Vi har ett bundet bolån som snart är på väg att löpa ut. När jag nu var inne och kollade på compricer konstaterade jag att vår bank låg rätt bra till på den 1-åriga och att vi därför kunde binda till det. Sedan insåg jag att det ju var snitträntan, inte listräntan. Listräntan låg väldigt högt. Således bör vi förhandla.
MEN, vi behöver inom det kommande året öka våra lån en hel del. Jag behöver eventuellt låna några hundratusen för att köpa ett företag. Min man är på gång att köpa ett nytt hus. Han kommer även att behöva låna i sitt företag för att köpa en byggnad. Någon som vet om en förhandling om bolånet i nuläget skulle minska chansen att vi får låna det vi behöver? Allt annat lika så klart. Det är viktigare för oss att få de lån vi vill ha än att få låg ränta. Däremot vill vi så klart inte betala för mycket.
Vi har vår privatekonomi på denna bank inkl en del sparande (men inte allt). Min man har en del av sin företagsekonomi på banken i fråga inkl flera lån. Jag kommer efter att jag startat mitt företag att ha all min företagsekonomi i denna bank dock inga företagslån. Vi har så klart utrymme i ekonomin för sagda höjningar.