam spekulant då kan man alltid framföra det till mäklaren.
Har nog själv haft ett sånt villkor 3 gånger på snart 1000 affärer i Stockholmsområdet. (Så det säger lite om hur ovanligt det är).
Har varit med om att säljaren gick med på att köpet gick tillbaka på en tomt om inte kommunen beviljade förhandsbesked på ett bygglov inom en viss tid. Detta var år 2021 och det var mäklaren som skrev in det i kontraktet. Jag köpte inte tomten men en annan budgivare köpte den med denna klausul.
Fastighetskedjor (eller vad det nu heter på svenska) är jättevanliga i England. Chain (real estate) - Wikipedia
Men hus som inte är med i en kedja är mycket mer atraktiva. Tänk själv hur enkelt det är med 12 stycken ägare som försöker synka köp och sälj kontrakt där allt fallerar om en av dem inte får lån, eller förlorar jobbet, eller ändrar sig etc.
När jag letade efter boende (här i sverige) så var det en säljare som skulle ha sålt till ett par, men parets båda lägenheter kunde inte säljas så kontraktet gick inte igenom. Vet inte om det var en kedja i den riktiga bemärkelsen, men paret såg ut att ha något slags skydd så de in fick lagenheten i famnen utan att få sina egna sålda. Det borde väl finnas mäkale som kan sådanna kontrakt.