Lån över 4,5*årsinkomst

Hej,

Jag kommer behöva låna så att våra totala lån uppgår mer än 4,5× årsinkomst. Ca 6×årsinkomsten behöver jag. Min belåningsgrad kommer om jag får låna bli 38%. jag har för mig att seb har en riktgräns om 5xårsinkomst men jag behöver mer. är det blacolån som gäller så eller hur för jag för att låna det som saknas?

när jag väl fått huset jag vill bygga byggt kommer detta fritidshus generera hyresintäkter. men de kan jag troligtvis inte räkna med som intäkt vid förvärv

Hej! Försök med Skandia banken, de är ofta ganska generös med bolånelöfte i jämförelse till årsinkomst. Men blir forsiktigt and inte överlåna dig, det finns en orsak om varför banker begränsar lånelöfte belopp

3 gillningar

Tack! Jag förstår att det låter olustigt att låna så mycket men den situationen har jag kontroll över. Om jag inte får någon bank att låna ut så mycket löser jag det ändå utan problem egentligen. men vore bra att låna extra inledningsvis och inom några år amortera ned lånet till en rimligare nivå. problemet är bara om banken går med på det eller ej. jag måste såklart ta samtal med dem och flera andra banker. väntar på om affären blir av först.

När jag flyttade för ca ett år sedan så erbjöd SEB mig ett lån på max 5x årsinkomsten, men på Handelsbanken fick jag låna 6x.

1 gillning

Ah, jag har hört om Sebs riktlinje om 5X. Just det intresserar mig andra exempel där seriösa banken ändå beviljat mer. Lovande. Tack!

någon mer med erfarenhet av att ta högre lån än 4,5x årsinkomst? isåfall vilken bank och hur resonerar banken?

Tror SBAB erbjuder 5,5x. De brukar ju erbjuda exakt samma till alla vad gäller ränta och liknande, borde vara samma här?

SEB ville låna ut 6,5x till mig enligt deras kalkyl.

intressant att höra om SEB! Tack för input!