Tänkte utöka bolånet då jag har startat egen firma och dessutom har intentionen att arbeta halvtid framöver. Vill ha lite mer kontanter. Med ränteavdrag och hyfsad låg ränta går det nästan jämt ut med räntan man får på tex Sevenday Bank. Jag är dessutom belånad till endast 22 %. Band i våras till bra ränta.
Nu fick jag besked från banken.
“Det lägsta beloppet du kan ansöka om är 200.000kr. Om ditt befintliga lån är bundet idag så kommer vi lägga upp det sökta beloppet som ett nytt separat lån”
Lite märkligt att jag inte kan få låna lägre. Har ni stött på detta? De tycker kanske att jag är för lågt belånad.
Och är det bättre eller sämre med ett nytt separat lån eller att slå ihop det med det gamla? Mitt nuvarande är bundet i tre år och jag har Amorteringsfritt utifrån de gamla reglerna. Trodde att det alltid blev ett nytt lån då.
Hade jag kanske fått det nya utökade lånet utifrån de gamla reglerna, medan jag nu tvingas till de nya. Har ju framöver en mindre inkomst som de kanske kollar upp. Då beror det ju på om de jämför endast den utökade delen eller totala högre lånet.
Vänta i tre år går nog inte, då jag kommer ha lägre inkomst då också. Nu kanske de tittar på den taxerade inkomsten för förra året.