Har läst en hel del i forumet men inte skrivit något förens nu!
Jag och min fru letar efter ett hus att köpa och har tidigare fått lånelöfte(1-3 år tillbaka) som var tillräckligt höga. Men nu har vi 3 barn och får inte låna så mycket som behövs för området och storleken på hus vi vill köpa.
Det baseras förstås på vår ekonomi men vi har fasta jobb och lever inte alls så dyrt som de räknar med i KALP.
Vi har föräldrar som erbjuder sig att gå med som medlåntagare men de flesta banker jag varit i kontakt med vill inte ha fler medlåntagare om man redan är ett gift par, Skandiabanken har accepterat det när vi ansökt tidigare men vet någon om det finns fler? Eller har någon en annan idé för att få låna mer?
Alltså… Har ni verkligen råd med det då? Om räntan går upp till 7 %?
Jag fattar att ni vill ha ett hus ni är bekväma i, såklart. Men det låter också läskigt att riskera att inte ha råd med sina bolån om man har tre barn, och leta efter sätt att låna mer än banken vill…
Med det sagt, ett alternativ är att era föräldrar ökar sina egna bolån, ger er en klumpsumma som ni använder som kontantinsats och då slipper ta lika stort bolån själva. Det blir ju samma sak förutom att ni utöver att betala ert egna bolån betalar en del till era föräldrar varje månad. Men summan blir inte högre iaf.
Jo helt ärligt tycker vi också att det känns orimligt att leta efter sätt att låna mer än de vill låna ut, men bankerna verkar räkna med en väldigt snäv kalkyl jämfört med för något år sedan.
Med en ränta på 7% skulle vi ha kvar 33 500 i månaden efter ränta och amortering, sen tillkommer driftskostnaderna men de bör inte vara så extremt höga. Vi har inga behov av dyra bilar, kläder osv. Sedan är vi bra på att spara rent generellt och är händiga.
Jag tror problemet ligger i att vi inte har så höga månadslöner, tillsammans 66 000.
Tack för tipset med att undersöka om föräldrar kan utöka sina lån.
Senast pratade vi med Länsförsäkringar, tror ni de gör liknande bedömningar eller kan det vara stora skillnader?
Alla banker har exakt samma kalkyl och har haft samma kalkyl i många år, de vill låna ut så mycket pengar det bara går men måste följa lagen.
Du får låna 4,5 gånger den gemensamma årsinkomsten enligt lag och måste betala 15% i kontantinsats, exakt samma överallt.
Det finns bara två anledningar som gör att de nekar lån, antingen har ni för lite pengar eller så tjänar ni för lite pengar.
Tjänar ni 66 000 kr totalt så multiplicerar vi med 12 och 4,5 och får ungefär 3,5 miljoner, det är alltså vad ni kan låna till hos alla banker. Ni behöver då ha 600k kontant och kan få köpa en villa för 4 miljoner med 3,4 miljoner i lån som exempel.
Det stämmer inte, det finns dock särskilda krav på ytterligare amortering om man överskrider 4,5 gånger sin bruttoårsinkomst. Men absolut möjligt att låna mer om KALP-en går ihop. Såvitt jag vet är beräkningen av KALP inte reglerad utan kan skilja sig åt mellan olika banker.
Jag önskar att det stämde att vi skulle få låna 3,5 då hade vi inte haft några problem. Det verkar även som att boytan spelar stor roll över hur mycket man får låna. Vi kan lägga 1,8 miljoner kontant om det behövs men fick höra efter låneansökan att vi skulle få låna 1,35 miljoner om vi köpte villa på 140kvm. Låter otroligt lite tycker jag. Måste något blivit fel?
Vi har inga andra lån förutom csn. Kreditkort som jag betalar av varje månad(sagt upp ett av två nu och sänkt krediten på det som är kvar)
Senaste 12 månaderna har 5 kreditupplysningar gjorts då vi var på väg att köpa förra sommaren och en denna månad. Kan det vara ett stort problem? Hur många är ett problem tror ni?
Att ni inte skulle få låna mer än 1,35 MSEK låter i mina öron konstigt. Har du knappat in rätt i kalkylatorn då? Ta screen shot på Skandiabankens kalkylator till exempel.
Antalet kreditupplysningar tror jag personligen spelar väldigt liten roll om det inte är 20st från sms-lånegivare… Men är det från banker med syfte bolån är det ju inget konstigt att man samlar några då och då.
Kreditupplysningarna från andra banker när ni ska köpa bostad spelar ingen roll.
Testa Skandia, lovar att ni kommer få låna otroligt mycket mer där ifall ni båda har fasta heltidsjobb, med stor betoning på att ni båda har fasta heltidsjobb och inte är egenföretagare.
Är ni egenföretagare eller inte har fasta heltidsjobb så kommer allt med lån bli otroligt svårt.
Bankmäns värsta mardröm är någon som inte jobbar heltid med fast anställning på ett stort bolag.