Någon som har erfarenhet om hur banken brukar ställa sig till att bevilja lån i följande scenario för att komma ner under amorteringsgränsen totalt sett: (Vill inte komma till banken och totalt göra bort mig om jag tänker “fel” bättre göra bort sig på ett forum på internet
Fastighet A: Värdering 4 miljoner 0 Kr belåning
Fastighet B: Vi önskar köpa ett till fastighet för 2 miljoner (Kontant 500 K) dvs 75% belåning vilket är över gränsen för att behöva amortera.
Vi kommer då äga två fastigheter till ett totalt värde av 6 miljoner med en belåning på 1.5 miljoner dvs 25% belåning totalt vilket ju är långt under gränsen för amorteringskrav. Själklart måste man räkna driftkostnad för båda fastigheterna i bankens kalkyl men det klarar vi utan några som helst problem enligt banken online kalkylator…
Ja det finns flera varianter av exakt hur lånet kan fördelas mellan dom två fastigheterna, men frågan var hur om någon har erfarenhet hur bankerna brukar ställa sig till att köpa och äga fler hus när dom gör sina kalkyler etc…
Hej
Det är så vi har gjort. Banker är vana med det. Bara att säga till att du ska köpa ett nytt objekt och att du vill ta använda utrymme i den första för att fördela belåning jämt.
Vet inte vilka objekt det är för dig, men iaf. Tänk på att banken inte bolånar till spekulation. Du kan belåna ett fritidshus i fjällen och en sommarstuga på annan ort men inte belåna tex två villor på samma ort. Vad jag förstått iaf. Ibland ser banken mellan fingrarna men jag tror dom egentligen inte får det.
Jag precis försökt belåna en obelånad fastighet, men äger även fastigheten bredvid som är belånad (50%). Det blir svårt.
Låna på fastigheten A= obelånad det belopp du behöver kolla om det finns pantbrev annars ta ut nytt 1%på låne beloppet. Tex säg att du skall renovera badrum och kök. Gör allt klart ta ut lånet.
Köp sedan fastighet B med belopp du tagit it på A.
Ja, detta förändrar förutsättningarna. För näringsverksfastigheter gäller inga lagkrav vad gäller kontantinsats eller amortering. Man förhandlar med banken, men kraven är oftast tuffare än vid bolån.
Dessutom, är näringsfastigheten väldigt liten kanske banken betraktar den som en villa i alla fall. Du får helt enkelt prata med eller flera banker.
Om ni har tillräcklig inkomst borde det inte vara något problem att ha två bolån på under 50% belåning vardera. Banken lånar inte till investerings/uthyrningsbostäder till privatpersoner, men för eget bruk kan man med god ekonomi köpa flera fastigheter. Att man sen ev hyr ut bryr sig inte direkt bankerna om.
I detta fall kan ni ju helt enkelt belåna fastighet A till under 50% och köpa B rakt av.