Hej! Vi köpte hus för fyra år sen. Sen dess har en av oss en annan jobbsituation, med lägre lön (enskild firma). Vi vill försöka förhandla ner ränterabatten, eftersom vi sen husköpet också ärvt drygt 1 miljon kronor - vår betalförmåga är alltså mycket bättre nu (trots den lägre lönen för en av oss).
FRÅGA: Kommer banken vilja utreda vår lönesituation om vi hör av oss & försöker förhandla? Man vill ju inte väcka den björn som sover och vifta med att en av oss har sämre lön, även om ekonomin överlag är bättre med tanke på arvet.
Om det är 3 månaders bindningstid, så är väl ofta ränterabatten satt på en viss bestämd tid som ett år exempelvis. Omförhandling sker därför rätt ofta, åtminstone i vissa banker.
Så du menar att vi borde försöka omförhandla trots min lägre lön just nu? Vet du något om hur banken jobbar, undersöker de hela ens ekonomi en gång till? Som sagt, arvet förbättrar ju läget överlag. Men vill inte vifta med löneförändringen/väcka den björn som sover. Med enskild firma är jag alltid i ett osäkert läge, så fick berätta och beskriva rätt mycket om firman innan de ”godkände” min jobbsituation förra gången för fyra år sen.