Jag är egenföretagare och har inte tagit ut lön på många år. Lever framförallt på sparade medel/kapitalinkomster, privata hyresintäkter och ränteintäkter från lån till mina AB.
Jag har betydande tillgångar i form av privat- och företagsägda fastigheter samt sparade medel. I mina AB omsätter jag närmare 2 mkr och har ett resultat på 0,5-1 mkr efter bokslutsdispositioner. Jag har alltså goda möjligheter att ta ut lön om jag vill med tycker det är dyrt.
Mitt nuvarande privata bolån utgör 25% av ett marknadsvärde.
Lånet i mina AB kommer bara från mig själv som privatperson och utgör 20% av tillgångarna.
Jag upplever mig vara för lågt belånad med tanke på min situation och relativt unga ålder.
Som privatperson ser jag inte kreditvärdig ut när det kommer till utökat bolån. En handfull storbanker säger nej trots medsökande föräldrar och utan anmärkningar. Det uppstår en orättvis situation där jag inte får låna trots tillgångar och god betalningsförmåga.
Jag vill veta vad en långivare vill se för löneuttag för att bevilja bolån (är inte intresserad av dyra företagslån). Ingen bank verkar vilja resonera kring eller guida mig i detta.
Problemet kan också formuleras mer generellt:
En egenföretagare lever främst på kapital och har svårt att få bolån pga låg/ingen deklarerad lön. Bör man ta ut lön en period och chansa på att en bolåneansökan går igenom eller finns det banker att vända sig till som tittar mer på substans?
Fram tills för runt 20 år sedan fanns inte problemet. Då fick banktjänstemännen fortfarande tänka utanför boxen. Idag är allt standardiserat och följer Kvar att leva på kalkylen in absurdum utan att ta hänsyn till andra omständigheter.
Finns det en fristående sparbank där du bor, så försök där om du inte redan har gjort detta. Vissa av dessa banker har fortfarande förnuftet i behåll.
Har du försökt pressa din nuvarande bank? Ibland kan ett hot om att byta bank ge bättre effekt än vad man kan tro.
Jag gick till ett lokalt Sparbankskontor, dom kunde vara lite flexibla med utlåningen privat.
Tips, om du lyckas med just det se till att förhandla ränterabatt på så lång tid som möjligt. Varje gång den löper ut måste du på nytt bevisa din inkomst och hamnar i samma situation igen.
Tack för svar och tips! Har pressat min nuvarande bank (LFB) men de verkar rätt okänsliga/obrydda/orädda trots stort engagemang. Lyckades få ett längre fysiskt möte med banktjänsteman på annan bank. Trevligt och måttligt kreativt men de verkar hårt styrda. Jag ska prova ett fristående/mer lokalt kontor. Annars kanske jag tar lön under 6-12 månader och ansöker på nytt (undrar om det är värt det, har en del att räkna på isf…).
Jag har lyckats ha denna diskussion med Tex Swedbank.
Jag tar ut till lön till brytpunkt och ville tillgodoräkna mig en del av utdelning från bolaget som undelag för ränte/amorterings och lånebelopp. Det står i amorteringsreglerna från FI att även andra inkomstkällor ska kunna tas med i beräkningen, det är däremot extrajobb för bankerna att bedöma bolaget så du får pressa dom lite och trycka upp amorteringsreglerna i ansiktet på dom. Det hjälpte säkert lite att jag ville låna 6Mkr så det var en bra deal för banken.
Vi var i samma sits för några år sedan. Våra intäkter består av lön, rörliga bonusar, utdelningar från privata AB, uthyrning av lägenheter, styrelsearvoden och enstaka konsultarvoden. En av storbankerna nekade mer eller mindre direkt med motiveringen att “vi har ingen ruta får sådana inkomster”… Min känsla var att de större aktörerna alla var aktivt ointresserade att ta in en kund som inte “passade mallen”. Till slut fick vi en bra kontakt på vårt lokala Handelsbankkontor som förstod vår situation och löste det hela.