Bolån som fåmansföretagare

Hej!

Kommer snart att börja arbeta med ett eget nystartat bolag, som jag äger till 25%. Omsättningen i år (2022) landar på ca 1MSEK och nästkommande år (2023) från vilket jag börjar arbeta i bolaget 2-3 MSEK.

Kommer att ta ut vanlig lön från bolaget upp till brytgränsen, och då jag förstått det som att det är en bra mycket mer komplicerad process att få bolån beviljat som företagare än som anställd i ett större bolag skulle jag gärna vilja höra era erfarenheter kring detta?

Vilka krav har banker ställt på er och ert bolag för att ni skall kunna få lånelöften beviljade? Finns det något jag proaktivt skulle kunna göra redan nu som hjälper mig längre fram?

Borde vi exempelvis skaffa en revisor redan i år, trots att vi ej är revisionspliktiga ännu?

Jag får omöjligt lån annat än hos firma banken (SHB). Trots skitbelopp och <25% belåning.

Det skulle kunna va en bra idé att skaffa bolån innan du börjar jobba i ditt egna bolag, dels för att företaget inte har någon historik av att dela ut pengar, dels för att du endast äger 25% av bolaget och inte själv styr över beslutet att dela ut ev vinst.

Men har du inte möjlighet att ta ett bolån redan nu så kommer det bli svårare när du börjar jobba i bolaget de första året, oavsett om ni har revisor eller inte.

Nu äger jag mitt bolag till 100% men min bruttolön räknades som vilken anställning som helst. Däremot räknades inte hela utdelningen in i bruttoinkomsten. Man angav osäker kring 3:12-reglernas framtid som skäl. Man bör nog ha registrerat sin första årsrapport före man bokar besök hos banken. Man får också räkna med att det kan ta ett par veckor för dem att granska rapporten/företaget.

Revisor är inget krav för banken.

Intressant - får man fråga ungefär hur stort ditt bolag är som referenspunkt?

Inga anställda utöver mig själv så inte särskilt stort. Omsatte omkring 1,7 miljoner det året.

Usch vad tråkigt att höra! Hur länge har du drivit företag och ungefär hur stort är företaget?

Tusen tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Får man även fråga vilken bank du använder dig av? Har du företaget i samma bank som din privatekonomi? Hade du drivit ditt företag länge innan du började prata bolån med dem?

Det var Swedbank där jag även är privatkund. Hade inte drivit bolaget så länge. Minns inte exakt när det var men jag hade enbart en rapport att visa upp när jag hade mötet med dem. Måste ha varit mitt andra verksamhetsår med andra ord.

Jättebra input! Bolån har jag sedan innan på min nuvarande lägenhet säkrat som tur är. Frågan är mer hypotetisk kring hur man skulle kunna förbereda sig i god tid och bygga ett attraktivt case mot banken så att man den dagen man vill flytta till ett nytt boende inte behöver stöta på allt för mycket problem.

1 gillning

Ett bokslut, långa kontrakt.
Helt omöjligt hos SBAB, LF, Swedbank, Nordnet, etc.

Men gick som jag skrev hos firmabanken.

Äger också förvisso som någon tidigare nämnt mitt bolag till 100%. Men jag fick ett lån på 5.5x årsinkomst av SBAB utan några som helst problem (Blev bevlijad 2.950mkr men lånade bara 2.8mkr), dom bad om att få se ett bokslut bara (Det va mitt första och enda bokslut jag hade då med en knaper vinst om 170’) så dom kunde se att jag plockade ut lön, skickade med en kopia på ett kontrakt jag hade för stunden som var 3 eller 6 månader framåt i tiden (Kommer inte ihåg hur långt det var), fick lånet beviljat efter ett 30 min telefonsamtal utan tjaffs och utbetalt som förväntat på tillträdesdagen utan att jag ens hade kontakt med banken själv.

Var på möte med banken igen och kollade hur läget ser ut nu, två år senare. Även denna gången skrev de ned min bruttoinkomst. Dock av andra skäl än sist.

Jag lyfter utdelning från båda mina bolag, det ena via förenklingsregeln (195 500 kr i år), det andra via huvudregeln (268 000 kr). Banken valde att enbart ta med det lägre beloppet i inkomstunderlaget. Motiveringen var att de ansåg att jag tömde bolaget varje år och inte byggde upp något kapital.

Jag anser att det är felaktigt. Min analys är att de endast kikat på företagskontots belopp. Jag har min buffert på skattekontot och det långsiktiga sparandet i en kapitalförsäkring (sjusiffriga belopp). Kanske anser de att jag tar för stor risk med en så stor andel på börsen. Vem vet?..

Nu hade jag inte tänkt belåna mig så mycket att det gör någon skillnad ändå men det kan ju vara intressant att veta hur de räknar.