Omförhandla bolån, minskad inkomst

Hej!

Mångårig läsare här som inte varit aktiv på forumet tidigare. Tar tacksamt emot tips på strategi inför omförhandling av bolån där vår inkomstsituation har förändrats:

Bakgrund:
Familj med 2 vuxna, 2 små barn, 1 bil. Inga lån förutom bolån och studielån. Disponibel buffert på 500 tkr. Vi köpte vårt hus jan 2021 och band då räntan på 3 år till 1,18%. Avtalet löper alltså ut mitten jan 2024. Jag är fast anställd med grundlön på 70 tkr och min fru har varit anställd som doktorand vilket är en typ av tidsbegränsad anställning. Situationen nu är att min frus tidsbegränsade tjänst löpte ut jan 2023 ut men hon är inte klar med sitt forskningsprojekt. Vi tycker det är bäst för henne och fortsatt karriär att hon färdigställer sitt projekt och får sin PhD men det sker nu helt oavlönat och hon räknas formellt som student, vilket ger rätt till förskola, skyddar SGI mm men tydligen inte ger rätt till studiemedel eftersom hon går direkt från avlönad tjänst till studier inom samma område.

Vi har idag lån på ca 4,3 mkr, belåningsgrad drygt 80%. Identiska grannhusen som sålts under 2022-2023 har gått för ca 1 mkr mer än vi betalade 2021. Vi har också totalrenoverat hela bottenvåningen i samband med inflytt men tror ändå vi måste invänta 5-årsregeln innan vi kan omvärdera huset.

Vi har under 2023 klarat oss bra bara min inkomst. Jag räknar med att vi om vi får en räntekostnad från 2024 som är 4 ggr så hög som idag så klarar vi det men det kommer absolut bli kännbart med bara 1 inkomst och kommer påverka vårt levnadssätt.

Hur ska vi tänka? Jag har förstått att inkomstbortfall som i vårt fall kan räknas som giltigt skäl för amorteringspaus. Samtidigt vill jag inte be om att slippa amortering om det för framtiden ställer mig i dålig dager hos banken. Är det negativt att ha det i sin historik hos banken? Jag inser också att min lön på 70 tkr inte säkert gör att vi har möjlighet att i nuläget flytta bolånet och förhandla med andra banker. Har aldrig omförhandlat bolån tidigare så jag vet inte om det är negativt ur förhandlingssynpunkt att blotta för nuvarande bank att vi i princip är inlåsta hos dem i nuläget. Är det smartare att bara försöka omförhandla en hyfsad ränterabatt på rörlig listränta utan att nämna att vi gått från 2 inkomster till 1? Det är bara under innevarande år som min fru inte haft inkomst så det är inget som framgår av senaste deklaration.

Planen är att frun ska bli klar under våren 2024 och därefter söka ny tjänst vilket hon bör ha god möjlighet till. Därför är jag inte intresserad av att binda räntan hos nuvarande bank eftersom vi avser att ställa fler banker mot varandra så fort vi båda kan uppvisa fasta inkomster.

Tack på förhand.

1 gillning

Priserna har gått ner ganska mycket senaste tiden i vårat område. - 25% sedan förra året.
Då du har hög belåning idag är det tveksamt att värderingen är positiv för dig.
Banken kan vilja ha din sambos senaste löneinformation och då faller den inkomsten.
Pausa amorteringen kanske är en hjälp