Höja upp sin belåningsgrad med hjälp av aktiebolagets tillgångar

Ska lägg om bolånet och belåna bostaden på ytterligare 600 000kr för renovering.
Hur skulle ni tänka i min situation.

Driver ett AB och tar ut en lön på ca 45000kr/månaden. Har pengar i bolaget för en aktieutdelning. Enligt banken räknas inte aktieutdelning som inkomst om man inte haft det i flera år. Jag har bara drivit AB ca 1 år.

Min tanke är att ta ut en högre lön än 45000kr/månaden istället för en aktieutdelning, för att få upp min årsinkomst. Det är ca 4 månader kvar av året och min tanke är att ta ut ca 75000kr/månaden för att höja årsinkomsten.

Gör jag rätt eller kommer jag skattabort min lön? Finns det andra tips för att bli mer kreditvänlig mot banken för mitt bolån.

Har du kollat med andra banker? En del av min lön är provisionsbaserad, var många banker som nekade för att dom ville göra en på tok för snäv kalkyl.
Men jag fortsatte att fråga tills jag fick ett ja.

Sen så antar jag att du inte ens vet om banken kommer godta din nya lön, du har ju likväl inte haft lönen i flera år…?

1 gillning

Bolånet ska läggas om nästa år i mars, men fått redan nu indikationer ifrån flera banker att det kan bli krångligt att bli beviljad lån när man har ett nystartat bolag.

Min nuvarande bank är bra men vet att dom inte kan gå lägre än 1,50%. Det kan kanske se annorlunda ut om 6månader.

Byt bank och lägg korten på bordet. Du höjer ju säkerheten genom att inte skatta bort pengarna.

3 gillningar

Kolla framförallt med privatrådgivare som kan företagssidan. Swedbank har t.ex. en premium-tjänst (kostar någon hundralapp om året) där man får riktigt duktiga privatrådgivare som t.ex. endast jobbar med företagare. De är mycket bättre och smidigare att ha att göra med än vanlig rådgivare.

2 gillningar

Nu vet jag inte vilken bransch du är verksam i, men jag var med i Unionen egenföretagare och de har färdigförhandlade villkor med Danske Bank och SEB. Då det var just för företagare så hade de bättre förståelse för min ekonomiska situation och beviljade lånet. Andra banker var kinkigare då mitt AB var relativt nystartat.

2 gillningar

Om du tar aktieutdelningen så minskar ju lånebehovet.

Grundproblemet är att din tjänst inte betraktas som fast - finns nog ingen silver bullet här.

Sitter i samma situation.

2 gillningar

Var i liknande situation för drygt två år sedan. Hade Danske Bank på både företaget och privat men de ville inte låna ut till egna företagare med bara en årsredovisning, samma sak hos Skandia.

Hos Handelsbanken gick det däremot bra där de kunde titta i årets redovisning och se hur det ser ut. Tror att lösningen är att kolla med någon av bankerna som inte bara har central kundtjänst. SHB, Sparbankerna och några till har ju fortfarande bankkontor där du kan få en personlig kontakt.

1 gillning