Förhandla ränta med försämrade förutsättningar

Hej, jag har under ett år nu haft bunden bolåneränta på 1,44 procent som löper ut nu till årsskiftet.

Den banken jag har bolån på har en listränta på 4,64% och jag har en ränterabatt på 0.8 procentenheter = 3,84%

Min sambo har börjat plugga sen ett år tillbaka och det gör att det verkar helt omöjligt att flytta bolånet. Har någon några tips på vad man kan göra i den här situationen? Alternativet är ju att sitta i knät på nuvarande institut i minst 2 år till. Vilket inte är någon jättekatastrof, jag har ju trotts allt nästan en procentenheter i rabatt.

Ålder 30
Lån är på 2,65 milj
Min inkomst 525k/år
Sambo CSN
Husets värde enligt gällande ammorteringsunderlag är 3,5 milj. Reellt värde är svårare… grannen sålde för 3,15 för någon månad sen.

Kapital:
200 000 i buffert
700 000 på Lysa/Avanza/Nordnet/SAVR

Inga andra lån eller krediter

Betala av lite av bolånet med pengar från börsen eller buffert? Sitta still? Överlever räntan då vi har låg elförbrukning, och i övrigt låga omkostnader.

Vad hade ni gjort?

Har ganska exakt samma förutsättningar här. Frågade banken om vi kunde ha amorteringsfritt fram tills sambon slutar studera i juni 23 och det var inga problem alls. Handelsbanken.

3 gillningar

Okej, ja det är väl ett alternativ om räntan vandrar ohanterbart högt. I nuläget ammortdrar jag gladeligen då det sänker kostnaden (ränta i kronor och ören).