Bankernas krav och bolån

Förstår mig inte riktigt mig på bankerna och deras krav när man ansöker om bolån, i detta fall en villa.

Jag letar villa i 7-8 miljoners nivån, har relativt bra inkomst på 54tkr efter skatt, dvs netto, kan lägga en 600k i kontantinsats.

Enligt bokalkyler de har på deras hemsidor så kan jag bara få låna en villa som kostar max runt 6 mkr till en kostnad före ränteavdrag på 17500kr/mån

Hur går det ihop? Jag kan lägga utan problem 35tkr/mån och leva gott då jag är ensamstående, inga barn eller andra stora utgifter.

Lite anmärkningsvärt att bankerna kräver såna extrema marginaler, vi pratar villa i 7-8 miljoners vilket är ganska lågt pris utanför Sthlm.

Nånting är ju fel i deras kalkyler hur de beräknar.

Underligt. Nästan som att 600k är 10% av 6 millar. Testa att fylla i 800k kontantinsats och se om du får köpa för 8 miljoner.

8 gillningar
  • Boka möta. Lita inte på bokalkyl
  • Kontakta flera banker
2 gillningar

Utan att ha kollat detaljerat så verkar det som du och banken kanske trots allt räknar på liknande sätt. Med dubbelt så hög ränta som idag så låter det som att kostnaderna skulle börja närma sig dina marginalsiffror.

Den största skillnaden kanske är att du inte tror/tycker att räntenivåerna borde bli så höga, medan banken vill vara säker på att du ändå skulle klara en sådan situation?

1 gillning

Provade med insats 800k istället, storleken på lånet ökade bara med 125k till 6025000 från 5900000

Bankerna brukar ha en max skuldkvot på 4.5-6 gånger ens årliga bruttoinkomst.

Med 80k brutto blir det ungefär max 5.8M man får låna. Men sedan kan man såklart boka möte med banken och försöka få mer.

1 gillning

Korrekt! Och även om skuldkvotstaket inte är en reglering så följer FI upp bankerna vilka regler och policys dom har internt och är dom för generösa så får dom smäll på fingrarna av FI.

Bankerna gör kalkyler på räntor mellan 6-8%. Med sådana räntor är du med din ekonomi inte lika kaxig längre :wink:

1 gillning

Världen är inte skapt för oss singlar, tyvärr.

Vill man betala för det så brukar det gå utmärkt att få ta ett privatlån i samma veva som bolånet, typ motsvarande gamla topplånet. Förutsätter dock att det är där skon klämmer.

Svenska banker är riskaversiva helt klart. Blir ju sårbart med endast en inkomst och underhåll på det tänker jag.

Kanske en sido-fråga - varför vill man bo i villa om man är ensamstående? Hade det varit jag så hade jag suttit i läggan när jag arbetade och sen tagit mig ut till fritidshuset på helgerna.

I verktygen som bankerna använder online när du fyller i dina uppgifter och du tryckt på “räkna” kläcker den ur sig vad du rimligen får låna.

När vi gjorde det sist kunde man trycka på en “i” knapp där dom redovisade hur dom räknat i detalj.
Det dom där gjort var att ganska konservativt räkna på olika saker. Ex driftskostnader på ex andra fastigheter du äger, Ganska taskiga räntor på skulder du har nu mm.
På något sätt väga in krediter man har på diverse kreditkort etc.
Vi betalar årligen alltid <100 SEK i kreditkortsräntor pga att vi alltid löser dessa krediter innan räntan börjar ticka på. Vet inte hur banken räknade där på våra kreditkort.
Bra att kolla så att inget räknas dubbelt. Vi hade matat in en månatligt kostnad för en fastighet vi ägde och inte avsåg sälja som “annan fast utgift” Det var först när vi såg hur dom räknat som vi insåg att dom ansatt en schablon redan för denna (ca 20% högre än vår faktiska utgift).

Då skriver man inte in det som en skuld :+1:

När vi ansökte om lånelöfte:
Det dom frågade var inte vilken skuld vi har eller har haft på kreditkorten. De enda frågorna var…

• Hur mycket är den totala kreditlimiten på samtliga era kreditkort ?
    Och
  • Vad är låneräntan på krediten? ( vi angav högsta )

Såg att faktisk belastning på kreditkorten framgick hyfsat av UC:n dom tog nästa dag på oss.

Okej, Swedbank frågar i sitt formulär om man har övriga lån, krediter eller kreditkort.

Svarar jag inte på frågan får jag låna mer än om jag svarar att jag har ett kreditkort med 100k tak.

Förstår inte hur det skulle spela roll om man alltid betalar hela summan utan tillkommande ränta, vilket jag gör. Så då tycker jag Nej passar bättre :upside_down_face:

När jag var på bolånemöte med Nordea för ett par år sedan ville de också veta kreditgränsen på mina kort. Jag frågade varför och fick till svar att “Kvar Att Leva På”-kalkylen räknar med att det alltid finns en viss risk - även om den är väldigt liten - att låntagaren maxar ut sina kreditkort. Så i KALP-beräkningen behandlas övrigt kreditutrymme ofta som fullt utnyttjat.

1 gillning

Spännande resonemang, men jag kan ju likväl inte ha kreditkort och då ta ett sämre sms-lån om det nu skulle krisa sig. Vilket scenario är sämre för banken?

Mitt kreditkort är dessutom i Swedbank, så de skulle åtminstone få ränta och avgifter tillbaka om jag inte kan betala kreditskulden.

Inte konstigt. Max brukar vara 5.5 x årslön, lägre för singelhushåll.

Är TS verkligen allvarlig i sin frågeställning? Minst 10% i kontantinsats ger maxlån på 5,4 millar om du har 600 000 att putta in. Och som andra skriver det finns även maxbelåning som beror på din årsinkomst. Lägg därtill KALP där övriga lån o krediter vägs in samt ett stresstest på räntan med +3-4 %. Skaffa dig en partner om du tänkt köpa för 7-8 miljoner. Jag är i liknande sits (skall köpa radhus i Kungsbacka och har 600 000 att lägga in) men är gift och har något högre årsinkomst. Jag hade inte känt mig bekväm med att i dagsläget köpa för 7-8 miljoner. Förutom kontantinsats så tillkommer ju lagfart och pantbrev, har du räknat med de utgifterna?