Låg belåningsgrad på fastighet vs bolåneräntor

Jag har hamnat i en lite märklig bolåne-situation; en fritidsfastighet som jag äger är numera belånad kring 20-30% av sitt marknadsvärde (pga stigande priser och omfattande utbyggnad).

Nu är det dags att förlänga bolånet. Pga omständigheter har jag inte samma förhandlingsläge som när lånet togs och banken vill nu höja räntan. So far, so good.

Men, när jag börjar jämföra bolån (med t.ex SBAB) inser jag att det bästa jag kan göra för min privatekonomi är att ÖKA mina bolån till 40-50% av marknadsvärdet för då får jag plötsligt en halv procentenhet LÄGRE ränta än med nuvarande belåningsgrad.

Kan någon förklara hur banken tänker?! :sweat_smile:

1 gillning

Risken med att fastighetens värde är inte längre den största risken för banken under vissa belåningsgrader.

Varje låntagare har risker förknippade med sig som inte skalar med storleken på lånet.

Kostnaderna för banken skalar heller inte proportionellt med lånets storlek. Vissa kostnader är samma oavsett om du lånar 500k, 1M eller 10M. De kostnaderna har helt enkelt blivit signifikanta för banken.

Därmed behöver de ta högre ränta (i procent) för ett mindre lån under en viss gräns.

Är det möjligt att ta ett större lån (40-50%) med rörlig ränta och direkt amortera ned till 20-30% med de lånade pengarna? Kommer de klaga vid nästa ränteförhandling?

1 gillning

Så som jag förstått det så är det för att ~50% belåning fortfarande ger en oerhört bra säkerhet i fastigheten, samt att det ändå tenderar att bli ett hyggligt stort lånebelopp som banken kan tjäna mellanskillnad på.

Det blir helt enkelt för lite kronor och ören i vinst på lån med så låga belåningsgrader att de höjer räntan för att kompensera. Även om risken är minimal.

Jag förstår att ”grundkostnaden” är samma oavsett storlek på lån, men här verkar det röra sig om belåningsgrad dvs procent av marknadsvärde. :thinking:

Bra idé, men det kostar att lägga upp nya pantbrev. Dessutom ställer det krav på disponibel inkomst etc…

Jamen en lägre procentsats i ränta på ett större lån i kronor kan fortfarande vara fler kronor i ränta att betala.

Eller fler kronor i intäkt till banken för att täcka de kostnader som inte påverkas av lånets storlek.

Behöver väl inget nytt pantbrev för extra amortering?

1 gillning

Nej, men för att öka lånet. :slight_smile:

Tack för tipset!
Ja, att omförhandla är ett litet h-vete varje gång. Värst tycker jag det är när rabatten plötligt löper ut/förändras utan att banken säger till. Då tappar dom mitt förtroende.

Edit: Läste noggrannare nu. Stabelo lånar tyvärr inte ut till fritidshus.

Okey, det var tråkigt :confused: