Lånelöfte sparade pengar

Hej forumet

Har en fundering kring lånelöfte och vad banken utgår från vid sin bedömning. Har nyligen fått ett hyfsat stort ekonomiskt tillskott och bad därför min bank Länsförsäkringar om ett uppdaterat lånelöfte (har under en längre tid planerat för en flytt från radhus till villa) i tron om att det skulle påverka förutsättningarna. Blev därför lite förvånad när banken svarade att de enbart tittar på månadsinkomsten i förhållande till vardagliga utgifter.

Är detta en generell metod/tillvägagångssätt för samtliga banker och bolåneinstitut? Kan tycka att det är lite märkligt att man inte alls tar hänsyn till sparade pengar…

Lånelöfte är hur mkt du kan låna.
Sen kan du givetvis lägga in sparpengar utöver det.
Lån + kontantinsats= hur mkt du kan köpa för

3 gillningar

Jo, det förstår jag men borde jag inte kunna låna ett större belopp nu när jag har mer pengar på mitt konto jämfört med tidigare?

Nej, inte om du inte kan visa att du regelbundet kommer få in mer pengar än tidigare.
Du kan däremot köpa ett dyrare hus genom att lägga in mer kontakt. Lånelöftet säger ju inget om hur dyrt hus du kan köpa.

4 gillningar

Självklart inte. Är du arbetslös och har massa pengar på banken som du använder till att köpa huset får du ju sen inga pengar att betala lånet med.

Bara för att du har mer pengar på kontot betyder inte det att din framtida betalningsförmåga ökar.

Det har 100% med din lön att göra.

Äger du ditt nuvarande radhus?

Förklarar inte banker hur lån fungerar innan dom lånar ut pengar?

Vill du låna mer pengar så byt till en bank som inte lurar folk på “topplån”.

Hos SBAB exempelvis får du låna 5.5x årsinkomst utan problem.

5,5x årsinkomst är riktigt hög belåning

3 gillningar

Jag lånar alltid 5.5x till bostäder, men TS undrade ju hur man skulle göra för att få mer belåning.