Flytta bolån med lön i annan valuta än SEK

Hej, jag blev på nytt inspirerad att se över bolåneräntorna efter att ha lyssnat på några tidigare avsnitt om ämnet och Hypoteket.
Om jag skulle byta till en nischbank kan jag komma ner 0.3 % från nuvarande lån hos en av storbankerna vilket ger en besparing på nära 10 000kr/år.
Men jag stöter oväntat på motstånd.
Är sen några år anställd i Norge med lön i NOK, vilket gör att jag inte godkänns som kund hos nischbankerna. Bolån med lön i annan valuta än SEK ses som valutalån sedan tillämpning av EU-direktiv 2017.
Belåningsgraden är 45% på en villa i ett attraktivt område. Har varit bolånekund och skött betalningar till samma bank felfritt under 20 års tid. KALP-kalkylen ser bra ut.
Inget fondsparande i storbanken (längre) men ett företagskonto med väldigt liten aktivitet. Annars inga andra åtaganden i banken. Jag har ett lånelöfte på framtida byggnation på tomten, så en personlig bankkontakt kan vara av värde för mig.

Är det ens möjligt att förhandla ner räntan med dessa förutsättningar?
Går det att på något sätt komma runt EU-direktiven?
Kanske att det finns en hel del lyssnare i Öresundsområdet som hamnat i samma sits och har några tips att dela med sig av.

Tacksam för input

På dagens bolånemarknad är det generellt ganska stor skillnad i ränta mellan storbankerna och nischbankerna. Storbankerna har handläggare som gör manuella bedömningar och kan ta hänsyn till många faktorer. Nischbankerna har färdiga mallar som man ska passa in i. Gör man det så kan man bli kund där. Har man bara lite avvikande förhållanden så är det storbanker som gäller. Storbankerna erbjuder samtidigt förhandlingsmöjligheter. Varför inte ställa storbankerna mot varandra?

Finns det några hinder mot att ha lån i en norsk bank med en tillgång i Sverige som säkerhet? Jag vet inget om det men tycker frågan är intressant. Det du nämner om Öresund är också intressant här eftersom Danmark ju är med i EU, om det nu kan ha någon betydelse.

2 gillningar

Tack @JesseX det har jag inte tänkt på att kolla upp :slightly_smiling_face:
Jag har bokat ett par möten med andra banker för att göra som du föreslår. Det rimliga vore att den bank jag varit kund hos i 20 år ser ett värde i det. Återkommer och delar med mig med hur det utvecklar sig framöver!

1 gillning