Hej forumet!
Första gången som jag skriver här, men jag har läst i något år. Jag skulle vilja bolla lite av vår privatekonomi med er - närmare bestämt våra bolån kopplat till sparandet. Det är så att vi bott i vårt hus nu i 5 år och värderade precis om villan vilket i min värld öppnar vissa möjligheter. Jag och min fru är båda mellan 30-35 år gamla med ett barn som är ~1 år.
Ingångsvärden
-
Fastigheten värderades i veckan av mäklare till 5,5 MSEK.
-
Nuvarande bolån hos länsförsäkringar ~2,5 MSEK. Lånen är fördelade på 4st olika lån där 3st (2,3
MSEK) har bunden ränta på 1,39 % som löper ut nästa sommar. Sista lånet på 200 kSEK “omförhandlades” nyss till 1,9% rörligt efter ränterabatt
. -
Ekonomiskt gott ställt. Drygt 1 MSEK i sparandet, men har lite utgifter kopplade till huset så det finns en risk att vi måste ta pengar därifrån närmaste månaderna. Löpande utgifter och månadsspar inget ekonomiskt problem givet inkomsterna.
Mina tankar
Vi är inne på att utöka lånet upp till 50% av fastighetens värde och sluta amortera på bolånet. Sedan täcka de akuta huskostnaderna med en del av dessa 250 kSEK och därefter slussa resterande in i pengamaskinen.
Vi är besvikna på räntan som omförhandlades nyss hos Länsförsäkringar (1,9%), så vi tänker omförhandla alla lån och eventuellt byta bank under nästa år när bindningstiden på lånen faller ut.
Frågeställningar
- Skulle ni gjort likadant om ni vore i samma situation nu?
- Kan det vara fördelaktigt att lösa lånen och omförhandla med annan bank redan nu?
- Något som vi inte har tänkt på som skulle kunna vara en potentiell käpp i hjulet?