Vet ni hur bankerna beräknar låneutrymme? Jag antar att de inte tar hänsyn till att man tar ut stadig utdelning utöver lön (tar ut till brytpunkten via mitt enmans-ab). Om jag ska öka låneutrymmet, behöver jag då höja lönen en viss tid innan jag går till banken för lånelöfte? Hur lång tid då? Någon med erfarenhet?
Olika banker har olika där. Handelsbanken med lokala kontor har jag hört gott kring för dom med enmansföretag.
Hade jag suttit på andra sidan skulle jag riskbedöma efter inkomst, kapitalisering i bolaget, spridning på kunder, hur länge bolaget verkat, branch (bygg är rätt skakigt just nu), skulder osv. Får du en människa och inte en apa som bara fyller i dina uppgifter i en modell … Då kan det ju gå bra.
Välkommen till forumet @Patrik99 - ett tips som jag brukar ge är att träffa företags- och privatrådgivaren samtidigt så att de kan prata med varandra.
Vi hade en liknande situation där vi med våra nuvarande löner skulle hamna över 4.5 regeln som innbar 1% extra amortering. Vi pratade med banken, visade RR och BR, företagsrådgivaren intygade att vi kunde ta ut en högre lön och vi slapp den extra procenten amortering.
Har väldigt goda erfarenheter av SBAB här nyligen. Räknade själv om lön+utdelning till en motsvarande lön och angav denna i ansökan. Fick sen frågor från banken, behövde skicka in RR och BR och till sist så godtog de låneutrymme högre än från bara lönen. Var hyfsat enkelt att kontakta dem på telefon också, hamnade alltid hos samma person och han verkade ha bra koll på läget.
Jag vet att Nordnet har hänsyn till den vid bolån, men varken Skandia, SBAB eller Danske Bank gjorde det när jag sökte bolån för fyra år sedan.
Swedbank tar också hänsyn.
Tack för alla svar De är verkligen bra hjälp!
Bankerna bör/ska tänka ”långsiktigt/varaktigt” så om du höjer lönen tillfälligt 6-12mån ska inte påverka så mycket.
Har själv varit med om att 5 års aktieutdelning på samma nivå från mitt AB inte riktigt godtogs som ”långsiktigt/varaktigt”. Där vi fick argumentera och lyfta fram tillgångar hos andra banker mm innan banken blev nöjd och beviljade lånet.