Bolån vid eget företag - belåningsgrad

Hur ser bankerna på personer som driver eget bolag när man tar bolån privat? Tänker vilken belåning de ger i förhållande till lön samt utdelning från bolaget?

Kommer ta ut cirka 48 i brutto och sen dela ut ytterligare 15 k per månad i snitt Max enligt 3-12

Värderas generellt “lägre/mindre säkert” eftersom du i mångt och mycket styr ditt uttag själv. Vi hade själv problem att få räkna utdelning mm fullt ut trots 5 år i rad med liknande siffror.

Så tyvärr som i många andra sammanhang är “systemen” uppbyggda för en stadig månadslön från någon annans företag som tickar in regelbundet varje månad.

1 gillning

Jag har eget bolag, och inga problem alls med banken. Dock inget enmansföretag, då är det ju lite känsligare då du ensam driver in din lön.
Kan man bara visa upp stabila inkomster över tid ska det inte vara några problem.

De bankerna jag talat med (SEB och SBAB) räknar bara med utdelning om man kan visa några års historik på utdelningen. Kanske finns banker som är mer flexibla. Själv höjde jag upp lönen när jag skulle köpa för att slippa frågetecken (Tror jag visade 3 månaders historik på högre lön). Tänker att man kan ta ner lönen igen när lånet är klart. Om man gör det samma år så borde man kunna ta mycket mindre lön och därmed fortfarande kunna landa på optimal fördelning för året.

Det här flexibiliteten är antaligen precis varför banker ser företagare som “mindre säkra” :slight_smile:

Fungerar detta är det ju väldigt smart, höja upp lönen till 80 k i några månader och sen dra ned den efter en tid så man totalt sätt under året ändå kommer under 50 k per månad i snitt, inget banken reagerade på eller anmärkte på?

Ingen har reagerat vid ansökning av lånelöfte eller när de kollade igen när objektet godkändes. Sen har jag själva köpet kvar men förväntar mig inga problem där.

Möjligtvis att de skulle kunna reagera när du drar tillbaka ner lönen, men har svårt att tänka mig det och svårt att se att de ska kunna ha sådan insyn.

Finns ju ändå någon logik i detta – om din löpande räkenskaper möjliggör dig att ta ut en högra lön (dvs, att du inte bara använder pengar som är lagda på hög sedan tidigare) så betyder det ju att du har utrymmet.