Bolån med inkomst från Norge

Hej, jag tänkte höra om någon känner till någon bank utöver SBAB och SEB som godtar inkomst från Norge vid bolån? Vi bor i Sverige och i nuläget har vi SBAB vilket iofs fungerar bra, men det hade varit bra att ha möjlighet att förhandla ränta med fler banker. Vi har lån på 2,8 och en belåningsgrad på kring 25% av bostaden så vi borde vara en attraktiv kund men att en av oss har lön i norska kronor ställer till det lite. Någon som vet?

När jag kollade detta för några år sedan så vill jag minnas att de flesta storbanker accepterar löner i utländska valutor, men att de samtidigt applicerar en arbiträr reduktion på typ -20% för alla deras kontrollberäkningar. Så man får i regel en sämre deal än man hade fått med samma lön i SEK, men eftersom man ofta får betydligt mer betalt utomlands för samma jobb så behöver ju det inte nödvändigtvis vara ett så stort problem.

Om du kollar Länsförsäkringars lånelöftesansökan t.ex. så har de en knapp där du får ange om din inkomst är i SEK eller någon annan valuta:

1 gillning

Tack, ska kolla upp Länsförsäkringar! :+1:t2: Även SBAB räknar ner 20% men det är helt okej, tycker bankerna lånar ut hutlösa summor ändå! :laughing:

Vi kan tydligen köpa för drygt 13 mkr om vi vill, dags för en upgrade?! :derelict_house::soon::house: :laughing: Skämt åsido, väldigt smidigt verktyg och bra att kunna kolla ränta med dem också, tack för tips!

Swedbank godkänner också norsk inkomst. Min far har mer eller mindre arbetat hela livet i Norge och senast förra året lånade han till sin bostad :blush:

1 gillning

Vad bra, jag ska kolla med dem också! :+1:t2::blush:

Hej @Sebastian-45,
jag kollar av det här just nu och upplever att bankerna blivit mycket mer försiktiga än när jag gjorde samma rundringning för 2 år sen.
Jag har lön i NOK, jobbar och skattar 100% i Sverige, har en villa i utkanten av storstan som jag äger sen 15 år tillbaka med 53% belåningsgrad.
Valutakursen detta året är till fördel för oss med lön i NOK, det tas det ingen hänsyn till.

Så här har det gått för mig:
-avslag från Skandiabanken och av andra som inte är storbanker Stabelo, SBAB, ICA banken mfl.
-Swedbank sänker inkomsten med 15%, tar inte hänsyn till rätt boendekostnader mm
-Handelsbanken godkänner lån men ger låg ränterabatt på bara 1% trots att jag varit kund där i +20 år och har en bra UC.
-Ringt till SEB som inte var så sugna på nya kunder. Möjligen att det är värt att besöka det närmaste kontoret och ställa samma fråga?

Nu återstår det bara att kolla av med DNB och LF, eller stanna kvar på SHB med en ränta över snitträntan.

Har du kommit fram till något nytt sen du startade tråden för ett år sen? Dela gärna med dig i så fall :slightly_smiling_face: