Jag och min syster äger varsin bostadsrätt. Vi armoterar båda på våra lån och det är under 70% kvar på Bolånen.
Vi har även ett fritidshus som vi äger 50% var.
Vi har 400 000kr kvar av lånet så det blir 200 000 kr var. Vi armoterar inget på det då det är lån under 50%
Vi tänkte börja med armotering till sommaren när min syster har tagit examen.
Nu till min fråga.
Är det bättre att vi tar var sitt lån och bakar ihop det med de bolånet vi har i våra bostadsrätter dvs. 200 000 kr per person?
Jag tänker mest på räntan då jag tror vi skulle komma ner i räntekostnader och bara betala ränta på ett lån.
Tack.
Jag har hört det innan. Min chef sa sa det för några veckor sedan att det inte är en bra ide.
Men det har funkat väldigt bra med vårt samarbete m.m
Vi vet vad vi vill göra och vi är där båda rätt så ofta. Båda vill behålla fritidshuset.
Så ni har ett gemensamt lån idag på fritidshuset? Ni vill separera dessa så att den som kan betala snabbare inte belastas av den andres åtaganden?
Tala med banken och se om ni kan dela det befintliga lånet på fritidshuset på 2 delar där ni står på varsin del. Om det inte går och ni vill separera det hela ekonomiskt så är det väl bara att utöka era andra lån på primära bostaden och lösa fritidshusets lån helt.
Hej.
Ja precis vi tog lån på 400 000 tillsammans på länsförsäkringarna bank så vi är 50% var.
Men jag Kollar på banken. Misstänker att det blir billigare att öka på lånet i bostadsrätten och sen betala av lånet för fritidshuset.