Kanske enkel fråga men får inte helt klart för mig när jag söker:
Vi har ett bundet bolån på ca 5.7 mkr hos Swedbank som går ut om ett år. Huset köpte vi för ca 10mkr.
Nu har vi gått ner väldigt mycket i arbete och tar inte ut någon lön alls. Vi har över 2 mkr på sparkontot samt får in hyresintäker för fastigheter vi äger privat (vilket banken inte verkar ta med i sina beräkningar).
Det jag funderar på är om banken kommer ge oss sämre villkor när vi ska omförhandla räntan. Eller kan de till och med säga upp vårt bolån för att vi inte tar ut någon lön?
Lönen var det enda de brydde sig om när vi skaffade bolånet så därför jag är orolig…
Banken kan inte säga upp lånet med mindre än att du missköter dig (inte betalar) eller om säkerheten (boendet) sjunkit kraftigt i värde (t.ex. huset har brunnit ner). Däremot har de ingen skyldighet att ge dig någon ränterabatt.
Generellt är min uppfattning att bankerna inte brukar göra någon ny kreditbedömning när du omförhandlar räntan, de utgår snarare från lånets storlek och belåningsgrad. Nackdelen är däremot att du kan vara svårare att få lån från andra långivare, d.v.s. du har svårare att spela ut din befintliga bank mot andra banker.
Alternativet för dig med den sortens ekonomi du har är att du belånar den rörelse du bedriver (uthyrning av bostäder) och löser lånen för er privatbostad.
Jag talar nu bara för mig själv men vårt bundna bolån går ut i januari. Våra förutsättningar har förändrats på så vis att vi fått fler barn och min fru nu är student och inte har någon inkomst alls, så vi har gått från 2 löner till 1.
Min lön har gått upp en del sedan vi tog lånet men inte så att det täcker hennes inkomstbortfall. Hade möte med vår bankman för några veckor sedan och vi var helt transparenta med hur läget är.
Han var inte bekymrad av detta och även om vår ränta förstås kommer gå upp mycket nu när vi går från bunden ränta på 1,2% till rörlig, så får vi behålla samma ränterabatt som vi idag har via mitt fackförbund. Vi kommer då ligga kring bankens snittränta för rörlig ränta. Det fanns ingen antydan om att banken kommer utnyttja att vi i nuläget har svårt att byta bank pga ovanstående. Danske bank.
Jag har flera gånger i samtal om lån med olika banker berättat att jag har skapliga hyresintäkter från annan fastighet. Det enda de då vill veta är kostnaderna för detta så att de kan addera det till utgiftssidan. Det blev alltså sämre förutsättningar för mig att låna pga detta, så bättre att hålla tyst. Tror inte de får räkna på kapitalinkomster
Jag förutsätter att du kommer fortsätta att sköta ditt lån.
Om inte kommer banken att säga upp lånet. Givetvis kommer banken inte att säga upp ett lån för någon som har ett sparande på 2 miljoner.
Banken kommer troligen inte att göra någon djupare analys. I värsta fall förlorar du ränterabatten, surt men överkomligt. Håll masken och kör på i dina kontakter med banken, som inget har hänt.