Är det någon här i forumet som vet vad bankerna anser vara en OK Kalp?
5000? 10000?
Jag har funderat och sparat en längre period då jag vill köpa ett hus utan att behöva sälja min befintliga lägenhet.
När jag räknar på det idag så har jag en kalp på strax över 3000 kr om jag nu köper huset jag är intresserad av. Det känns spontant ganska lågt och jag tvivlar på att banken kommer godkänna det lånet.
vart tror ni gränsen går någonstanns för att banken i alla fall ska kunna överväga det?
Med risk för att det skulle kladda ner texten för mycket kanske en del vanliga förkortningar kunde markeras och vara klickbara för att få upp en liten ruta med en förklaring? T.ex KALP
Det beror väldigt mycket på vad du räknar med i dina kostnader och räntenivåer. Banken räknar ju oftast med schablonkostnader från konsumentverket och en egen kalkylränta. Men har du med allt du vill göra/sparande etc. i dina kostnader så kan ju resultatet bli 0 utan att det är någon fara.
Njae, i slutändan handlar det nog mest om din totala skuld ställd mot inkomst och säkerhet (alltså värde av hus och lägenhet). De kommer nog inte att räkna med evt. hyresinkomst, men klarar din “vanliga” inkomst att finansiera och driva både hus och lägenhet borde de kunna låna ut till dig. Situationen blir ju likvärdig om du skulle låna för att köpa sommarstuga t.ex.
Var lägenheten med i din KALP när du fick 3000kr kvar?
Kalp 2269 beräknat på 7% Ränta
Kalp 480 beräknat på 8 % Ränta.
Lägenheten och huset är inkluderad i båda kalkylerna.
“ställd mot inkomst och säkerhet”
Jag tycker det är intressant, köpet skulle leda till en belåningsgad på 66% spritt över de båda bostäderna.
Detta tycker jag personligen är en OK säkerhet och bör vinna lite mark mot banken?
Stämmer verkligen det? Vad jag vet är det inga problem med “bolån” även för ett fritidshus.
Om din KALP är korrekt räknad och skuldkvoten mot inkomsten inte blir för stor tror jag att TS kommer få igenom lånet utan problem. Men det enklaste är ju att fråga en bank.
Du kan såklart betala ditt fritidshus med ditt bolån, men du kan inte ta bolån på fritidshuset. Då blir det isåfall ett separat ’fritidshuslån’.
Det går dock inte som @Goprocop beskriver använda en genomsnittlig belåningsgrad.
Om det är lån till fritidshus gäller som @angaudlinn skriver andra regler för uthyrning.
Hmm, tror de krånglar till det med benämningar bara. Första rubriken kallar det “Bolån till fritidsboende”. Jag tolkar det som att det i princip är samma typ av lån och det är totalen i din ekonomi de tittar på. Med begränsningarna att du max kan låna 3mkr med säkerhet i fritidshuset och max 65% av värdet om det är en “fritidsBRF”, annars funkar det som vilket bolån som helst. Men det är ju just SBABs regler. Andra banker kan göra annorlunda.
Vidhåller att jag tror TS skulle fått igenom detta lån hos SBAB utan problem.
Vi lever i ett fritt land. Självklart kan banken belåna två olika fastigheter med samma ägare. Har gjort det själv ett antal gånger, exempelvis när låntagaren har bott i en villa och köpt ett hyreshus. Likaså när en lantbrukare bor i en avstyckad villa och äger en jordbruksfastighet.